Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka pukee lapsen kauppareissulle

Vierailija
02.09.2010 |

Kuka pukee lapsen kauppareissulle erityisiin hienosteluvaatteisiin? Mietin vain, kun Huutiksen ilmoituksissa usein mainitaan, että esim. takki on "ollut päällä vain muutaman kerran kauppareissulla".

Siis häh. Mitähän multa on jäänyt tajuamatta, kun menen muksun kanssa kauppaan suoraan päiväkodista niissä vaatteissa, jotka on olleet päiväkodissakin eli nyt ulkoilupuku ja lenkkarit.

Jos mennään joskus viikonloppuna vaikkapa kauppakeskukseen, niin silloinkin tytöllä on arkivaatteet, tosin toki takki ja haalari avataan tai otetaan pois tilanteesta riippuen.

Meillä hienostelutakkeja käytetään, kun mennään juhliin mekko päällä. Silloin on myös hienostelukengätkin. En ymmärrä, miksi lapsi pitäisi pyntätä sen takia, että käy jossain Itäkeskuksessa / Ideaparkissa / Ikeassa tms. tai Alepassa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla 3,5-vuotias on ollut kohta kaksi vuotta päiväkodissa. En ole huomannut, että vaatteet mitenkään kotioloja merkittävämmin nuhjaantuisivat (vs. esim. kesäloma-ajat tms). Yleensä tuo ehtii kasvaa niistä ulos ennen kuin on tullut reikiä, isoja tahroja joita ei saisi pois jne. Ja tuleehan tahroja kotonakin. Tosin mulla tyttölapsi, en sitten tiedä kuluttaako pojat housunpolvia keskimäärin enemmän.

Sama tuli minullekin mieleen, eli huomaa ettei sinulla ole vielä kokemusta päiväkodista :)

Toinen, mitä en ole käsittänyt, että jotkut kirjoittaa vaikka huutiksessa, että hyvä päiväkotivaatteeksi. Siis joku tahrainen, tms. Kuka ihme kehtaa lapsilleen sellaisia pistää päiväkotiin? No, oma lapsi ei tosin siellä vielä ole.

Asia vain on niin, että päiväkodissa vaatteet nuhjaantuvat aivan eri tahtiin kuin kotona. En minäkään nyt ehdoin tahdoin likaista ja rikkinäistä sinne lapsilleni pue, mutta vaatteiden kulumisvauhti on tosiaan paljon kotioloja nopeampi. On yksinkertaisesti viisaampaa pitää päiväkodissa arkivaatteita kuin hienostella. Silloin lapsi saa leikkiä ja elää, ei kärsi kiristävistä vyötäröistä eikä joudu turhaan varomaan vaatteitaan.

Mutta ihan samaa olen miettinyt, että miksi joku kauppaa just niitä huonoimpia rytkyjä "päiväkotivaatteina". Mä ehkä voisin just ja just kotona laittaa lapselle jotkut nuhjaantuneet, reikäiset collegehousut ja kuvattomaksi kuluneen printtipaidan, mutta tuskin edes kotona. Ihmisten ilmoille (jota mun mielestä myös päiväkoti on) puen nätisti. Päiväkotiin tyypillinen asu meillä on sievä joustava trikoopaita/tunikamekko, sukkahousut ja paidan kans sopivat yksiväriset trikoo/collegehousut tai löysä, mukava hame. Pääsääntöisesti samat kotonakin. Sitten jos kyläreissulle tai kaupungille lähdetään, laitetaan ne farkut tai sammarit tai (juhliin) mekko. Ja tietty se siistimpi takki :)

Vierailija
2/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan itsekin kauppaan lähtiessä päälle jotain muuta kuin sen tuulipuvun, missä kökin lapsen kanssa hiekkiksellä. Miksi ihmeessä en siis laittaisi lapselle jotain vähän siistimpää kuin likaiset hiekkisvaatteet? Tämä on mun mielestä nyt ihan itsestäänselvää.

Jos lähdetään lapsen kanssa vaikka kyläilemään, niin en mä silloinkaan lapselle mitään paskasta haalaria vedä niskaa vaan puhtaat siisti housut ja takin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoiluvaattet.

Kaupungille/kauppaan laitetaan siistit vaattet ja takki sekä paremmat kengät ja usein myös kevyemmän kun ulkoiluun tarkoitetut kengät.

Haalareissa ei ole ikinä tyttö ollut kaupassa.

Vierailija
4/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsilla on kurahousut päällä. Vähän sama kuin itse lähtisi hikisissä lenkkivaatteissa.

Vierailija
5/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin kulahtaneisiin vaatteisiin ?

mulla tyttö 5v ja puen aina joka päivä eskariin just ne uudet nätit mekot ja tunikat yms joka päivä eri vaatteet

ja sit ne jotka on ollut jo käytössä pidempään niin niitä pidetää kotona, eli ns kuluneemmat vaatteet

mulla siis periaate et ihmistenilmoilla pidetään lapsella aina siistit ja nätit ja puhtaat vaatteet

sama pätte kauppa, lääkäri yms reissuja

Vierailija
6/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puen lapsilleni siistimmät vaatteet jos esim viikonloppuna lähdemme kaupungille. En itsekkään laittaisi kaupungille esim. verkkareita/tuulipukua.. Tavalliselle kauppareissulle kyllä kelpaa ihan "arkivaatteet."

