Miten voi lihoa 30kg raskauden aikana????
Kommentit (42)
ja oikeasti lihoin. ei jäänyt laitokselle paljon mitään, ei ehkä edes sitä 4 kg minkä vauva painoi!!
Lopetin tupakan heti, joten painon nousu alkoi just ko oli testi tehtynä. Söin, koska en voinu polttaa ja söin koska heikotti. Ja söin mitä sattuu koska en voinut polttaa ja halutti muuten aikasta makeaa syötävää... Enkä juuri liikunu ko väsytti niin pirusti!
Toiselta en lihonu ko 25 kg. Liikuin vissiin sen verran enemmän. Tupakan lopetin taas silloinkin.
Nyt kolmatta odotan. Tupakkaa ei tarvinu enää lopettaa. Enkä syö kaikkea minkä saan kiinni. Nyt kyllä pari päivää vähän levahtanu, mutta jospa taas huomenna ja ens viikolla skarppaan terveellisempään suuntaan.
voivat jopa laihtua pahoinvoinnin vuoksi
ekassa raskaudessa lähtivät parissa kuukaudessa poiskin, ihan hups vaan. Tokassa lihoin vielä helpommin, ja uusi neuvolantäti valitti koko ajan.
Yritin epätoivoisesti olla syömättä melkein mitään, taistellakseni painon tuloa vastaan hänen mielikseen. Söin lähinnä salaattia, kanaa ja vähän hedelmiä. Kunnes mieheni käski lopettaa pelleilyn ja syödä ihan normaalisti. Sitten tajusin itsekin, ettei ole järkeä rääkätä itseään siksi, että neuvolantäti on tyytyväinen. Kummassakaan raskaudessa en ole ruokavaliotani normaalia huonommaksi muuttanut, eikä peruseväisiini kuulu muutenkaan karkit edes kerran viikossa, saatika hampparit tai edes puolivalmisteet. Meillä syötävä liha on hirveä tai kanaa, eli rasvatonta käytännössä. Normaalia kotiruokaa muutoin, vähärasvaisilla tuotteilla. Ja liikuntaakin, koira ei ilman pärjää.
Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut diabetesta tai muuta ongelmaa. Hassuinta oli se, että kuopuksen synnytettyäni kävin sairaalassa vaa'alla, ja paino ei ollut pudonnut edes vauvan ja istukan painoa, eli olin vielä synnytyksessäkin "lihonut"!! Ystäväni sanojen mukaan näytän laitoksella aina mervitapolalta (anteeksi, Mervi). Kiloista ei kuitenkaan ole ollut minulle fyysistä haittaa, kuten ei vauvoillekaan. Tokan jälkeen eivät kadonneet ihan niin pian kuin ekan, mutta kuitenkin ennen imetyksen lopettamista. Hassuinta, että työterveyslääkäri kehui, että näytänpä hyvältä, kun suurimmalle osalle jää raskauskiloja matkaan! Olisipa nähnyt minut joitain kuukausia aiemmin...
Minä väitän, että hormoonit vaikuttavat eniten tuohon, lihooko joku paljon vai vähän raskauden aikana. Tiedän nimittäin ihmisiä, joille e-pillerit tekevät saman, eivätkä siis sovi. Ja toki varmasti geenitkin vaikuttavat. Nykyisin vain väitetään, (aikuisille siis), että kaikki on itsestä kiinni. Kuitenkin neuvolassa sitten todetaan, että kun poika esim. kasvaa +1 käyrällä pituuden ja painon suhteen, että se on geneettistä, ja kun tyttö kasvaa pituuden suhteen myös +1 käyrällä, mutta painon suhteen -1 käyrällä, että geneettistä sekin, ja tulee varmaan siinä pysymäänkin. Samaa ruokaa syövät, ja samat määrät. Tyttö vain kakkii pari kertaa päivässä, poika joka toinen päivä, eli kyllä aineenvaihdunnallakin jotain tekemistä on...
Lähtöbmi oli joka kerta 19,5.
