Uskaltaisitko ottaa asuntolainaa 30.000€, jos vain mies
käy töissä ja vaimo kotona hoitamassa lapsia, eikä työpaikkaa, johon vanhenpainvapaan jälkeen palata?
Kommentit (10)
Viiden kymmenen tuhannen kohdalla pitäisi jo tietää että mitä töitä se mies tekee, onko sillä kovin suhdannearka ala ja paljonko se tienaa ja mikä sen vaimon koulutus ja ala on, eli millä todennäköisyydellä se työllistyy.
Meillä on tällä hetkellä neljä eri lainaa jotka tekee yhteensä 200 000. Niitä kaikkia maksetaan koko ajan yhteensä noin 2000e kuukaudessa. Jos jompikumpi jää työttömäksi, tuohon maksuun ei tietysti ole mahdollisuutta, mutta onneksi on varaa pidentää maksuaikoja.
Vai välirahaa lisää? Mä en ymmärrä miten ette uskaltaisi, jos ottaa vaikka 15 vuotta maksuaikaa niin summa on vain 200 e kuussa...
Meidän eka asuntolaina otettiin kun itse olin äitiyslomalla opinnoistani ja miehellä vuoden työsopimus ekaan oman alan työpaikkaan. Se oli sentään yli 100 000.
Nyt minulla, pienipalkkaisella yh-pätkätyöläisellä, on 26 000 omaa lainaa, se tosiaan tekee tuon 200e kuussa (10v) ja korkojen nousukaan ei tuolla summalla romuta taloutta.
Mulla on toki vakituinen työsuhde, mutta olen silti kahden lapsen ainoa elättäjä. Siitä kunnan maksamasta 260e elatustuesta kun ei ole kattamaan kuin murto-osa lasten kuluista.
Pankki tarjosi 160 000e, mutta se oli jo liikaa mun stressinsietokyvylle.
Mikä ongelma on 30.000€:n lainassa? Mutta älä nyt sentään herran jestas rupea 30.000€:n lainaa maksamaan 15 vuotta..... todella typerää. Vähän pitää katsoa kyllä mitä korot maksaa ko. aikana......
eli en näe ongelmaa.
Tosin meille on käynyt hyvin kun ollaan maksettu lainamme historiallisen matalilla koroilla takaisin. Jäljellä n 85 000.
Pystyttäisiin nykyisin maksamaan tarpeen tullen nopeamminkin talaisin.
ottaa lainaa lainkaan, jos takaisinmaksu on vain yhden ihmisen varassa. Mitä jos mies sairastuu tai joutuu lomautetuksi, saa potkut tmv. Menisi lapsiltakin koti. Sinkkutalous eri juttu, kun ei ole huollettavana kuin oma napa, mutta lapsiperheessä en uskaltaisi, enkä haluaisi asua asunnossa, jonka mies yksin maksanut.
ja siitä, mitkä ovat sinun töllistymisnäkymät vanhempainvapaan jälkeen.
Riippuu myös siitä, miten varma työpaikka miehellä on ja paljon hänen tuloistaan nyt jää pakollisten menojen jälkeen yli. ja tietysti siitä, mitä muuta teidän perheessä on suunnitteilla lähivuosina.
se pitää asua? Pitäähän se vuokrakin maksaa. tietysti ylimitoitetut lainat on aina asia erikseen.. ja aina voi sattua ja tapahtua vaikka kunpikin olisi töissä. Mitää ei saa jos mitään ei uskalla. Ja hei, voidan sen sitten myydä mutta onpahan jo omiaa maksanut takaisin.
Eihän toi ole laina eikä mikään! Olettaen tietysti, että mies tosiaan saa jotakin palkkaakin.