Ummikko lapsi ruotsinkieliseen kouluun
Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut? Miten ovat opettajat ja muut vanhemmat suhtautuneet?
Kommentit (46)
umikkona ruotsinkieliseen kouluun. Opin kyllä kielen ja opiskelin sen 9 vuotta ruotsinkielellä kohtalaisella menestyksellä.
Ensimmäiset kuukaudet istuin ja katselin ikkunasta ulos, en todellakaan tiedä kuinka tämän päivän koulussa voisi pärjätä ymmärtämättä mitään.
Minulla opiskelu muuttui yläasteella vaikeammaksi, mm. fyysiikka ja kemia, nimenomaan heikon? kielitaidon vuoksi. Näihin aineisiin sisältyy paljon sanastoa joka ummikkolle on vierasta. Kun sain vastaavan suomenkielisen oppikirjan tueksi alkoi tiedotkin jäämään mieleen. Ja minun kotikieleni on siis ollut kokonaan suomi.
Itse en lastani laittaisi ilman jonkinlaista pohjaa vieraskieliseen kouluun. Itselläni on lukihäiriö ja se yhdistettynä vieraaseen kieleen on aiheuttanut sen ettei mikään kieli suju täydellisesti,(kieliopillisesti).
Niin ja uskon todellakin että koulu menestykseni olisi ollut vieläkin parempi oikealla kielellä käytynä.
Minulla opiskelu muuttui yläasteella vaikeammaksi, mm. fyysiikka ja kemia, nimenomaan heikon? kielitaidon vuoksi. Näihin aineisiin sisältyy paljon sanastoa joka ummikkolle on vierasta.
Kun sain vastaavan suomenkielisen oppikirjan tueksi alkoi tiedotkin jäämään mieleen. Ja minun kotikieleni on siis ollut kokonaan suomi. Itse en lastani laittaisi ilman jonkinlaista pohjaa vieraskieliseen kouluun. Itselläni on lukihäiriö ja se yhdistettynä vieraaseen kieleen on aiheuttanut sen ettei mikään kieli suju täydellisesti,(kieliopillisesti). Niin ja uskon todellakin että koulu menestykseni olisi ollut vieläkin parempi oikealla kielellä käytynä.
mutta 10 vuotiaana aloitin ummikkona englantilaisen koulun silloin kun me asuttiin ulkomailla 4 voutta. Kielien opin vuodessa ja sen jälkeen ei tullut ongelmia.
Ongelmia tuli kun me muutettiin takaisin suomeen koska englanti oli se vahvempi kieli.
Ehkä koulumenestymiseni olisi ollut parempi jos ei olisi tarvinnut vaihtaa koulunkieltä suomeen, mutta juuri nuo aineet kuten fysiikka ja kemia toivat ongelmia.
Minä en silloin saanut käsiini englannin kielistä fysiikan kirjaa, ja en tiedä olisiko se auttanut.
Yliopistossa kuitenkin (englannin kielinen, ulkomailla) tuntui kuin että olisi pitänyt oppia uudestaan sanasto ja siihen meni aikaa ennenkuin opin sen ja pystyin sitä sujuvasti käyttämään.
Haluaisisin lapselleni samanlaisen haastavan ilmapiirin, mutta se ei nyt ole mahdollista täällä missä me asutaan
Puhuuko heidän isänsä ruotsia siis näille lapsille?
Puhuu kyllä osittain ruotsia, mutta ei tarpeeksi järjestelmällisesti. Eli puhuu välissä ruotsia ja välissä suomea. Tämä on varmaan osaltaan vaikuttanut siihen, että sanavarasto on jäänyt puutteelliseksi. Lisäksi myös todennäköisesti se, että lapsille ei pienenä luettu ruotsinkielisiä kirjoja.
Luulen, että maan enemmistökielen omaksuminen on selvästi helpompaa ilman perheen aktiivista tukeakin. On silti eri asia, kun kieltä kuulee jatkuvasti muuallakin kuin koulussa. Tosin olen kyllä tavannut myös aika monta maahanmuuttajaperheen lasta, joilla suomen kielen taidon puutteet haittaavat selvästi koulunkäyntiä tai opiskelua.
12
Tosin olen kyllä tavannut myös aika monta maahanmuuttajaperheen lasta, joilla suomen kielen taidon puutteet haittaavat selvästi koulunkäyntiä tai opiskelua. 12
ja on vain ohi menevää.
Minä en rupeaisisi serkkusi perheessä perheen isää mistään syyllistämään. puhut nyt omista luulloista joten anna asian olla
suosittele näin toimimaan, mikäli ei ole pakko. Olen itse lukenut kieliä ja perehtynyt keskimääräistä enemmän kielten oppimiseen. Joku voi pärjätä, joku ei, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Antaa lapsen oppia se äidinkieli kunnolla, jolloin siihen on hyvä rakentaa päälle muita kieliä.
kieliä tulee oppia peräkkäin eikä rinnakkain?
