Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätini mielestä lapsellamme ei ole nimeä, koska lasta ei ole kastettu

Vierailija
02.09.2010 |

Tätini jankuttaa, että kuka sen nimen lapselle oikein antoi, kun pappia ei nimiäisissä ollut paikalla. Olen koettanut selittää, että ainahan sen nimen antaa vanhemmat eikä koskaan pappi.

Tänään täti sitten tokaisi, ettei lapsella taida oikeasti nimeä ollakaan, kun ei ole pappi sitä nimeä antanut. Lapsi on jo 8 kk.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on mitä mieltä tätisi on asiasta? Antaa pitää pinttyneen luulonsa, miten se mihinkään oikeasti vaikuttaa? Jotenkin lapsellista alkaa väittämään vastaan jos näkee heti, että tädin päätä ei helpolla saa käännettyä. Antaa tädin olla.

Vierailija
2/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä nimen te vanhemmat olette lapsellenne antaneet" Näin vuonna 2005 ja 1984 kun minut on kastettu pappi on sanonut "Te vanhemmat olette antaneet tälle lapselle nimen xx" Kyllä vanhemmat sen nimen antavat.

Minkä ikäinen tätisi on? Kyllä lapset ovat kauttta-aikain saaneet nimensä väestörekisteriin, vaikkei ole kastetukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tyhmän kanssa tulee kinaa jostain aiheesta, viisaampi väistää...

Vierailija
4/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille tädille, että käy vaikka papilta kysymässä mitä se kaste tarkoittaa, jos ei ole mennyt edes rippikoulussa viesti perille! Jos täti on ns. uskossa oleva kristitty, niin heikosti menee, kun ei perusasiatkaan ole hallussa.

Vierailija
5/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen luokkakaverit oli sanoneet sille, ettei lapsellamme ole nimeä, kun häntä ei ole kastetu. Selitin asiaa hänelle eilen illalla. Ja jos palstan jotain vänkyröitä on uskominen, niin ei lapsi ole edes syntynyt... (sektio)

Ottaisin heti yhteyttä opettajaan ja vaatisin, että luokassa käytäisiin keskustelu aiheesta ja jos ei suostuisi, niin rehtoriin yhteyttä. Uskonnon tai vakaumuksen takia ei saa ketään kiusata! Tuollaiselle asialle, kun lapsi ei voi itse mitään tehdä! Pahimmillaan tuo saattaa jatkua, niin, että koulukaverit pelottelee helvetillä jne. joten kannattaa tuo lopettaa heti alkuunsa.

Vierailija
6/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos palstan jotain vänkyröitä on uskominen, niin ei lapsi ole edes syntynyt... (sektio)

Vierailija
7/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi.

Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa:

»Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."»

(Matteus 28:18–20)

Kasteen katsotaan olevan Jeesuksen antaman lähetyskäskyn (Matt. 28:18–20) täyttämistä.

Vierailija
8/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:

Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:

Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä.

Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen.

Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin.

Vierailija
9/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kastaminen mitään nimenantamista tarkoita, vaan seurakunnan jäseneksi ottamista! Se on vain tilaisuus, missä YLEENSÄ lapsen nimi ensimmäistä kertaa ääneen lausutaan.

Nimen päättää vanhemmat, ja se annetaan siinä vaiheessa, kun väestörekisterikeskukseen lähetetään lappu, johon on täytetty uuden tyypin nimi ja henkilötiedot. Yleensä se paperi annetaan papille, joka sitten toimittää sen eteenpäin samalla, kun täyttävät nimen kirkon kirjoihin.

Vierailija
10/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihan tarkkoja ollaan niin eihän KASTEESSA lapselle mitään nimeä anneta. Hänet vaan liitetään Jumalan lapseksi. Papille on kerrottu ennen kastetta, millä nimellä se lapsi Jumalalle esitellään.

Eli ei kastetta ja nimenantoa voi rinnastaa. Vanhemmat voivat ilmoittaa lapsen nimen maistraattiin jo ennen ristiäisiä tai jos näin ei ole tehty niin pappi ilmoittaa nimen ristiäisten jälkeen.

Eli täti horisee nyt jotain ihan kummia. Kyllä lapsella on nimi, vaikka häntä ei kastetakaan. Kaste ei ole mikään nimenantojuhla, vaikka jotkut niin ajattelevatkin. Kaikista alkukantaisimmat kuvittelevat, ettei lapsen nimeä voi "julkistaa" ennen ristiäisiä, ettei itse Piru kutsu lasta nimellä ennen kuin hänet on saatettu Jumalan lapseksi (eli kastettu).