Ekalla kerralla lihoin "vahingossa", eli ihan vaan syömällä niin perhanasti kaikkea nannaa. Koko raskausajan (viikolta 6 lähtien) minulla oli aivan JÄRKYTTÄVÄ nälkä. Siis ihan käsittämätön ruuanhimo ja näläntunne KOKO AJAN. Kun aloitin imetyksen, putosi paino hurjaa vauhtia: 4 kk jälkeen olin 2 kg kevyempi, kuin ennen raskautta ja maidon tulo loppui kuin seinään.
Seuraavassa kahdessa raskaudessa söin ihan reippaasti herkkuja, koska elimistöni tuntui sitä tarvitsevan. Taas kävi sama juttu, kuin ekassa imetyksessä: paino putosi imetyksellä todella nopeasti. Kolmas sama homma, paitsi paino putosi hieman hitaammin ja maitoa tuli 10 kk ajan oikein mukavasti, kunnes bmi 19,5:n saavutettuani maidon määrä väheni myös huomattavasti.
Mitään tieteellistä selitystä en ole tälle ilmiölle hakenut, kuuntelin vain omaa kehoani ja homma toimi loistavasti. Jos en olisi lihonut, olisi imetys tyssänyt kai alkumetreille. Jostain syystä kehollani oli hillitön tarve varastoida vararavintoa imetystä varten.
Nyt ajattelin pysyä tässä bmi 19,5:ssä, outo näläntunne hävisi imetyksen loputtua ja tämä paino tuntuu olevan se kehoni luonnollinen paino, johon aina palaan.
Just sama ku mulla, erona vain se, et minulla on takana vain yksi raskaus :)
Mulle kans yksi huomattavan ylipainoinen sukulainen mainosti monta kertaa, kuinka hän lihoi vain 6 kg raskaana ollessaan. Olen varma, että kehoni tarvitsi ylimääräistä rasvaa, jotta imetys yms onistui ja jotta oloni olisi hyvä :D
Miten voi lihoa 30kg raskauden aikana???? huh! aikas paljon!!
Raskausmyrkytys ainakin voi lihottaa noin paljon. Itselläni tuli tuon toksemian takia raskauskiloja 22 kg. Pari kiloa siitä jäi vielä synnytyksen jälkeenkin, muut nestettä + vauva, istukka yms.
Samoin, tarvitsin jokaisen kilon imetykseen. Raskaudessa painoa tuli melkein 30 kiloa, söin tavallisesti joskin annoskoot vähän suurempia. Nestettä oli suurin osa. Muutamia kuukausia kesti ylikilojen lähtö, imettämällä. Sittemmin paino tippunut liikaakin. Jos raskauskiloja ei olisi ollut, oltais vauvan kanssa selvitty paljon huonommin!
kun syö enemmän ja vähentää liikuntaa niin kyllä niitä kiloja kertyy.
Itse lihoin esikoisen kanssa 45kg - 65kg !
En ole ikinä painanut niin paljon kuin silloin, mutta jo synnytyssairaalasta kotiin tultua painoa oli tippunu 10kg.
mulla tuli jotain 22 kg molemmissa raskauksissa. Lähtöpaino, ja loppupaino n.49-50 kg molemmilla kerroilla. Ja pituutta mulla on 174.
Mulla tais raskausmyrkytys alkaa uhata, ja turvotusta oli tosiaan hirveästi. Eka kerralla huomasin kotiin päästyäni suihkussa, että onpas käsivarret kavenneet parissa päivässä..
Toisella kerralla jostain syystä meni useita kuukausia, ennen kuin paino yhtäkkiä humahti alas parissa viikossa.
Vatsahan mulla oli niin pieni, että kuulin synnärilläkin ihmettelyä lääkäreiltä, ja vitsailua "oletko sä muka raskaana".
Juu ja lapsetkin olivat alle kolmikiloisia.
Että kait sitten mäkin ihmettelen niitä, joille se 5-6 raskauskiloa jää vuosiksi vaivaamaan.
Tosin nyt mulla on jo kertynyt hiukka liikakiloja, mutta raskauksia en pysty niistä syyttämään, ja tiukassa ne kyllä ovat.
Että revi siitä! Söin kyllä ihan mitä sattuu ja olen ollut ennenkin ylipainoinen (tosin raskautuessani painoin 64 kg - pituus 170), joten kyllä ne kilot löysi raskausaikana "omille paikoilleen" mistä olin ne paria vuotta aiemmin laihduttanut pois. Neuvolan tädit mäkätti, mutta itse annoin mennä, koska tuntui siltä, että tarvitsin syömistä kokoajan. Ei sen syömisen tietty olisi tarvinnut herkkuja olla, mutta näin tuli tehtyä.
30 kiloa lihottuani yritin kyllä toppuutella meininkiä, mutta raskausmyrkytys sitten teki tuhojaan ja nousi se paino varmasti muutenkin vielä jonkun verran. Synnärille jäi 20 kg, lapsi 3,8 kg + istukka ja lapsivedet ja paaaaljon turvotusta. Imettämällä sitten olen pudotellut nyt n. 20 kg lisää. Viimeiset 10-15 kg tuntuu kyllä olevan tiukassa, mutta eipä minua haittaa, vaikkei ne lähtisikään kaikki. Tunnen oloni hyväksi ja terveeksi ja mitään ongelmia ei tuo paino raskausaikanakaan aiheuttanut - ei minulle, eikä lapselle.
Mulla tuli ainakin 27Kg ekalla kerralla..viimeisinä päivinä en edes uskaltautunut vaa'alle :). Mutta kyllä se lähtikin. Nyt paino 2 kg enemmän kuin ennen raskauksia. Mutta kyllä se hirvittää, millaista taakkaa sitä onkaan mukanaan kantanut :D!!
Silti putosi itsestään hetkessä takaisin 64 kiloon, missä oli ennenkin. Ei ollut edes verenpainetta, eikä sokeriongelmia.
Mulla:
1. lähtöpaino alipaino
2. raskausaikana aineenvaihdunta muuttuu, eli keho selvästi varastoi vararavintoa
3. nälkä on yleinen vieras, mutta en mitään hirveitä määriä koskaan ole syönyt edes raskaana. usein, ja vähän kerralla.
4. en ole koittanut hillitä syömistä millään lailla
5. turvotus tuo osansa "lihomiseen"
Ihmeellinen asenne aloittajalla ja joillain muilla, jotka kertovat siitä että paino on heille ongelma. Mulle voi hyvin tulla 30 kg raskausaikana, mutta se häipyy muutamassa kuukaudessa korkoineen, joten en tod viitsi säännöstellä ruokaa. Vararavinto on imetysaikana vain plussaa etten kuihdu heti kättelyssä.
mutta kun monet lihovat omien sanojensa mukaan ihan ilman syytä :=DDD
Selitä mulle miten mulla tuli 22kg vaikka söin terveellisesti?
Lähti kaikki kahdessa viikossa? Oliko läskiä?
painoin tosi alakanttiin n.48 kg ennen ja melkein 75 kg vk 37 jolloin lapsi tuli maailmaan :-D
olen tyypin 1 diabeetikko ja vauva painoi 4,5 kg, lapsivettä oli reilusti liikaa (ei sitten viitsitty poistaa kun ei haluttu ottaa riskiä kuitenkaan kun ei ollut mitenkään ''hälyttävästi'' liikaa) ja loppuvaiheessa terkkari lähetti ylimääräiseen ultraan koska olin saannut 1 viikossa lähes 6 kiloa lisää painoa! samana iltana menin osastolle ja seuraavana päivänä olinkin jo leikkausjonossa :)
Mun käly painoi alkujaan 75kg ja lihoi siihen vielä sen 30kg lisää!! Ja siis pituutta naisella on 165cm... Itse olin 69kg (162cm) ja mulle tuli 15kg lisää ja sekin oli hirveesti... Se eukko on vieläkin törkee läski, itellä on vielä vähän löysää mahanahkaa. Paino ois tarkotus tiputtaa johonkin 55kg... Helppoa ei kyl ole. Mut tuo kälyni painaa vieläkin sen 79kg....
Mun käly painoi alkujaan 75kg ja lihoi siihen vielä sen 30kg lisää!! Ja siis pituutta naisella on 165cm... Itse olin 69kg (162cm) ja mulle tuli 15kg lisää ja sekin oli hirveesti... Se eukko on vieläkin törkee läski, itellä on vielä vähän löysää mahanahkaa. Paino ois tarkotus tiputtaa johonkin 55kg... Helppoa ei kyl ole. Mut tuo kälyni painaa vieläkin sen 79kg....
Läskikasaa harmittaa, ymmärrän.
mutta kun monet lihovat omien sanojensa mukaan ihan ilman syytä :=DDD
Selitä mulle miten mulla tuli 22kg vaikka söin terveellisesti?
Lähti kaikki kahdessa viikossa? Oliko läskiä?
Miksi kukaan lässyttäjistä ei ikinä vastaa kun pyydän näissä ketjuissa selitystä tälle? :D
Aina vetää ihan hiljaseksi, taitaa olla mun kannalta voitto ja lukko, ah!
No ihan sitä samaa haukkumista minkä alotit.
Hei!
Itse lihoin 30kg. Ensimmäisen puolen vuoden aikana lihoin 5kg ja loput tulikin sitten 4kk:ssa.
7 ensimmäistä kuukautta kärsin pahoinvoinnista eikä mikään pysynyt sisällä. Mitenkö sitten lihoin?? Vastaus on simppelin yksinkertainen. Koska oksensin kaikki hiilarit kuukaudesta toiseen pois..riisit,spageetit,leivät kaiken..niin en jaksanut tehdä mitään eli minulla ei ollut energiaa esimerkiksi liikkumiseen ja loppuraskaudesta olin jo niin iso ja turvonnut(huom. kesähelteellä 2010) ettei liikkumisesta mitään tullutkaan vaikka pystyin syömään normaalisti.
Kilot ovat lähteneet tosi huonosti.Synnärille jäi vain 10kg ainakin neuvolassa vko synnytyksen jälkeen mitattuna. Sittemmin on lähtenyt noin 5kg/6kk aluksi vain vaunulenkeillä myöhemmin salilla,uinnilla yms..mitä olen ehtinyt tekemään..vaikka kävisin kolme kertaa viikos salil/jumpis niin ei putoa ja tulee helposti takaisin.Pyrin syömään normaalisti(terveellisesti ja monipuolisesti) ja liikkumaan, mutta painoa on vaikea saada pysymään. Olen pyrkinyt siihen, että pääsen takaisin 75kg ja olen noin 168cm tällä hetkellä painoni heittelee 80kg-83kg välillä ja on heitellyt kuukausi tolkulla. Muutosta ei näy mahan alueella..tässähän tää kauhee roikkumaha nahka on.En tiedä miten saisi pois(paitsi leikkauksella noin 12 000e).
Mainitsen vielä sen, että lapsi syntyi kesähelteellä keisarileikkauksella,maitoa ei herunut joten en pystynyt imettämään jolloin osa rasvasta olisi lähtenyt maidon mukana pois,valitettavasti näin ei ollut. Ne kilot jotka synnärin jälkeen ovat karissaaet ovat tuskan ja työn takana vaikka kuulostaa ehkä pieneltä.
Positiivisia saavutuksia ovat mm.mahtuminen vanhaan kesämekkoon,hameeseen ja kokoa 42 ja sitten 40 housuihin vaikka käytän mukavuus syistä aika paljon raskausajan housuja sillä maha ei ole palautunut normi mittoihin edellä mainituista syistä.
Kiitos jos jaksoitte lukea. Otan hyviä kiinteytys ja liikunta vinkkejä vastaa ja ehkä jotain ihmeruokia.Mutta en hiilaridiettejä.