Onko siskoni mielestänne aiheesta närkästynyt?
Minä siis olen yh, minulla 1 lapsi ja lapseni on joka viikko tiistaina yön yli äitini luona. Lapseni isä ei osallistu lapsen elämään millään tavoin, joten nämä tiistait ovat ainoita "lapsivapaita" minulle. Olen työssäkäyvä.
Siskollani on 2 lasta ja mies joka osallistuu perhe-elämään kiitettävästi. Tällä tarkoitan, että siskoni pääsee omiin harrastuksiin aina halutessaan, pääsee illanviettoihin jne lapsen isän katsoessa lapsia.
Viimeviikonloppuna siskoni sitten sanoi aika ikävästi minulle tuosta, että lapseni on kerran viikossa äitini luona. Kun eihän heidän lapsillaan ole sellaista mahdollisuutta koskaan ollut. Sanoin sitten vaan siskolleni, että meillä on nyt niin erilaiset elämäntilanteet ettei asiaa kannata alkaa edes vertailemaan. Sisko otti tästä nokkiinsa niin minulle kuin eläkeiässä olevalle äidillenikin.
Äitini itse on tätä järjestelyä minulle ehdottanut ja se on toiminut hyvin, minäkin saan aikaa harrastaa ja olla vapaalla. Tuli vain nyt niin paha mieli noista siskon sanoista. Mielestäni hän on kohtuuton.
Kommentit (48)
Miksi ihmeessä koko yön? Ja joka viikko? Mitä sinä silloin teet?
Minusta kuulostaa hieman oudolta kyllä sinänsä. Ei kait siinä mitään jos se järjestely kaikille sopii. Eli siis sinulle, äidillesi ja lapsellesi. Mutta ymmärrän kyllä siskoasi. En nyt ehkä ihan suuttunut olisi itse tuosta, mutta ihmetellyt asiaa kyllä. Ja en niinkään sen kannalta että siskona haluaisin dumpata omatkin lapset kerran viikossa mummolle yöksi vaan ennemminkin siksi että ihmettelisin miksi sinä tarvitset noin paljon vapaa-aikaa lapsestasi...??
En siis sitä, että lapsi olisi kerran viikossa hoidossa jonkin aikaa mutta että joka viikko yön yli?
Yh:lla ei muuta vapaa-aikaa olekaan. Ap saa näin yhden mahdollisuuden viikossa harrastaa jotain omaa ja nukkua katkeamattomat unet. Kahden vanhemman perheessä tuo on aivan normaalia vastuunjakoa vanhempien kesken, mutta yksinhuoltajalla vaatii erityisiä järjestelyjä. Itse en ole ap, mutta ymmärrän hänen tilanteensa.
Miksi ihmeessä koko yön? Ja joka viikko? Mitä sinä silloin teet? Minusta kuulostaa hieman oudolta kyllä sinänsä. Ei kait siinä mitään jos se järjestely kaikille sopii. Eli siis sinulle, äidillesi ja lapsellesi. Mutta ymmärrän kyllä siskoasi. En nyt ehkä ihan suuttunut olisi itse tuosta, mutta ihmetellyt asiaa kyllä. Ja en niinkään sen kannalta että siskona haluaisin dumpata omatkin lapset kerran viikossa mummolle yöksi vaan ennemminkin siksi että ihmettelisin miksi sinä tarvitset noin paljon vapaa-aikaa lapsestasi...??
yötä mummollaan. Eihän tuo kerran viikkoon ole edes paha. Eriasia jos koko ajan laittaisi lapsen mummolaan.
Miksi ihmeessä koko yön? Ja joka viikko? Mitä sinä silloin teet? Minusta kuulostaa hieman oudolta kyllä sinänsä. Ei kait siinä mitään jos se järjestely kaikille sopii. Eli siis sinulle, äidillesi ja lapsellesi. Mutta ymmärrän kyllä siskoasi. En nyt ehkä ihan suuttunut olisi itse tuosta, mutta ihmetellyt asiaa kyllä. Ja en niinkään sen kannalta että siskona haluaisin dumpata omatkin lapset kerran viikossa mummolle yöksi vaan ennemminkin siksi että ihmettelisin miksi sinä tarvitset noin paljon vapaa-aikaa lapsestasi...??
yön äidilläni. Eikä se nyt ole paljoa vapaa-aikaa mielestäni jos kerran viikossa menee äidilleni. Iltapäivästä vien töistä päästyäni lapsen ja illan saan sitten tehdä mitä haluan. Ehkä se on parisuhteessa olevien vaikea ymmärtää kun ei ole se ainoa vanhempi perheessä. Järjestely sopii meille hyvin. Loppujen lopuksi siskoni lapset ovat paljon enemmän hoidossa. Yleensä kerta kuukaudessa äidilläni viikonlopun ja isänsä puolen mummolassa 1-2 viikonloppua kuukaudesta.
Yh:lla ei muuta vapaa-aikaa olekaan. Ap saa näin yhden mahdollisuuden viikossa harrastaa jotain omaa ja nukkua katkeamattomat unet. Kahden vanhemman perheessä tuo on aivan normaalia vastuunjakoa vanhempien kesken, mutta yksinhuoltajalla vaatii erityisiä järjestelyjä. Itse en ole ap, mutta ymmärrän hänen tilanteensa.
