Onko lapsenne ollut luki-opetuksessa ja mitä olette itse tehneet kotona asian hyväksi?
Kommentit (5)
Veisin lapsen joko asiaan vihkiytyneelle puheterapeutille tai neuropsykologille.
mutta nämä kieltäytyivät auttamata koska a) se olisi niin kallista, ettei siihen ole yksityisellä ihmisellä varaa ilman kelan/kaupungin tukea (suostumatta kertomaan edes, mitä se maksaisi) ja sellainen kulu olisi liian kova rasite perheelle, jonka voimia tarvitaan muualla ja b) ongelmat eivät olleet tarpeeksi isoja.
Meillä samanlaista juttua kuin ap:llä. Poika nyt 9-luokalla. On lisäksi 2-kielinen, mikä vaikeuttaa asiaa. Enkku erittäin vaikeata, lukee pakon sanaelemana ihan ok, laskee suhkoht hyvin. Ei kummoista motivaatiota, koska työlästä oppia. Mutta jotain myönteistäkin. on hyvin sosiaalinen ja kiltti. Sekä hallitsee tekniset jutut.
Olen itse alusta asti tehnyt läksyjä yhdessä, kokeeseen tehdään yhdessä edelleen töitä, koska se helpottaa oppimista. Kertotauluja sai aikoinaan jankata loputtomasti, että syväoppi ne.
Alaluokat meni siihen, ettei opet pitäneet ongelmana, koska oli ns. kiltti oppilas. Itse vaadin psyk. tutkimukset, jotka valmistuivat 5. lk alussa. Sai sen jälkeen erityisopen apuja aina kun jaksoin vaatia, muutoin unohtui.
Ja joo, olen itsekin luokanope...Rankkaa olla tukena, mutta mielestäni sen arvoista!
lukihäiriödiagnoosi on, mutta tällä paikkakunnalla ei kouluissa anneta lukiopetusta ollenkaan ja yksityiset on "suunnattu vaikeammille ongelmille". Itse ollaan luettu ja luettu ja luettu, rahjoiteltu ja harjoiteltu ja herjoiteltu. Yritetty kuulostella ääneitä ja luettu lisää. Nyt poika on seiskalla. Lukutaito on hyvä, kirjoitustaito tyydyttävä ja kieltenopiskelu hankalaa.