Kotisiivoojan työ?
Kun oman alan töitä ei tunnu löytyvän, aloin selailla epätoivoissani siivousalan työilmoituksia. Olen sitä joskus aikaisemminkin tehnyt tilapäisesti. Kotisiivoojia haettiin paljon. Millaista on kotisiivoojan työ verrattuna muuhun siivoustyöhön? Jos olet tehnyt siivoustöitä, hakisitko mieluummin kotisiivousta vai muuta? Millainen on palkkaus verrattuna muuhun siivoustyöhön? Onko jotain firmoja, joita kannattaa välttää? Onko usein ikäviä asiakkaita?
Kommentit (20)
Monella firmalla taitaa kuitenkin olla antaa auto käyttöön. Kilometrikorvauksistakin taidettiin jossain ilmoituksessa puhua, jos käyttää omaa autoa.
että siis matka-ajat eivät ole palkallisia niin suosittelen toimistosiivousta. Itse tein sitä useampanakin vuotena opiskelu ja kouluaikoinani.
Mä oon tehnyt monta vuotta kotisiivousta, tosin en enää tai toistaiseksi ainakaan. Tavallaan tykkäsin, mulla oli yks vakipaikka missä kävin ja oli tosi kiva ja ihana rouva, joka joskus oli kotona ja hän keitti kahvit ja juteltiin!
Se paikka jäi, koska mies jäi eläkkeelle.
Ja toinenkin paikka oli kauan missä juttelin rouvan kanssa siinä samalla.
Yksi paikka ainoastaan oli ahdistava kun kaksi vanhusta oli hiljaa ja oli painostava olo.
Useisiin paikkoihin sain avaimen ja sain rauhassa tehdä työt.
Palkka nousi viime vuosina, tais olla 9,40 euroa tunnilta ja kokemuslisä.
Matkakorvauksen sai(2 euroa siirtymä) jos saman päivän aikana oli toinenkin paikka.
Parempi palkka sais kyllä olla!!
Jossain toisessa paikassa maksetaan kyllä enemmänkin.
Kannattaa kokeilla.
Näin toimistoni ilmoituksen, ottavat 38 euroa tunnilta ikkunanpesusta ja tekijä saa ehkä 10 euroa tunnilta(ainakin viimeks oli näin).
Ikkunanpesu on kyllä aika kivaa vaihtelua muuhun siivoukseen verrattuna.
että siis matka-ajat eivät ole palkallisia niin suosittelen toimistosiivousta.
varmaan riippuu firmasta, siinä missä itse olin töissä niin ei niitä korvattu. Ja koska ei ollut omaa autoa niin kuljin bussilla päivän aikana. Ai niin joo, taisi ne bussikulut korvata, paitsi töihin tullessa ja lähtiessä.
Itsellä kun ei ollut mitään tietoa siivousvälineistä- tai aineista niin senkin vuoksi homma meni pieleen, ekana työpäivänä mulle vaan nopeasti lueteltiin aineet ja mitä käytetään mihinkin ja mihin pitää sekoittaa, en kyllä sitten muistanut niitä enää ja rätinkäyttö- imurointi- sun muu tekniikkanikin oli kuulemma väärä, ei tullut sitten tarpeeksi puhdasta jälkeä. Mutta olenkin varmaan vähän yksinkertainen.
yksi kotisiivooja. Meillä ainakin on niin ja kuulemma muissakin firmoissa että asiakkaalta voi veloittaa vain ja ainoastaan 15min siirtymäväliä eli jos partiossa on kaksi niin se tarkoittaa että siirtymästä 7,5minuuttia on palkallista ja loppu aika siirtymässä menee ns.omasta pussista. Työaika alkaa kun aloitetaan ekalla asiakkaalla eli esim. klo.8 vaikka töihin onkin menty jo esim.7:15 katsomaan kohteet osoitteineen ja siivoustarvikkeineen valmiiksi sekä ajettua kohteeseen jossa tulee olla klo.8 Eli tuosta 45min ei saa palkkaa jonka periaatteessa olet ollut jo töissä.
Viime viikolla suurinpana osana päivistä olin työpaikalla jo 7:15 ja pääsin lähtemään klo.16 niin palkkaa saattoi tulla vain 7,5tunnilta siirtymävälien takia.
Meillä ei pidetä ruokataukoja kun ei ole aikaa, vaan kuski syö ajaessa ja appari syö samalla kun lukee karttaa.
Ja duuni on tosi raskasta vaikka ei siltä kuullostakaan. Se ruokatauko ois tositärkee saada pitää.
Monella firmalla taitaa kuitenkin olla antaa auto käyttöön. Kilometrikorvauksistakin taidettiin jossain ilmoituksessa puhua, jos käyttää omaa autoa.
Harvoin niitä lainataan. Kyllä jokainen itse ratkaisee millä töihin pääsee jos töitä haluaa tehdä. Kilsakorvaukset saattaa maksaa riippuu työnantajasta.
En itse tekisi kotisiivousta. se on suursiivousta joka päivä, vain kohde vaihtuu. kuvittele, niissä kodeissa siivotaan keskimäärin kerran kahdessa viikossa, joten likaa on!
Siivoojalta voidaan vaatia ihan älyttömiä, kaappien järjestelyitä, koiranulkoilutuksiin.. työ on raskasta! ja usein yksin siirtelet pöytiä ja sohvia.