Vierailija
11/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun ja miehesi asia, kastetaanko lapsi vai ei. Tädin tai kenen tahansa muun ihmisen mielipiteellä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Ymmärrän hyvin, että vanhoille ihmisille varsinkin maaseudulla voi olla aivan ihmeellistä, että lasta ei kasteta.

Vierailija
12/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikelta faktalta ja pidättäytyy omassa kannassaan. Minkäs noille voi. Oma äitini saman tyylinen.

Esim. viimeksi taisteltiin lämpötiloista vauvaperheessä ja vauvan peittelemisestä yms. Totesin siinä sitten, että vauvojen oma lämmösäätely ei vielä pikkuisena toimi, että myös liiallinen peittely voi nostaa ruumiinlämmön jopa kuumeen puolelle. Että näin oli käynyt sairaalassa esikoiselleni ja heti oli vaihdettu paksu peitto ohkaisempaan. Mummon kommentti tähän oli "no kuumehan on ihan eri asia!".

Että tuommoisten kanssa väittely ja faktojen antaminen on sama kuin hakkais päätänsä seinään.

Vierailija
13/23 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano sille ny kerran vielä, että kasteessa pappi liittää lapsen seurakunnan (ja kirkon) jäseneksi. Nimen antaminen ei ole papin tehtävä, vaan sen päättävät vanhemmat ja sekin lomake menee oikeasti maistraattiin, että seurakunta vaan on välikätenä tässä prosessissa.

Vierailija
14/23 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano sille ny kerran vielä, että kasteessa pappi liittää lapsen seurakunnan (ja kirkon) jäseneksi. Nimen antaminen ei ole papin tehtävä, vaan sen päättävät vanhemmat ja sekin lomake menee oikeasti maistraattiin, että seurakunta vaan on välikätenä tässä prosessissa.

Mutkun ei mee tajuntaan niin ei mee. Mä en enää ymmärrä, mistä ratakiskosta mä sille asian väännän.

ap

ps. Lasta ei ole kastettu, koska vanhemmat eivät kuulu kirkkoon.

Vierailija
15/23 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi syntyi ulkomailla, mutta kastettiin Suomessa. Matkustusta varten oli tietysti passit ja kaikki, asuinmaassamme lapset muutenkin nimettiin heti, sairaalasta ei päässyt pois nimettömän vauvan kanssa.

No, kastetilaisuuden jälkeen jotkut tietysti kysyivät, että mikä lapselle tuli nimeksi. Tai että, "ai, annoitte sitten XX nimeksi" (XX siis lapsen nimi, jonka kaikki itesivät ennen kastetilaisuuutta, heti lapsen syntymästä asti).

Miten ihmisille tulee edes mieleen, että lapsi olisi saanut jonkun uuden, erilaisen nimen? Että "huviksemme" olisimme kutsuneet lasta ensin yhdellä nimellä, hommanneet passit ja kaikki, ja sitten vain vaihtaneet nimeä kasteen yhteydessä. Ei mene minulle jakeluun, ei.... :)

Mutta ilmeisesti vasta kaste teki nimestä virallisen joillekin, passit ja muut eivät.

Vierailija
16/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tädille ettei sinua kiinnosta hänen vanhanaikaiset höpinänsä pappien nimenannosta.

Vierailija
17/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tädille ettei sinua kiinnosta hänen vanhanaikaiset höpinänsä pappien nimenannosta.

Vierailija
18/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini jankuttaa, että kuka sen nimen lapselle oikein antoi, kun pappia ei nimiäisissä ollut paikalla. Olen koettanut selittää, että ainahan sen nimen antaa vanhemmat eikä koskaan pappi.

Tänään täti sitten tokaisi, ettei lapsella taida oikeasti nimeä ollakaan, kun ei ole pappi sitä nimeä antanut. Lapsi on jo 8 kk.

meillä mieheni mummo oli kauhuissaan kun kerroin etten kuulu kirkkoon ja vauvan päätä ei papit vedellä kastele.eli ei ristiäisiä.

ihme juttu ku jotku tommoset kekkerit on tärkeitä joillekkin.

miun lapsista ketää ei oo kastettu. nimi vaa maistraattiin.tyhmä täti teillä.

Vierailija
19/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä tädiltäsi, että miten miljardit ei-kristityt saavat nimensä?

Vierailija
20/23 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä puhuu täti...Tottakait nimi on ilman kastettakin. Itse olen kasteen kannalla mutten kuvittele että nimeä ei voisi nmuuten antaa.