Eiks noin juuri tapahdu kun lapsi menee ummikkona kouluun?
taustaa eli niin, että joku läheisistä puhuu järjestelmällisesti ja säännöllisesti sitä toista kieltä, niin sitten on parempi oppia se yksi kieli kunnolla ja muut sitten ajan kanssa. Kielikylvyt ym. sellaiset räätälöidyt kielikoulutukset ovat kanssa ok, mutta musta on väärin ja julmaa, heittää lapsi ummikkona ruotsinkieliseen kouluun. Siitä voi tulla myös itsetunto-ongelmia.
Tuo parantuu ajan mukaan aika nopeasti
ja on vain ohi menevää.
Minä puhun nyt ihmisistä, joista nuorimmat ovat vähintään 14-vuotiaita ja vanhimmat yli 20-vuotiaita (siis lasteni serkut ja nämä maahanmuuttajaperheiden lapset, joilla kielitaidon puutteet haittaavat koulunkäyntiä tai opiskelua).
Ja nämä kielitaidon puutteen aiheuttamat ongelmat eivät ole omaa keksintöäni, vaan ne ovat tulleet esiin useaan kertaan, kun olen puhunut näiden henkilöiden itsensa kanssa tai heidän vanhempiensa kanssa.
12
Opetetaanko suomenkieliselle ruotsinkielisessä koulussa lainkaan suomea ÄIDINKIELENÄ ? Jos ei, ollaan kyllä pahassa pulassa.
koulun. Vanhin meni lukioon, luokkansa parhaana ja loput yläasteella. Hyvin on mennyt ja molemmat vanhemmat olemme suomenkielisiä. Lapset ovat aina puhuneet ruotsia kavereittensa kanssa eikä vaikeuksia koulussa ole ollut. Suomi on silti vahvempi kieli, mutta unissaan puhuvat ruotsia =).
ja olen TODELLA onnellinen että vanhempani tekivät sen päätöksen. Olen täysin kaksikielinen ja nykyisin myös hallitsen englannin ilman aksettia kiitos parin vuoden Englannissa opiskelun.
Rinnakkain oppiminen onnistui minulta hyvin vaikka vanhempani osasivat tasan kouluruotsia.
Omat lapseni ovat kolmikielisiä ja tottakai äidinkieli on se vahvin mutta osaavat aivan hyvin myös muutkin kielet pärjätäkseen. Vanhemmilta vaatii vitseliäisyyttä!
Opetetaanko suomenkieliselle ruotsinkielisessä koulussa lainkaan suomea ÄIDINKIELENÄ ? Jos ei, ollaan kyllä pahassa pulassa.
vaan ensimmäinen vieras kieli on suomi.
vaan ensimmäinen vieras kieli on suomi.
No eihän tuollaista varmastikaan kukaan kasvatusalan asiantuntija voi suositella. Onhan äidinkielen oppiminen kaikean A ja Å. Suomenkieliseen kouluun siis, mars.
Ruotsinkielisessä tarhassa ainakin neuvotaan, että tarha ei yksin riitä kielenkehitykseen, vaan ainakin toisen vanhemman pitää myös puhua ruotsia. Yksikielisille perheille on sitten kielikylvyt etc.
T. kaksikielisen lapsen äiti
sanot vain miksi ja mene muualle.
Miten sinä käytännossä suhtautuisit lapseen, tai hänen vanhempiinsa jos tulisisit heidän kanssa tekemisiin?
että on lapselle aika julmaa, kun koulun aloittamiseen liittyy haasteita muutenkin. Ja ajattelisin, että tässä on taas jotkut ylikunniahimoiset vanhemmat treenaamassa lastaan.
mutta miten sinä siihen perheeseen suhtautuisisit?
Tai siihen lapseen?
Antaisisitko lapsesi kutsua sitä luokkatoveria synttäreille?
Onko mielestäsi sallittua laittaa ummikkolapsi ruotsinkieliseen kouluun ruotsissa, mutta ei suomessa?
Miten sinä tiedät minkälaisia haasteita jonkun lapsi kestää tai ei?
Kokeehan maahanmuuttaja lapset samaa
aina voi valita, vaan muut seikat painavat lapsen etua enemmän (kuten vanhempien työllisyystilanne jne).
Vanhempia, jotka tekevät noin tieten tahtoen ilman pakkoa, pitäisin edelleen itsekkäinä ääliöinä, mutta eihän se sen lapsen vika olisi, enkä tietenkään mitenkään puuttuisi lapseni ja hänen mahdolliseen ystävyyteen.
Saada lapsi helpommin yliopistoon vai? (uutisissa juuri oli juttua, miten suhteettoman paljon koulutuspaikkoja on varattu ruotsinkielisille).
Eikö tällöin olisi järkevämpää muuttaa järjestelmää kuin alistua siihen ja "käännyttää" lapsi vieraaseen kieleen?