Totta on se, että ollaan molemmat arjessa läsnä kokoajan, mutta siinä ne lapset on kuitenkin kokoajan. Voi käydä tunnin viikossa jumpassa tmv. mutta ei meiltä ainakaan mies lähde lasten kanssa yöksi kerran viikossa johonkin että minä saan omaa aikaa tai toisinpäin. Töissäolo on sitten sitä omaa aikaa molemmille jolloin ne lapset on päiväkodissa. Mummoloissa käydän kerran-kaksi vuodessa.
Olet yh - niin? Ei tavisperheissäkään ole tapana työntää lasta sivuun vanhempien tieltä, miksi ihmeessä yh tekisi noin. En ole ikinä ymmärtänyt tätä "en jaksa lastani" -ongelmaa, koska me muut jaksamme ja viitsimme, oli sitä miestä sitten koko ajan paapomassa tai ei.
Ymmärrän siskoasi, hän näkee, että et kykene muodostamaan edes lapsen kanssa yhtenäistä perhettä vaan olet tehnyt lapsesta jonkinasteisen ongelman, jonka äitisi ottaa, kun et enää jaksa. Siis jaksa tavallista lasta!
Minusta on aika ankeaa kostaa lapselle sitä, että hänen isänsä jätti perheen.
Yh ei pääse sinne tunnin jumpalle ilman ulkopuolista hoitajaa eikä voi sopia, että toinen hoitaa yöheräämiset tänä yönä, että toinen saa nukkua.
Totta on se, että ollaan molemmat arjessa läsnä kokoajan, mutta siinä ne lapset on kuitenkin kokoajan. Voi käydä tunnin viikossa jumpassa tmv. mutta ei meiltä ainakaan mies lähde lasten kanssa yöksi kerran viikossa johonkin että minä saan omaa aikaa tai toisinpäin. Töissäolo on sitten sitä omaa aikaa molemmille jolloin ne lapset on päiväkodissa. Mummoloissa käydän kerran-kaksi vuodessa.
Jos siskosi lapset ovat äidilläsi yhtenä viikonloppuna (ilmeisesti siis 2 yötä?) ja sinun lapsesi on 4 yötä niin ei mielestäni voi alkaa vertailemaan enää sitä, missä muualla lapset mahdollisesti yökyläilevät. Joo, sinun lapsillasi ei ole toisia isovanhempia mutta eihän se tarkoita etteikö lapsellasi voisi mahdollisesti olla jotain muita läheisiä, joilla yökyläillä...?
Mitä pahaa tai etenkään kostamista siinä on? Tuossa kirjoituksessasi oletkin jo itse maininnut eron vaikket itse sitä näe. Sinun tilanteessa on "me", yh:n tilanteessa "minä". Miten sinä jaksaisit yksin, ilman miestäsi tai minkäänlaista tukiverkostoa?
Olet yh - niin? Ei tavisperheissäkään ole tapana työntää lasta sivuun vanhempien tieltä, miksi ihmeessä yh tekisi noin. En ole ikinä ymmärtänyt tätä "en jaksa lastani" -ongelmaa, koska me muut jaksamme ja viitsimme, oli sitä miestä sitten koko ajan paapomassa tai ei. Ymmärrän siskoasi, hän näkee, että et kykene muodostamaan edes lapsen kanssa yhtenäistä perhettä vaan olet tehnyt lapsesta jonkinasteisen ongelman, jonka äitisi ottaa, kun et enää jaksa. Siis jaksa tavallista lasta! Minusta on aika ankeaa kostaa lapselle sitä, että hänen isänsä jätti perheen.
muualla kuin isovanhemmilla? Onhan heilläkin muita läheisiä ihmisiä.
Jos siskosi lapset ovat äidilläsi yhtenä viikonloppuna (ilmeisesti siis 2 yötä?) ja sinun lapsesi on 4 yötä niin ei mielestäni voi alkaa vertailemaan enää sitä, missä muualla lapset mahdollisesti yökyläilevät. Joo, sinun lapsillasi ei ole toisia isovanhempia mutta eihän se tarkoita etteikö lapsellasi voisi mahdollisesti olla jotain muita läheisiä, joilla yökyläillä...?
mutta pakko sanoa ettei mullakaan ole vapaa-aikaa vaikka mulla onkin mies. Hän kun tekee niin paljon töitä ja hänellä on lisäksi perussairaus jonka takia hoidan kaikki yöherätykset. Joskus harvoin mies hoitaa lasta niin teen itse jotain muuta, mutta en varmasti useammin kuin kukaan yh.
