Kotiäidin talouselvytys osa 1.
Temppu päivässä, parhaana vaikka kolme! Olen päättänyt nostaa perheemme uhkaavasta alamäestä pienillä säästönikseillä joka ikinen päivä. Kerron millaisen konkreettisen teon saan aikaiseksi kulloinkin.
Tänään:
- leivon itse aamupalaleivän.
- Katkaisin puhki kuluneista lasten pyjamapuvuista sukkaosat ja ompelin tilalle resorit. 2 vaatekappaletta palaa käyttöön lumppukorin sijasta.
Kommentit (44)
Jos juoksevan veden alla huuhdot paljon tiskiä.
tai muu vastaava, ettei astioita todellakaan kannata enää huuhdella! Vettä vaan tuhlaantuu. Ruuan jämät vaan kaapia pois haarukalla se riittää.
Riippuu pesukoneesta, uudet tunnistaa huuhteluveden likaisuuden joten jos huuhtelee pesee nopeammin ja vähemmällä vedellä
ei taatusti tule kalliimmaksi. Ja ekologista on hyödyntää olemassa olevia eikä heittää roskiin.
voi tulla kalliimmaksi kuin uuden vaatteen hankkiminen esim. kirpparilta. oletko miettinyt?
Ostan itse halpismerkkiä ja puolitan tabletin ja se riittää pesemään koneellisen puhtaaksi.
- täytin keittiön siivoukseen tarkoitetun Ajax-suihkeen uudelleen. 2 korkillista Ajax-perussiivousainetta, turaus Fairyä, jotta rasva irtoaa. Vettä. - leivoin sämpylöitä. Sekaan voi hyödyntää pussinpohjia maustekaapista: 1/2pss hasselpähkinärouhetta, tosi hyvää! Sähkönsäästöä: - yöksi ilmastointi minimille. - Patterit pysyvät kiinni, lämmitän leivinuunin. Uunissa voi myöhemmin paistaa ruuat.
ettei tule kosteusvaurioita. Tämä koskee nykyajan tiiviitä taloja.
on usein säädetty liian kuumalle, kun oikeasti 55-60 astetta riittää. Vie turhaan sähköä.
Lämminvesivaraaja on säädetty niin kovalle, jotta se estäisi mikrobien kasvun..
meillä on miehen kanssa kummallakin erikseen työ- ja kotivaatteet. Kotivaatteet nytkin on 17 vuotiaana ostamani joggarit. Vuosien varrella on kangas ohentunut mutta vielä pelittää. Vyötärön kuminauhan olen kahteen kertaan vaihtanut, kun on haperoitunut käytöstä. Kaikki kotiteepaidat ovat aika kulahtaneita, mutta kotona toimii hyvin. Kotona on taapero, eli ruokaa tulee päälle ja mun vaatteisiin pyyhitään puuronaamaa ja räkänenää, eli kotivaatteet joutuu pesuun paljon paljon useammin.
Kun olin aloittamassa uudelleen työt, kehitin paperinukkesysteemin :
Otin kaikista käyttövaatteista kuvat, mies kopio ne duunissa, halpispaperiksi ja aina viikonloppuna mä päätän seuraavan viikon ja ehkä jopa seuraavan vaatteet. Mulla on 10 muovitaskua, joissa lukee maanantai, tiistai jne, jokainen pv kahteen kertaan. Sitten nyt maanantaina laitan valkoruutuisen jackpotin paitapuseron ja ruskean puolihamee, ruskeat saappaat ja ruskean huivin.
En ostele vaatteita, vaan yhdistelmiä vaihtelen. Mä olen vuosikausia tykännyt esim ruskeasta, eli vaatekomeroni on aika toimiva.
Kun paidasta tippuu nappi, laitan sen tiettyyn paikkaan ja aina lauantaisin kun pestään vaatteita, sen jälkeen korjaan vaatteet kuntoon.
Jopa ne kotivaatteet.
- korjasin saumoistaan repsahtaneen neulepaidan ompelemalla. Ennen olisin heittänyt pois.
- korjasin oman neuletakkini ompelemalla, on kuin uusi.
- piirsin kaavat ja leikkasin kappaleet, ompelen illalla 2 pyjamapaitaa lapsille. Opettelen uutta taitoa.
- aloitin joululahjojen teon. Kudon nyt sukkia omalle perheelle ja sukulaisille ostettujen lahjojen sijaan.
Sähkönsäästöä: kuivaan pakolliset vaatteet kuivauskaapissa vain ajastimella, yösähköllä.
pakastaa vaan ja on aina tuoretta leipää tarjolla. Ottaa vaan tarvittavan määrän sulamaan.
Samaten ruoantähteiden pakastaminen-->evääksi tai kiirepäivän ruokina.