Meillä ainakin on niin vähän juhlia että jos niitä siisteimpiä vaatteita sinne jemmaa niin ei niitä pääsisi käyttämään juuri koskaan..

Vierailija
7/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan päiväkodista mennään niissä vaatteissa, kun sattuu päällä olemaan. Jos taas lähden erikseen jonnekin muualle kuin lähikauppaan tytön kanssa, niin laitan hameen tai farkut + erillistakin. Ehkä tuo "erillistakki" on se hienostelutakki?

Ikää 6v. Tietysti ihan pienenä kulki aina samassa haalarissa.

Minusta on luonnollista, että lapsi oppii tilannepukeutumista. Kaupungilla ostosreissulla on eri vaatteet kuin päiväkodin pihassa rymytessä. Ja kotivaatteet on erikseen.

Olenhan itsekin kotona verkkareissa, mutta kaupungille kiskaisen asiallisemmat vaatteet. Miksi ihmeessä raahaisin eskari-ikäistä college-housuissa, jos itsekin olen paremmissa vaatteissa?

Vierailija
8/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en missään tapauksessa veisi lapsia ostoksille likaisissa haalareissa. Meidän lapset ei mene päiväkotiinkaan likaisissa haalareissa. Ulkoiluvaatteita pitää olla sen verran, että lasten ei tarvitse likaisissa kulkea. En mene itsekään mihinkään likaisissa vaatteissa, miksi siis lasten pitäisi?

Myös ehjät, puhtaat ja siistit sisävaatteet päälle myös päiväkotiin.

Vierailija
9/35 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään silloin jos puistoreissun yhteydessä poiketaan lähi-Siwassa vaan silloin kun lähdetään autolla kauppaan tai kaupungille. Siistit housut ja takki, se on paljon käytännöllisempääkin kun takin voi riisua kaupassa.

Vierailija
10/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mmärsin pointtisi, ei kuulu söpöstelyvaatteet meidänkään arkeen.

Vierailija
11/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mennään ostoksille kaupungille tms niin paremmat vaatteet päälle...

Vierailija
12/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukivat lapsensa hienosti kun lähtivät kaupungille istumaan iltaa (yleinen tapa siellä lasten kanssa). Olis se kiva täälläkin katsella joskus vähän parempia ja söpömpiä vaatteita lasten päällä etenkin kesäisin kun olis mahdollisuus pukea muutakin kuin ne rumat toppahaalarit. Talvella onkin pakko laittaa ne rumilukset...

Vierailija
13/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? En ymmärrä syytä.

Vierailija
14/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmat vaatteet päälle kun mennään kauppaan tai kaupungille. Mun mielestä on epäsiistiä kulkea kauppakeskuksissa likaiset pihavaatteet päällä tai muuten kulahtaneissa vaatteissa.

Ja syy miksi... siksi kun on kauniimpaakun on kivat vaatteet päällä. Käymme kauppakeskuksissa kerran pari viikossa ja kaupassa pari kertaa... ei koskaan mennä pihalta suoraan kauppaan, hoidosta mennään välillä mutta siellä onkin puettu kauniisti.

Vierailija
15/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulis mieleen lähteä lasten kanssa lauantaina kaupoille jossain hiekkalaatikkohaalareissa. Mutta joo, kyllä olen huomannut, että joillekin mammoille ei ole väliä, miltä se lapsi näyttää...

Vierailija
16/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kauppakeskuksiin tai kaupungille kyllä sellaiset siistit arkivaatteet, ei nyt mitään hepeniä. "Hienostelutakki" ja "kauppatakki" on mulle sillai synonyymeja, että siistimmästä takista on kuitenkin kyse. Vaatefriikkejä lukuunottamatta tuskin kuitenkaan monilla on erikseen takkeja kissanristiäisiin, museo- tai kirjastomatkoille tai noille kauppakeskusretkille. Niitä juhlatilaisuuksia on sen verran harvoin, että kiva sitä siistimpää takkia (ja farkkuja, sammareita tms.) on joskus käyttää, siksi sitten laitetaan vaikka kauppaan/kaupungille päälle.

Sekin käytännön puoli vielä, että jos autolla tai bussilla mennään, niin talvihaalarissa tulis herkästi kuuma, mutta esim. farkuissa ja irtotakissa vähän vähemmän.

Vierailija
17/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt suoraan päiväkodista tai kesken puutarhatöiden poiketaan lähikaupassa hakemassa maitoa, niin toki silloin vaatetukseksi kelpaavat ulkoiluhaalari tai verkkarit.

Mutta kaupungille pukeudutaan siistimmin.

Vierailija
18/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka lähtevät erikseen KAUPUNGILLE.

Vierailija
19/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka lähtevät erikseen KAUPUNGILLE.

Kaupassa tehdään ruokaostokset ym. Kaupungille mennään kiertelemään, käydään ehkä kahvilassa tai ravintolassa.

Enpä viitsisi viedä lasta kahvilaan kurahaalareissa, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
20/35 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Tosin kun katselee ihmisten koteja/pihoja/vaatetusta ... niin kai se niin on että suurimmalle osalle ankeus on ihan ok. Itse tarvisen kauneutta ympärilleni!

Miksi? En ymmärrä syytä.