Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ummikko lapsi ruotsinkieliseen kouluun

Vierailija
02.09.2010 |

Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut? Miten ovat opettajat ja muut vanhemmat suhtautuneet?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama kun sinut "laittaisi" vieraskieliselle työpaikalle ja sun olisi pärjättävä ummikkona siinä, ei kiva:(

Vierailija
2/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut siinä käsityksessä, että Suomessa ruotsinkieliset koulut valitsevat oppilaansa -- eivät siis ota sellaisia, jotka eivät osaa ruotsia.

Onko tästä parempaa/muuta tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaita.

Tietenkin ensin ne jotka niinsanotusti uskotaan olevan ruotsinkielisiä.

Sitten kun kerran jää paikkoja niin ne on joillakin oppilailla täytettävä. Muuten lopulta ruvetaan pienentämään rahoitusta.

Mielestäni se on hienoa että jotkut vanhemmat ovat valmiita antamaan lapselleen mahdollisuuden kotikylässään kokea eri kulttuuria ja eri kieltä. Eihän sitä olekaan pakko mennä maailman toiselle puolelle.

Vierailija
4/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut lasteni serkkujen koulunkäyntiä. Nämä lapset ovat periaatteessa kaksikielisiä. Käytännössä heillä on kuitenkin suomi selvästi vahvempi kieli, koska ruotsinkielinen isä ei ole puhunut lasten kanssa järjestelmällisesti ruotsia, vaikka onkin sitä jonkin verran käyttänyt. Lapset laitettiin kuitenkin ruotsinkieliseen kouluun.

Nyt lapset ovat jo teini-iässä, ja ainakin kahdella kolmesta koulunkäynti on kärsinyt selvästi siitä, että lapsi on joutunut käymään koulua itselleen heikommalla kielellä. Vaikka lapset periaatteessa osaavatkin ruotsia, sanavaraston puutteet tekevät koulunkäynnistä selvästi raskaamman kuin mitä se olisi muuten. Edes 10 vuoden koulunkäynti ei ole korjannut näitä puutteita.

Tilanne olisi varmasti ollut eri, jos vanhemmat olisivat tosissaan satsanneet ruotsin oppimiseen, olisivat lukeneet lapsille paljon ruotsinkielisiä kirjoja jne.

Vierailija
5/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko suomenruotsalaiset sitä vastaan vai suomea puhuvat suomalaiset?

Eiks jokaisella kansalaisella ole oikeus valita millä kielellä heitä opetetaan koulussa joka on rahoitettu heidän omilla verorahoilla???

Vierailija
6/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapset ovat jo teini-iässä, ja ainakin kahdella kolmesta koulunkäynti on kärsinyt selvästi siitä, että lapsi on joutunut käymään koulua itselleen heikommalla kielellä.

vai ovatko he vain tavallisia teinejä?

Ja onko se niin vaikea asia jos joka toinen päivä tulee käytettyä sanakirjaa kotona?

Serkkusi lapset ovat vain laiskoja. Minä tunnen perheen joka muutti amerikkaan ja 3 vuotta myohemmin heidän lapsi pärjäsi koulussa aivan hyvin kuin ne oppilaat jotka olivat koko elämänsä kuulleet vain paikallista kieltä.

Miten tuo sinun kuvaamasi skenaario on edes mahdollista?

Ja lisäksi, olen kuullut maahanmuuttaja perheistä joiden lapset pärjäävät aivan yhtä hyvin suomen koulussa kuin suomea puhuvat suomalaisetkin

Vierailija
7/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut lasteni serkkujen koulunkäyntiä. Nämä lapset ovat periaatteessa kaksikielisiä. Käytännössä heillä on kuitenkin suomi selvästi vahvempi kieli, koska ruotsinkielinen isä ei ole puhunut lasten kanssa järjestelmällisesti ruotsia, vaikka onkin sitä jonkin verran käyttänyt. Lapset laitettiin kuitenkin ruotsinkieliseen kouluun. Nyt lapset ovat jo teini-iässä, ja ainakin kahdella kolmesta koulunkäynti on kärsinyt selvästi siitä, että lapsi on joutunut käymään koulua itselleen heikommalla kielellä. Vaikka lapset periaatteessa osaavatkin ruotsia, sanavaraston puutteet tekevät koulunkäynnistä selvästi raskaamman kuin mitä se olisi muuten. Edes 10 vuoden koulunkäynti ei ole korjannut näitä puutteita. Tilanne olisi varmasti ollut eri, jos vanhemmat olisivat tosissaan satsanneet ruotsin oppimiseen, olisivat lukeneet lapsille paljon ruotsinkielisiä kirjoja jne.

