Eikö 16 vuotiaat ole liian nuoria seksiin?
Luin tuota ketjua missä on tullut kolmosia 16 vuotiaalle ja mun on kyllä pakko sanoa, että mun mielestä 16 vuotiaat on ihan liian nuoria seksiin. Saati vanhemmuuteen.
Lapsia vielä itsekin.
Oma 16 vuotiaani tuntuu kyllä ihan liian nuorelle tuollaisiin puuhiin vaikka fyysiset edellytykset ovatkin olemassa. Pitää toi nuoruuskin mielestäni elää ensin ja sitten vasta ruveta lisääntymisvehkeitä testaamaan ja sitä viettiä toteuttamaan.
Kommentit (9)
Meillä toinen nyt jo täysi-ikäisistä lapsista aloitti seurustelun 15-vuotiaana. 16-vuotiaana oli seurustellut saman ihmisen kanssa jo pidempään ja harrasti tämän kanssa seksiä. Tai näin oletan, en kysynyt ;-). Ehkäisystä toki puhuimme. Tämä lapsi poika.
Toinen oli sitten isompi ennen kuin ryhtyi seurustelemaan ja aloitti seksielämän. Tai näin oletan, tuskin olisi tullut minulle ekasta kerrastaan kertomaan. Oletan olleen siinä 18 korvilla. Tämä lapsi tyttö.
Osa 16-vuotiaista on jo suhteellisen kypsiä. Oma lapseni seurusteli saman tytön kanssa liki läpi koko lukion ja jo ennen sitä.
Ja onneksi taas toiset 16-vuotiaat ovat henkisesti paljon kypsempiä kuin toiset.
Jos haluttaa, niin silloinhan ihminen varmasti kokee, että on kypsä harrastamaan seksiä. 16-vuotias on jo sen ikäinen, ettei hänen puolestaankaan voi oikein päättää, että et nyt saa harrastaa seksiä.
Meillä toinen nyt jo täysi-ikäisistä lapsista aloitti seurustelun 15-vuotiaana. 16-vuotiaana oli seurustellut saman ihmisen kanssa jo pidempään ja harrasti tämän kanssa seksiä. Tai näin oletan, en kysynyt ;-). Ehkäisystä toki puhuimme. Tämä lapsi poika.
Toinen oli sitten isompi ennen kuin ryhtyi seurustelemaan ja aloitti seksielämän. Tai näin oletan, tuskin olisi tullut minulle ekasta kerrastaan kertomaan. Oletan olleen siinä 18 korvilla. Tämä lapsi tyttö.
Osa 16-vuotiaista on jo suhteellisen kypsiä. Oma lapseni seurusteli saman tytön kanssa liki läpi koko lukion ja jo ennen sitä.
Olisitko todella suositellut lapsillesi aborttia jos vahinko olisi käynyt?
Menee nuoren elämä helposti pilalle jos saa lapsen liian aikaisin. Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka. Ja ainakin jää oma nuoruus ihan elämättä. Kyllä lapsi niin paljon sitoo.
Mieluummin aloittaa seksielämän myöhemmin.
Jos haluttaa, niin silloinhan ihminen varmasti kokee, että on kypsä harrastamaan seksiä. 16-vuotias on jo sen ikäinen, ettei hänen puolestaankaan voi oikein päättää, että et nyt saa harrastaa seksiä.
16v on nuori, ei aikuinen ja elatusvelvollisuukin on 18 v asti vanhemmalla. Joten ihan hyvin voi sanoa, että ei seksiä vielä. Ja kertoa sitten, että onko nuori todella halukas hoitamaan lasta jos vahinko sattuisi käymään.
myös ehkäisystä huolehdettiin (e-pillerit). Riippuu ihan nuoresta, seurustelusuhteesta jne.
Riippii 16-vuotiaasta. Jos haluttaa, niin silloinhan ihminen varmasti kokee, että on kypsä harrastamaan seksiä. 16-vuotias on jo sen ikäinen, ettei hänen puolestaankaan voi oikein päättää, että et nyt saa harrastaa seksiä.
Olisitko todella suositellut lapsillesi aborttia jos vahinko olisi käynyt? Menee nuoren elämä helposti pilalle jos saa lapsen liian aikaisin. Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka. Ja ainakin jää oma nuoruus ihan elämättä. Kyllä lapsi niin paljon sitoo. Mieluummin aloittaa seksielämän myöhemmin.
Ehkäisystä keskustelimme ja siitä, että ehkäisystä huolimatta voi tulla raskaaksi.
Aborttia en olisi suositellut ja lapseni tietävät kantani aborttiin :).
Minä tiedän ja lapseni tietävät, että mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Tosin prosentuaalisestihan mahdollisuus raskauteen esim. pillereiden kanssa on hyvinkin pieni.
Minulla muuten on myös päinvastaisia esimerkkejä. Tiedän muutamankin nuorena vanhemmaksi tulleen, joilla on elämä mennyt ihan hyvin lapsen saamisesta huolimatta. Ovat opiskelleet ammatin, pysyneet peräti yhdessä esikoisensa toisen vanhemman kanssa ja ihan ok selvinneet elämästään.
Kuten sanoin, osa 16-vuotiaista on valmiita harrastamaan seksiä _pitkäaikaisen_ kumppaninsa kanssa. Joten siinä kohtaa on melko tekopyhää ryhtyä paasamaan pidättäytymistä, mielestäni. Jos ollaan pysyvässä seurustelusuhteessa ja molemmat ovat valmiita seksiin, niin sitten niin on. Tosin siinä kohtaa ollaan sitten myös valmiita miettimään, mitä tehdä jos seurauksena on raskaus.
Sehän se kypsyyden mittari onkin: tieto siitä, että ehkäisystä huolimatta voi tulla raskaaksi ja ajatus siitä, että se on huomioitava.
Kummankaan lapseni seksielämästä ei ole ollut seurauksena raskautta =). Toivon mukaan jossain tässä 10 vuoden sisällä kyllä sitten on ;-D
Uutispläjäys: Teinit harrastaa seksiä joka tapauksessa, jos sille päälle sattuvat.
Ainut asia mitä voit vanhempana tehdä on kertoa ajoissa siitä millaista vastuuta seksielämän aloittaminen edellyttää (sukupuolitaudit, raskaudet) ja miksi kannattaa ehkä odottaa sitä "oikeampaa" eikä kännissä kotibileissä ensimmäiselle antaa (kärjistettynä). Ja että ei:n sanominen on oikeasti ihan ok, ihan missä kohdassa tahansa.
Se että elätte puskissa sen pohdinnan kanssa mikä on oikea ikä seksin aloittamiselle aiheuttaa vaan todennäköisesti sen, että pidätte lastanne lapsena, kun hän itse jo antaa peiton viuhua. Ja sanomattakin on selvää, että turha sitä sitten on enää valistella.
Ja mä olen itse menettänyt neitsyyteni nuorempana. Sanon siis omasta kokemuksesta. Henkisesti tuon ikäinen on ihan kakara, joten en kyllä tykkäis jos omani olisi kovin nuorena aloittamassa :(.
Ei tuota tartte kuin katsoa noita teinejä, niin sen kyllä huomaa. Voi olla, että laitetaan tyrkkykuvia nettiin ja ollaan niin seksikästä, että.... Mutta ei tuon ikäinen vielä henkisesti valmis ole seksiin. Valitettavasti moni sen alkaa jo nuorempanakin :(