Ruuan tuunaaminen. Jos jää jotain lihaa, siitä kastike. Ylijäävät perunat esim leivontaan tai lihapullataikinan jatkeeksi. Ylijäämäriisi vaikka munakkaaseen tai keittoon perunan jatkeeksi jne.
Nyt on vielä aleja esim lastenvaatteissa, kannattaa katsastaa pukinkonttiin.
Vai haluatko itse yksin kommentoida.
Olisi kiva koota kaikkien niksilista.. ja vieläpä sellaisena, että olette todella itse toimineet antamanne vinkin mukaan. Onhan netti ja lehdet muuten täynnä vaikka millaisia säästöohjeita. Olisi kiva lukea miten muut jaksavat tsemppailla. ap
Pieneksi jääneestä mekosta saa ommeltua lapselle puolihameen. Ylijäämästä saa barbille samanlaisen hameen.
oli ihan sama artikkeli:vanhin mukeloista 6v ja pienin vauva.Yhteensä pientä.Äidin tulot vain 551e/kk koska kela ei maksa äidille kuin vauvasta rahaa.Ei saa isommista lapsista mitään rahaa.Aika törkeää.
Mies töissä,tienaa n.2000ekk.
ettei kannata ostaa muuta kuin TARPEESEEN. Siis ei heräteostoksia, vaikka olisi kuinka halvalla (ellei ole todellinen tarve tälle tuotteelle, että olisi ostanut sen muutenkin, vaikkei olisi alessa tms.)
Esim. kiertelen paljon kirpputoreja, mutta jo sinnekin mennessä mietin valmiiksi, onko jotain jota tarvitsee. Jos on, yritän löytää sen, jos en löydä, en osta mitään. En vaikka olisi kuinka halpoja "ihania koriste-esineitä" tms.
(niin ja TARVE on siis sellainen, että ilman sitä ei pärjää, tai ilman sitä pärjääminen tuottaa suhteellisesti liikaa vaivaa/harmia)
Kela ei maksa samaan aikaan vauvasta ja muista lapsista tukea.AIka älytön juttu.Työttömätkin saa enemmän rahaa vaikka joisivat kaljaa kaikki päivät.Kotiäiti sentään tekee paljon lähes ilmaiseksi.Outo yhteiskunta!
on usein säädetty liian kuumalle, kun oikeasti 55-60 astetta riittää. Vie turhaan sähköä.
käyviä leluja (juu kauheita, mutta niitäkin on ollut) niin ne patterit loputtuaan käyttää vielä seinäkelloa monta kuukautta, jos vaan ovat sopivan kokoiset patterit.
Vessanpönttöä ei tarvi vetää joka pissan jälkeen. On varmasti monen mielestä ällöttävää, mutta musta se on tuhlausta vetää juomakelposta vettä alas joka pissan jälkeen kun monilla ei ole vettä juuri ollenkaan.
Suihkussa tietty suihku kiinni saippuoinnin ja hiustenpesun ajaksi.
aikaa, vaan mieti mikä on suuri (n) menoerä ja pohdi sen minimoimista. Meillä sähkölaskut on aika isoja, samoin ruoka. Toisaalta taas jos kamalasti pakastaa niin menee sitä sähköäkin enemmän... Kellari ja säilöntä on jees.
Jos talossa on murrosikäisiä poikia, niin ruokaostokset kannattaa tehdä pienissä erissä. Ei pelkästään meillä vaan monella muullakin on huomattu, että heidän syömishalunsa on rajaton. Eikä kyse ole edes siitä, että syödään nälkään.
Oma poika saattoi hyvinkin syödä tupla-annoksen (oikeastaan nelinkertaisen annoksen, kun yksi annos oli yhden oman annoksen kokoinen) ihan vain siitä ilosta, että sitä valinnanvaraa oli niin paljon. Kun vähensin tätä valinnanvaraa, niin ruokalasku pieneni yli sadalla eurolla. Eikä varmasti kukaan jäänyt nälkäiseksi ;)
Tämä on suurin yksittäinen säästö meidän perheessä. Toki pienempiäkin on, kuten esim. se, että vaihdoin omat nestemäiset suihkusaippuat narussa roikkuvaan saippuapalaan. Ja tuota pesuaineiden laimennusta olen myös käyttänyt.
Itse olen huomannut,kun ei käy marketeilla, jos ei ole niin tärkeää ostettavaa. Jonka voi ostaa toisena päivänä, säästyy helposti 20 euroa.Kuten vaikka suodatin pussit alkavat loppua niin ei niitä lähde ostamaaan, helposti tarttuu mukaaan ,ei niin tarpeellista.
Riippuu pesukoneesta, uudet tunnistaa huuhteluveden likaisuuden joten jos huuhtelee pesee nopeammin ja vähemmällä vedellä