Meillä tilanne: isä ruotsinkielinen(tai paremminkin kaksikielinen), minä suomenkielinen.

Kotikieli on suomi, jos minä paikalla. Isä puhuu ruotsia lasten kanssa. Lapset kaksikielisiä, käyneet ruotsinkielisen tarhan.

Ei ongelmia koulussa. Käsittääkseni juuri se, että lapset käyvät ruotsinkielisen tarhan, antaa riittävät valmiudet käydä koulua ruotsiksi. Ja tottakai toisen vanhemman täytyy kieltä puhua.

Vierailija
8/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä on näitä ummikkoja. Ja heidän vanhempansa eivät sitten millään ymmärrä, että koulua käydään ruotsiksi. Ja todellakin vain ruotsiksi. Lapset sitten vaihtavat ekan luokan jälkeen suomenkieliseen kouluun.

Vierailija
9/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäävät koulussa selvästi huonommin kuin mitä he pärjäisivät, jos kieliongelmaa ei olisi. Varmasti tämä kieliongelma olisi korjattavissa, jos lapset tekisivät ahkerasti töitä sen eteen. Mutta kun kaikki lapset eivät ole luonnostaan niitä ahkerimpia. Jos lapset olisivat alunperin aloittaneet suomenkielisen koulun, he pärjäisivät nykyisellä ahkeruudellaan selvästi paremmin kuin mitä he nyt pärjäävät ruotsinkielisessä koulussa.

Ja tämä ongelma on ollut lähes koko kouluajan, ei vain teini-iässä.

Kieliongelma ilmenee esim. siten, että kun lapsi lukee reaaliaineen kokeeseen, niin koealueessa saattaa olla parikymmentä sanaa, joita hän ei ymmärrä eikä osaa päätellä asiayhteydestä. Tai siinä, että äidinkieli (= ruotsi) ei suju koulussa.

Se, joka puhui lastensa serkuista ruotsinkielisessä koulussa.

Vierailija
10/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: se joka tuntee amerikansuomalaisia perheitä joiden lapsen pärjäävät yhtä hyvin kuin natiivit jenkki koulussa

Mutta ehkä tuossa mainitsemassasi tapauksessa kannattaa olla sitkeä. Ehkä se on heille ihan hyvin että joutuvat sietämään.

Vierailija
11/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat ruotsinkielisessä puolipäivähoidossa (3 tai 4 tuntia päivässä) 3-vuotiaasta alkaen.

12

Vierailija
12/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat ruotsinkielisessä puolipäivähoidossa (3 tai 4 tuntia päivässä) 3-vuotiaasta alkaen. 12

Ettei se ruotsi sitten ole kehittynyt tapeeksi. Vai onko tuo puoli päivää sitten liian vähän. Minun lapset ovat olleet kokopäivähoidossa.

Vierailija
13/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: se joka tuntee amerikansuomalaisia perheitä joiden lapsen pärjäävät yhtä hyvin kuin natiivit jenkki koulussa

Siellä koko ympäristö tukee englannin oppimista: kaikki kaverit puhuvat englantia, TV-ohjelmat ovat englanniksi jne. Suomessa ei ympäristöstä välttämättä tule näin vahvaa tukea ruotsin kielelle, jos kotona puhutaan pääosin suomea, katsotaan suomenkielisiä TV-ohjelmia, ei lueta ainakaan ruotsinkielisiä kirjoja jne.

En nyt tietenkään sano, että kaikille ruotsinkieliseen kouluun meneville huonosti ruotsia puhuville lapsille käy niin kuin lasteni serkuille. Jos lapsi on tarpeeksi lahjakas, ahkera ja sitkeä, niin kyllä hän varmasti oppii ruotsin tarpeeksi hyvin. Mutta kuka osaa varmasti sanoa 6-vuotiaasta, kuuluuko hän tähän joukkoon?

Vierailija
14/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka osaa varmasti sanoa 6-vuotiaasta, kuuluuko hän tähän joukkoon?

miten 6 vuotiaan koulunkäynti menee?

