Opetelkaa ajamaan oikein liikenneympyrässä
Kamalan usein näkee ihan ihme menoa liikenneympyröissä. Porukka pysähtyy keskelle ympyrää kuvitellen, että oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ei näytetä vilkkua jne. Läheltä piti -tilanteita näkee turhan usein.
Eli jos joku ei tätä vielä tiedä:
Liikenneympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus. Ja sitä vilkkua mulautetaan sillon kun ollaan lähtemässä pois.
Kiitos näkemiin.
Kommentit (39)
jännät paikat on, kun joku tulee väärään suuntaan vastaan. Kerran nimittain eräs mummeli toimi näin..!
Täällä Ruotsin rajan pinnassa on hauska ajella, kun ruotsalaisilla on ihan eri tapa ajaa niissä :)
tai mikä lienee että ei ehdi vilkuttaa pois jos ei vilkuta samalla kun tulee liittymään.
Onko joku osannut ajaa Raision Ikean ympyrästä Helsinkiin päin oikein?
tai mikä lienee että ei ehdi vilkuttaa pois jos ei vilkuta samalla kun tulee liittymään. Onko joku osannut ajaa Raision Ikean ympyrästä Helsinkiin päin oikein?
Ajna kyseisestä liittymästä harvase päivä.
Ei ole mikään vaikea kiertotieliittymä.
Muutoin olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Noissa kierotieliittymissä ei voi olla niin vaikea ajaa,etteikö niissä pytyisi oikein ajamaan jos hieman viitsisi keskittyä siihen mitä tekee.
Tuttuja asuu siellä ja manaavat aina, kuinka jengi suhaa siellä kiertoliittymissä väärään suuntaan. Se on siis ihan oikeasti totta.
Mites ap, vääntäisitkö vielä rautalangasta kaksikaistaiset kiertoliittymät? Mites niissä toimitaan?
Nyt tähänkin kylään on sellainen ihme tullut. Pakosti joutuu ajelemaan jos kauppaan haluaa.
Muuten menee suht ok, mutta ympyrä on kai liian "leveä" kun poistuvien autojen vilkkuja ei näe vaikka kuinka yrittää kurkotella sivuikkunasta.
meilläpä on kiertoliittymä, jossa ajavilla on kolmio.
nähnyt tilannetta missä joku ei olis tienny ketä siellä väistetään...näitä kyllä riittää joiden autoissa ei vilkku toimi valitettavasti.
Nyt se sentään on vähän selkeämpi kuin aiemmin.
ollessaan ja Ranskassa ympyrässä oleva väistää. Suomessa mun mielestä loistavat liikennesäännöt moisiin näppäriin risteyksiin. Ja pkslla mielestäni niissä jopa osataan ajaa.
Tukholman alueella just 4 päivää autolla ja kirosin niin pirusti tuota ruotsalaisten tapaa ajaa liikenneympyrässä... Laittavat siis VASEMMAN vilkun päälle kun ajavat ympyrään sisään jossa ajetaan OIKEALLE....
Mietin että olenko minä tyhmä vai he....
nähnyt että joku pysähtyis liikenneympyrässä väistääkseen sinne tulevaa. Vilkuttomia toki olen nähnyt.
minäkään ole nähnyt. Tosin olen itse joutunut muutaman kerran ympyrässä hiljentämään vauhtia, kun joku posottaa oikealta ympyrään.
jepjep, pahimmat on bussikuskit Helsingissä. Juuri tänään äkkijarrutus oli vain pakko polkaista, kun muuten olisi jäänyt rusinaksi bussin alle keskellä ympyrää... Isommat ensin on liikennesääntönä täällääpäin.
Kyllä väistämisvelvollisuus on ilmoitettu aina kärkikolmiolla, jos sellaista ei ole on kyseessä tasa-arvoinen risteys, jossa vasemmalta tuleva väistää. Mutta yleensä siis näisstä kiertoliittymissä liittymään tulijoilla on se kolmio ja väistämisvelvollisuus.
että liikennympyrästä poistuttaessa käännytte pois risteyksestä, eli risteävään pyörätiehen nähden olette väistämisvelvollisia.
Eli jos joku ylittää autotietä pyörällä suojatietä siellä liikenneympyrän "reunalla", liikenneympyrästä poistuva autoilija on se joka väistää pyöräilijää. Tätä tietää vielä harvempi.
ajaa Lontoossa viisikaistaista liikenneympyrää, sen jälkeen Suomen ympyräiset tuntuvat hyvin pikkuisilta ja helpoilta
Tukholman alueella just 4 päivää autolla ja kirosin niin pirusti tuota ruotsalaisten tapaa ajaa liikenneympyrässä... Laittavat siis VASEMMAN vilkun päälle kun ajavat ympyrään sisään jossa ajetaan OIKEALLE.... Mietin että olenko minä tyhmä vai he....
Jos on 2-kaistainen liikenneympyrä ja olet kääntymässä "vasemmalle" (neljä uloskäyntiä) tai tekemässä uukkarit (eli et mene suoraan tai ekasta oikealle), niin silloin laitetaan vilkku vasemmalle ympyrään mentäessä ja pois ajaessa oikealle.
ketkä pysähtelee liikenneympyrässä väistääkseen sinne kolmion takaa tulevia... Voi sääli. Kortti pois vain.
että liikennympyrästä poistuttaessa käännytte pois risteyksestä, eli risteävään pyörätiehen nähden olette väistämisvelvollisia. Eli jos joku ylittää autotietä pyörällä suojatietä siellä liikenneympyrän "reunalla", liikenneympyrästä poistuva autoilija on se joka väistää pyöräilijää. Tätä tietää vielä harvempi.
joa kyaeessä on pyörätie, eikä kevyenliikenteenväylä, niin pyöräilijä on autoon nähden väistämisvelvollinen. Ja kun pyöräilijä pysähtyy ja nousee satulasta, on hän muuttunutkin jalankulkijaksi, jota autoilija luonnollisesti väistää.
Kevyenliikenteen väylä on aitten eri asia kuin pyörätie. Ja sillä pyörällä ei tosiaan saisi ylittää autotietä muutoin kuin sillä pyörätiellä kun autoja ei ole näkyvissä.
Ainakin minä, noloa myönnän, mutta niin vaan joskus käy.
Mua ottaa myös päähän ne jotka ei sitä vilkkua vilauta ollenkaan kun lähtevät pois ympyrästä. Tai ylipäätään ovat kääntymässä vaikka risteyksestä kun näkevät että mä odotan kolmion takana sen ohi menoa.