Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuvuttava vanhempainilta taas takana

Vierailija
02.09.2010 |

Kuopus on esikoulussa. Eilen oli vanhempainilta. Aikaa meni melkein 2 tuntia, kun muutamat vanhemmat haluavat ääneen laveasti kuvailla omia asioitaan ja lapsensa tarpeita, vahvuuksia ja tekemisiä. Puhutaan ihan vain sen takia että saadaan olla esillä ja huomiota? Minä, minä ja minä, sekä minun Emmini ja Mironi sitä ja tätä...

Eikä nämä jutut voisi säästää vanhempainvarttiin?

Uskomattoman itsekästä ja lapsellista jaarittelua. Ihan kuin vanhemmat olisivat "hullumpia" nykyisin.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kertoo oman lapsen tekemisistä ja tarpeista--niin harvoin se kehuskelua on. Monesti tuppisuuna istuu rivi vanhempia, joiden lapsilla on samat taidot ja tarpeet. Monesti ongelmien ratkaisut auttavat monia muitakin.

Aina on se Nico-Petteri, jonka erityiset lahjat pitäisi nyt huomioida matematiikassa - tai jossain muussa kohdassa. Toki Nico-Petterin äiti voisi tämän keskustella ihan opettajan kanssa kaksin, mutta silloin jäisi kertomatta muille läsnäolijoille kuinka lahjakas Nico-Petteri on :-).

Siinä kohtaa kun on kyseessä koko koulun vanh ilta seiskojen vanhemmille, ja koulussa on 6 rinnakkaisluokkaa, ei minua todellakaan kiinnosta kuulla Nico-Petterin lahjakkuudesta.

Samoin lukiossa ei ole kovin mukavaa kuunnella "kielletäänhän se ykkösristeily"ä hokevaa äitikultaa, joka aloittaa hokemisensa kaikkien yhteisessä osuudessa ja jatkaa sitä vielä oman ryhmän osuudessa. Kas kun tuon voi ratkaista myös kieltämältä omaa kultamurua menemästä - niin meillä tehtiin.

Onko lukioissakin vielä vanhempainillat?! Anna mun kaikki kestää...

Vierailija
62/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukioissakin vielä vanhempainillat?! Anna mun kaikki kestää...

Meillä oli tutustumisilta, muttei muuta. Yhteyttä pidetään Wilman kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainilloissa juuri tuohon samaan, mistä ap kertoi. Muutamasta ihmelapsesta saatiin kuulla tarinoita joka ikisessä vanhempainillassa.

Muuten olisin niissä mielelläni käynyt.

Vierailija
64/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika aloitti siis lukion

Vierailija
65/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on 21 ja jo hänen eskarissaan/ekaluokallaan vanhempain illoissa oli aina joku tuollainen vanhempi. Minäkään en ymmärrä näitä "kun meidän lapsi sitä ja tätä" ihmisiä - asia ei kuulu muille, sen voi käsitellä myös opettajan kanssa kaksin. Ihaninta on, että ne samat Niko-Petterin äidit/isät (yleensä kyllä äidit) jylläävät sitten vielä loppuvuodetkin. Ihan sama meno jatkuu niin ala-asteen, ylä-asteen kuin lukionkin vanhempain illoissa. Jei! Odotan siis innolla tämän syksyn vanhempain iltoja, edessä eskarin vanh ilta, 5. luokan vanh ilta ja 8. luokan vanh ilta. Jipii :)

Olen itsekin törmännyt! Koko ala- ja yläasteen ajan saimme kuulla yksityiskohtaista lapsen asioiden ruotimista ruotimista yhden tytön äidiltä. No, sitten viime syksynä huomasin että kappas vaan, ko. tyttö oli ammattistartissa samalla luokalla lapseni kanssa. Ja sitten vanhempainillassa saatiinkin puolen tunnin päivitys tytön nykytilanteesta!

Vierailija
66/70 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempainilloissa ei käsitellä yksityiskohtia, eikä missään nimessä yksittäisten lasten asioita.

Olen ollut yhdessä vanhempainillassa ja silloin oli ulkopuolinen luennoitsija. Eli vanhempainillan on tarkoitus olla jotain extraa vanhemmille, lisänäkökulmaa lapsuuteen, kasvattamiseen tms. Toinen pointti on meillä se, että vanhemmat tapaavat toisiaan.

Toisaalta kaikki vanhemmat tuntevat toisensa ainakin ulkonäöltä/nimeltä ja tietävät kenen vanhempia ovat. Jos ei ole ennen tavattu, niin kyllä jokainen uusi vanhempi esittelee itsensä niille, joita ei vielä tunne, silloin kun vaikka hakee lapsia tarhasta. Se on aivan loistavaa, kun tietää kaikkien vanhemmat nimeltä ja aika lailla tietää myös, minkälainen perhe kyseessä.

Vierailija
67/70 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kertoo oman lapsen tekemisistä ja tarpeista--niin harvoin se kehuskelua on. Monesti tuppisuuna istuu rivi vanhempia, joiden lapsilla on samat taidot ja tarpeet. Monesti ongelmien ratkaisut auttavat monia muitakin.

Aina on se Nico-Petteri, jonka erityiset lahjat pitäisi nyt huomioida matematiikassa - tai jossain muussa kohdassa. Toki Nico-Petterin äiti voisi tämän keskustella ihan opettajan kanssa kaksin, mutta silloin jäisi kertomatta muille läsnäolijoille kuinka lahjakas Nico-Petteri on :-).

Siinä kohtaa kun on kyseessä koko koulun vanh ilta seiskojen vanhemmille, ja koulussa on 6 rinnakkaisluokkaa, ei minua todellakaan kiinnosta kuulla Nico-Petterin lahjakkuudesta.

Samoin lukiossa ei ole kovin mukavaa kuunnella "kielletäänhän se ykkösristeily"ä hokevaa äitikultaa, joka aloittaa hokemisensa kaikkien yhteisessä osuudessa ja jatkaa sitä vielä oman ryhmän osuudessa. Kas kun tuon voi ratkaista myös kieltämältä omaa kultamurua menemästä - niin meillä tehtiin.

Kuka?

Vierailija
68/70 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, älä mene sinne aikaasi tuhlaamaan. En ole käynyt yhdessäkään lasteni vanhempainillassa, ja silti ovat pärjänneet oikein hyvin koulussa.

Vierailija
69/70 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joka tapauksessa teininä tulkitsin asian niin, että minä ja mun koulunkäynti ei ole mun äidille tärkeää. Ainakaan niin tärkeää kuin siskon. Ja mä olin sellaisella yläasteella, jossa jokainen oppilas oli jollakin painotteisella luokalla. Vanhempainilloissa oli paljon juuri niihin asioihin liittyvää asiaa, jota ei varmana mun siskoni yläasteen vanhempainilloissa kerrottu.

Minua suuresti hämmästyttää, että jos on jollain 'painotteisella' luokalla, niin siitä pitäisi olla jotenkin erityisen kiinnostunut ja erikseen huolehtia jotenkin extraa? Ymmärrän, jos painotteisuus kohtistuu oppimisvaikeuksiin/tms. mutta en fysiikka/kuvis/musiikki painotteisuuden erityis huomioimista.

Toinen, mikä ihmetyttää, että lampaana pitäisi tehdä ne samat tyhmyydet kuin naapuritkin? Jos eivät ymmärrä koulun ja kodin vastuita, ja kuvittelevat koulun hoitavan kodinkin tehtävät, niin sittenhän siellä ihmettelevät opettajan kanssa, miksi koulu ei opeta lapselleni esim. käytöstapoja.

Vierailija
70/70 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole mikään pakko käydä. Samat asiat tulivat Wilmaan koko peruskouluajan. Sen jälkeen opiskelijoiden odotetaan hoitavan asiansa itse.