Kotiäidin talouselvytys osa 1.
Temppu päivässä, parhaana vaikka kolme! Olen päättänyt nostaa perheemme uhkaavasta alamäestä pienillä säästönikseillä joka ikinen päivä. Kerron millaisen konkreettisen teon saan aikaiseksi kulloinkin.
Tänään:
- leivon itse aamupalaleivän.
- Katkaisin puhki kuluneista lasten pyjamapuvuista sukkaosat ja ompelin tilalle resorit. 2 vaatekappaletta palaa käyttöön lumppukorin sijasta.
Kommentit (44)
No tässä vielä joitain, joita itse noudatan:
- tyhjistä maitopurkeista saa hyviä bio"pusseja". kestävät kannella, eikä vuoda nesteet läpi. Kippaa vain biojätteet kompostiin ja maitopurkin voi vaikka sitten polttaa.
- rikkinäisistä (puuvilla) vaatteista saa vielä hyviä kertakäyttöluutuja esim. vessan siivoukseen.
- en kanna kaupasta muovikasseja vaan mulla on kangaskassi ja tukeva kauppakori aina mukana kauppareissuilla.
- Ruokalista. Itsellä on sellainen 5 viikon lista. Siitä on helpo katsoa mitä kaupasta tarvitsee. Kauppaan siis ostoslista mukaan, niin tulee vähemmän heräteostoksia.
- Liikun polkupyörällä aina kun mahdollista
- Ruuan jatkaminen: tähteeksi jääneet palaset broilerin rintafilettä eivät olisi riittäneet kuin yhdelle. Pilkoin ja tein kermaisen kastikkeen, riisin kanssa riittääkin kolmelle.
- Pakastaminen. Kattilanpohjat kannattaa kaapia pieneen pakasterasiaan, vaikka syötävä ei olisi kuin yhdelle. Sellaisia voi käyttää vaikka omina eväinä tai lapselle, joka syö eri aikaan.
Lisäksi leivoin jälleen.
kaupassa kannattaa käydä harvoin tai ottaa rahaa mukaan vain vähän. Vedän nyt ennätystä: 12 päivää ilman käyntiä ruokakaupassa. Ostin sitä ennen pakastimeen lihat ja kuivakaappeihin leivontatarvikkeet ja säilykkeet. Tuoreet kasvikset ovat lopussa, mutta juureksia ja omppuja on.
- leivon leivän itse
- käytän leivonnassa maitojauhetta
- pesuaineita riittää, ostan kerralla paljon tarjouksesta
Menen kauppaan 14:nnen päivän kohdalla ja täydennän taas kaiken. Pyrin jatkossa käymään kaupassa kerran viikossa. Maitoa tai jogurttia voi hakea siinä välissä erikseen. ap