Onko se maailman tärkein asia? Eiks ne lapset kuitenkin opi, jokainen omalla ajallaan.

Minua kiinnostaa miksi tuo amerikan esimerkki olisi niin eri asia kuin mitä suomessa koetaan. Siis onko se paha että suomessa kuulee suomeakin, ja ruotsi sillä perusteella mukamas ei kehity samaan tapaan kuin mitä enkku siellä?

Vierailija
16/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella pitäisi osata arvata

miten 6 vuotiaan koulunkäynti menee?

Ei kai sillä ole niin suurta merkitystä, miten 6-7-vuotiaan koulunkäynti menee (paitsi lapsen itsetunnolle). Mutta jos koulunkäynti menee vielä 16-vuotiaanakin puutteellisen kielitaidon vuoksi selvästi huonommin kuin mitä se menisi suomenkielisessä koulussa, niin tällä on lapsen tulevaisuudelle jo iso merkitys. 6-vuotiaana pitää kuitenkin päättää, kumpaan kouluun menee.

Ja täytyy sanoa, että kyllä minäkin olin aina ennen kuvitellut, että lapsi kuin lapsi oppii kielen parissa vuodessa tarpeeksi hyvin, vaikka aloittaisikin koulun itselleen heikommalla kielellä. Valitettavasti olen joutunut muuttamaan tätä käsitystä lasteni serkkuja seuratessa.

12

Vierailija
17/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i Valitettavasti olen joutunut muuttamaan tätä käsitystä lasteni serkkuja seuratessa. 12

[/quote]

siis näille lapsille?

Vierailija
18/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaita.

Tietenkin ensin ne jotka niinsanotusti uskotaan olevan ruotsinkielisiä.

Sitten kun kerran jää paikkoja niin ne on joillakin oppilailla täytettävä. Muuten lopulta ruvetaan pienentämään rahoitusta.

Mielestäni se on hienoa että jotkut vanhemmat ovat valmiita antamaan lapselleen mahdollisuuden kotikylässään kokea eri kulttuuria ja eri kieltä. Eihän sitä olekaan pakko mennä maailman toiselle puolelle.

Olen se, joka kysyi, voiko edes laittaa ruotsinkieliseen kouluun, jos suomenkielinen perhe. Itse asumme Helsingissä, onko täälläkin oppilaskadosta kärsiviä ruotsinkielisiä kouluja?

Lähellä kotiamme on yksi ruotsinkielinen opinahjo, ei ollut tullut mieleenkään, että oma lapsi voisi mennä sinne, kun osaa ruotsiksi vain laskea kymmeneen!

Vierailija
19/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä kotiamme on yksi ruotsinkielinen opinahjo, ei ollut tullut mieleenkään, että oma lapsi voisi mennä sinne, kun osaa ruotsiksi vain laskea kymmeneen!

ruotsinkielisissä kouluissa on pienemmät luokat kuin suomenkielisissä.

Miksi suomen kansalainen ei voisi mennä sinne.

suomenkielisiin kouluihin tulee jatkuvasti ei-suomalaisia suomea osaamattomia oppilaita.

Lapsesi on sentään kansalainen

Vierailija
20/46 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy sanoa, että kyllä minäkin olin aina ennen kuvitellut, että lapsi kuin lapsi oppii kielen parissa vuodessa tarpeeksi hyvin, vaikka aloittaisikin koulun itselleen heikommalla kielellä. Valitettavasti olen joutunut muuttamaan tätä käsitystä lasteni serkkuja seuratessa. 12

koska jos he olisivat olleet amerikkaan muuttanut perhe niin aivan varmasti osaisi kieltä yhtä hyvin kuin natiivit. Ja suomeen tulleet maahanmuuttajat pistävät kielitaidollaan hänet häpeään.

Ehkä se sitten on niin, että kahta kieltä puhuen, jompi kumpi kieli on aina se vahvempi.

Amerikassa englannin kieli olisi vahvistunut suomen hinnalla, ja suomessa pakolaiset saattavat unohtaa oman kielensä.

Nyt on kuitenkin kyse pikku asioista. Ehkä serkkusi lapset vain osaavat todella hyvin kahta kieltä ja ovat siinä mielessä amerikan suomalaisia ja pakolaisia kielellisesti edellä.

Minä en olisi huolissani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme