Saako sektion jälkeen helposti toisen sektion?
Varmaan saan hirveet saarnat sektion vaaroista, mutta aivan sama.
Eka synnytys päättyi vuorokauden yrityksen jälkeen sektioon. Avautuminen pysähtyi 5 senttiin.
Alatiesynnytyksen yrittäminen tuntuu nyt täysin mahdottomalta ajatukselta, varsinkin kun pelkäsin sitä kuollakseni jo ekan kohdalla (yritin silti kumminkin).
En ole vielä raskaana, mutta toinen lapsi on haaveissa. Missä vaiheessa sektiohomma pitäis ottaa esille neuvolassa?
Kommentit (8)
Sulla saattaa olla edessä oikein hyvä ja sujuva alatiesynnytys ilman sektion vaaroja, jos suostut yrittämään. Helposti sitten kuitenkin leikataan jos synnytys ei etene. Kunnon puudutus kipuun, pyydä pelkokeskusteluun aika.
Mulle tehtiin myös ensimmäisessä sektio, kun pysähtyi 4 cm:iin. Toisessa toivoin kovasti sektiota, mutta kylläpä olin onnellinen kun lääkärin tekemässä synnytystapa-arviossa kuitenkin suostuin odottelemaan alatiesynnytystä. Sain synnytyksessä epiduraalin, olin kivuton ja kaikki eteni hienosti. Toivuin paljon paremmin kuin sektiosta ja sain kokea lapseni syntymän ihan eri tavalla kuin leikkauksessa, vaikka hyvin sekin silloin meni. Huonekaverini sen sijaan oli sektiossaan vuotanut litrakaupalla verta, kohtuvaltimot oli pitänyt tukkia vuodon lopettamiseksi eikä tiennyt onnistuuko raksaus enää, kun kohduss heikompi verenkierto kuin ennen :(
Riippuu raskaudesta, sairaalasta ja lääkäristä. Alatie/normisynnytystä yritetään varmasti. Itsellä toisessa synnytystapa-arviossa johtava lääkäri tarkkaan mittaili lapsen päätä ja lantioröntgenin kuvaa. Isopäistä suka, joten suunniteltu sektio, mutta vasta la:na.
Eka kiireellinen sektio, sittemmin vielä neljään asti sektioita. On vielä otettu samasta "reiästä". Kiinnikkeitä on toki joka kerralla tullut lisää.
Neljättä en ajatellut, kun kolmannen jälkeen lääkäri uhkasi, että seuraava leikataan pystyviillolla. Unohdin asian. Ja muistin vasta synnytyksen jälkeen. Ei ole ristiä mahassa, onneksi.
Kohtu kestää kyllä raskauden, mutta kestääkö synnytystä. Levollisin mielin en koskaan ole leikkaukseen mennyt, mutta hyvin on mennyt.
Olen äitini esikoinen ja synnyin sektiolla. Minulla on kaksi sisarrusta ja he syntyivät "tavallisesti" koska kaikki meni erittäin hyvin. Olen lukenut että toinen lapsi on suurimmaksi osaksi helpompi synnyttää koska keho tietää mitä on tapahtumassa ja osaa varautua paremmin.
Sektiota ei suoraan myönnetä tietysti ilman lääketieteellistä syytä:
vaikuttaa sinun tai mahd.vauvan perussairaudet, vauvan koko, py, lantiosi tilavuus(tarv. magneetti/rtg kuvat)
synnytyssupistukset, missä vaiheessa synnytys käynnistyy, miten edistyy, miten vauva asettuu synnytyskanavaan ennen synnytystä, synnytyksen aikana eli tarjonta, jne.
Hyvin monia tekijöitä, mahdotonta ennustaa etukäteen. Jos pelkäät synnytystä, käy keskustelemassa gynen kanssa ja pyydä kopiot edellisestä synnytyksestäsi mukaan. Kukaan ei voi luvata sulle sektiota etukäteen
päättyi sektioon. Vauva juuttui synnytyskanavaan ja tilanne oli melko paha.
Sen jälkeen olen synnyttänyt kaksi lasta alakautta. Synnytystapa-arviossa olen käynyt molemmilla kerroilla (eka kerralla edellisen sektion takia, toisella kerralla edellisen synnytyksen imukuppiavustuksen takia).
En lähtenyt synnyttämään mitenkään riemusta kiljuen sillä eka kerrasta jäi melkoisen paha maku suuhun. Vauvat ovat olleet joka kerralla edellistä isompia (onneksi kokoarviossa aina veikattu rajusti ajakanttiin; muuten olisin varmasti ollut paniikissa).
Minulle jäi s-tapa-arviosta sellainen olo, että minua kuunneltiin MUTTA en tiedä, olisinko kokenut samoin jos olisin ehdottomasti vaatinut sektiota.
Hei AP.
sait tuossa ketjussa kaikenlaisia neuvoja röntgeneistä ym.. Minun enuvoni on sinulle
- päätä itse miten aiot synnyttää ja jos päätöksesi on sektio => hakeudu pelkosektiokeskusteluun. Pidä kiinni omasta kannastasi niin lopulta muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa saat ajan suunniteltuun sektioon, joka tehdään viikkoa ennen laskettua aikaa.
- Jos et pidä kiinni synnytyspelosta, joka estää sinulla alatiesynnytyksen, voit päätyä alatiesynnytykseen kokeilemaan.
Näin toimin itse toisen synnytykseni kanssa, kun eka synnytys oli painajainen elm streetillä.
Mulla oli sama tilanne kuin sinulla. Automaattisesti et saa sektiota. Kävin pelkopolilla ja siellä yritettiin kovasti puhua alatiesynnytyksen puolesta. Samoin lääkäri. Itse kuitenkin halusin toisen lapseni syntyvän suunnitellulla sektiolla. Tärkeintä on mitä itse haluat. Pysy päätöksessäsi. Synnytyspelko on riittävä syy saada sektio. Meillä syntyi 3. lapsi myös sektiolla. 3. sektio tuleekin jo automaattisesti. Tsemppiä!
tämä vissiin viikolla 32 (tai ainakin pkseudulla oli muutama vuosi sitten). Eli pitkään asiaa joutuu pohtimaan ja vatvomaan.
Syysi on ymmärrettävä ja luulen, että saat sen, mutta tosiasia on, että lääkäri joka on vuorossa vaikuttaa asiaan aika paljon.