MUTTA on silti helpotus kun mies tulee kotiin ja on seuraa ja tukea ja muuta. Ja sinun ja äitisi välinen hoitosopimus on teidän välinen eikä liity siskoosi. Kun sisareni kävi läpi eroaan olivat hänen lapsensa usein viikonloppuja äidilläni (lähes joka vkoloppu), enkä ole kokenut mitään tarvetta harmistua siitä. Ainoastaan kävi vähän sääliksi äitiäni, jota tämä järjestelmä todellakin kuormitti paljon. Eikä äiti olisi ikinä sanonut sitä siskolle, koska halusi auttaa. Ehkä siskosi siis tietää äitisi väsyvän lastesi hoidosta?
meidän tilanteessa mä olen ikäänkuin se kateellinen sisko. En saa omia lapsiani mihinkään hoitoon yöksi, koskaan, meillä ei miehen kanssa ole kahdenkeskistä aikaa muuta kuin joskus satunnaisia kauppareissuja.
siskoni tekee vuorotyötä joten paljon arkivapaita, nyt hän on keksinyt, että vanhempani hoitavat hänen lapsiaan vielä lisää, jotta saa päivähoitomaksun tosi vähäiseksi. Ja tämä järjestely tarkoittaa sitä, että vanhemmat eivät jaksa käydä meillä lainkaan tai ottaa meidän lapsia edes sen kauppareissun ajaksi hoitoon, mikä edes joskus onnistui aiemmin. Ja mä olen hemmetin katkera tästä. Myönnän.
kerran viikossa yön yli, kun sairastelin. Enkä ole edes yh.
On kyllä hoitanut muita lapsenlapsia vielä enemmän, joten ei ollut kukaan kateellinen, enkä ole minäkään muiden saamasta hoitoavusta ollut.
Siskosi on itsekäs mielestäni, ihmisten tilanteet ja tarpeet on erilaisia.
Ja siskon lapsetko eivät yökyläile muualla kuin isovanhemmilla? Onhan heilläkin muita läheisiä ihmisiä.
Sitä juuri yritin sanoa, että mun mielestä ei voi alkaa vertailemaan _missä muualla_ lapset mahdollisesti yökyläilevät! Nyt on vaan kysymys ap:n ja siskonsa äitistä, ja siellä ap:n lapsi on 4 yötä viikossa ja ap:n siskon lapset 2. Voin siis ymmärtää, että sisko tuntee omien lastensa jäävän vähemmälle, koska yksi serkku saa joka viikko mummon aikaa ja omat lapsensa kerran kuussa...
En ole ihan varma, että onko hän ymmärtänyt tilannetta. Siskosi pitäisi selvittää asia äitinne kanssa ei sinun. Niin kauan kuin tilanne sopii äidillesi, ei asia siskollesi kuulu. Loppujen lopuksi tuosta ei paljon hoitoaikaa tule, jos viet iltapäivällä ja äitisi laittaa illalla lapsen nukkumaa. sitten on äidilläsikin illalla omaa aikaa.
Monet harrastukset ovat niin myöhään, että muuten et pääsisi niihin. tai ainakin lapsen nukkumaanmeno myöhästyisi paljon.
Ja siskon lapsetko eivät yökyläile muualla kuin isovanhemmilla? Onhan heilläkin muita läheisiä ihmisiä.
Sitä juuri yritin sanoa, että mun mielestä ei voi alkaa vertailemaan _missä muualla_ lapset mahdollisesti yökyläilevät! Nyt on vaan kysymys ap:n ja siskonsa äitistä, ja siellä ap:n lapsi on 4 yötä viikossa ja ap:n siskon lapset 2. Voin siis ymmärtää, että sisko tuntee omien lastensa jäävän vähemmälle, koska yksi serkku saa joka viikko mummon aikaa ja omat lapsensa kerran kuussa...
meidän tilanteessa mä olen ikäänkuin se kateellinen sisko. En saa omia lapsiani mihinkään hoitoon yöksi, koskaan, meillä ei miehen kanssa ole kahdenkeskistä aikaa muuta kuin joskus satunnaisia kauppareissuja.
siskoni tekee vuorotyötä joten paljon arkivapaita, nyt hän on keksinyt, että vanhempani hoitavat hänen lapsiaan vielä lisää, jotta saa päivähoitomaksun tosi vähäiseksi. Ja tämä järjestely tarkoittaa sitä, että vanhemmat eivät jaksa käydä meillä lainkaan tai ottaa meidän lapsia edes sen kauppareissun ajaksi hoitoon, mikä edes joskus onnistui aiemmin. Ja mä olen hemmetin katkera tästä. Myönnän.
useammin hoidossa kuin ap:n lapsi.
Monet ovat nyt sen seikan kokonaan unohtaneet. Ja tässä ei ole kyse teistä, vaan ap:n siskon harmistuksesta.
Miksi ihmeessä koko yön? Ja joka viikko? Mitä sinä silloin teet?
Minusta kuulostaa hieman oudolta kyllä sinänsä. Ei kait siinä mitään jos se järjestely kaikille sopii. Eli siis sinulle, äidillesi ja lapsellesi. Mutta ymmärrän kyllä siskoasi. En nyt ehkä ihan suuttunut olisi itse tuosta, mutta ihmetellyt asiaa kyllä. Ja en niinkään sen kannalta että siskona haluaisin dumpata omatkin lapset kerran viikossa mummolle yöksi vaan ennemminkin siksi että ihmettelisin miksi sinä tarvitset noin paljon vapaa-aikaa lapsestasi...??