"tavalliseen" siivoustyöhön on sijoitettu työtä helpottavia koneita, kohteissa on otettu siivous huomioon, mitä ei yksityisessä kodissa välttämättä ole.
Mieti vielä.
tuosta 10:n "se on suursiivousta joka päivä, vain kohde vaihtuu. kuvittele, niissä kodeissa siivotaan keskimäärin kerran kahdessa viikossa, joten likaa on! Siivoojalta voidaan vaatia ihan älyttömiä, kaappien järjestelyitä, koiranulkoilutuksiin.. työ on raskasta! ja usein yksin siirtelet pöytiä ja sohvia..". Meillä ainakin on ihan perussiivouksia päivittäin, eli imuroidaan, pestään lattiat ja kylppäri/wc:t ja pyyhitään pölyt, on myös suursiivouksia, mutta niitä paljon vähemmän kuin perussiivouksia joissa käydään kerran viikossa tai kahdessa.
työ on raskaampaa keskimäärin kuin esim.toimistosiivoojan. Tein kotisiivousta ennen siirtymistä siivousfirman puikkoihin, ja kotisiivous on vihoviimeinen, mitä enää tekisin, onneksi varsinkin isommat firmat ( kuten meidän) panostaakin enemmän myymälä-toimisto-liiketilasiivouksiin.
Kotisiivouksen raskainta puolta on juuri se harva siivousväli, jonka aikana pinnoille kertyy likaa ja pölyä, kohteesta riippuen kehnot työvälineet, puutteelliset aineet/tarvikkeet, mattojen pihalle roudaus , tämä varsinkin vie ison osan aikaa kun kyseessä vanhuksien koteja missä paljon räsymattoja.
Ja tosiaan, monestikaan työaikaan ei lasketa kohteeseen tutustumista ym. Auton käytöstä siirtymäkorvaukset voi olla alakanttiin mitoitettuja, km-korvauksia ei useinkaan makseta ja siirtymäkin korvataan vain kohde-kohde väliltä, ei koti-kohde väliltä.
Suosittelen miettimään omia fyysisiä kykyjä, ja sosiaalisia taitoja, nämä yhdistettynä erittäin positiiviseen ja energiseen mieleen ja aitoon haluun tehdä hyvää työtä ja puhdasta jälkeä takaavat kyllä hyvän työn tästäkin, mutta paljon se vaatii, eikä kaikista siihen ole.
Edes minä, joka kuitenkin haluan tehdä työtä siivouksen parissa (siis haluan oikeasti tehdä uraa puhdistuspalvelu-alalla ) en lähtisi enää kotisiivousrumbaan...
kannattaa perustaa oma firma, toiminimi riittää. Tässä (kuten kaikessa muussakin) mitä enemmän on välikäsiä --> sitä vähemmän jää jaettavaa ja sitä kalliimmaksi hinta tulee kuluttajalle.
Käy vaikka lyhyt yrittäjyyskurssi, siellä opettavat tärkeimmät asiat ja auttavat kädestä pitäen perustamaan yrityksen, saatat myös saada strattirahaa tmv. tukea.
Kotisiivous-yrityksen perustaminen on helppoa, se ei vaadi juuri mitään perustamiskuluja (vert. esim. kaupan perustaminen).
Pakollisten kulujen (rekisteröintimaksut ym.) lisäksi rahaa menee lähinnä työpuhelimeen, siivousvälineiden hankkimiseen (jos et siivoa vain asiakkaiden välineillä/aineilla mitä en suosittele, ikinä ei tiedä millaiset ne ovat) ja mainoksiin (jaa lappuja kauppojen ilmoitustauluille/postilaatikoihin tai ilmoittele lehdissä, paikallisradiossa -miten haluatkin). Toimitilojen vuokraan ym. ei mene rahaa, eli pakollisia menoja ei juuri ole.
Kannattaa rajata alue niin sirtymisiin menee vähemmän aikaa, vert. kaupunginosa/koko kaupunki. Nykyään kotisiivouksella on kova kysyntä, ja verovähennyksen ansiosta se ei ole edes kallista asiakkaille.
Kun saat mainetta (=teet työsi hyvin --> asiakkaat suosittelevat sinua tutuilleen jne.) voi valikoida asiakkaitasi, eli taloudet joissa paljon painavia karvamattoja ja kolme koiraa ja viisi lasta jättää muille ja keskittyä niihin kohteisiin joissa asuu esim. kiireinen lapseton pariskunta =eli jättää suosiolla rankimmat kohteet pois mikä säästää voimia (rankkojen kohteiden siivoaminen joka päivä esim. 8h on RANKKAA!)
Parasta olisi jos saisit kaverin mukaan yritykseen, on helpompaa tehtä työt kaksin (jos pitää sirreellä raskaita huonekaluja tai ravistella isoja matttoja jne.) JA jos sairastut (ihan vaikka flunsaan tai ranne nyrjähtää tm.) niin on hyvä että joku toinen pystyy tekemään ainakin osan töistä yksin ja on toinen joka tuntee kohteet ja voi opastaa henkilöä jos hankitte sijaisen tilallesi sairasloman ajaksi. Yleensä ihan lähipiiristä löytyy esim. joku tuttu kotiäiti/teini/eläkeläinen joka tulee satunnaisesti tarvittaessa auttamaan, ja saa mukavasti vähän ylimääräistä rahaa.
olen samaa mieltä kanssasi.olen vuoden siivonnut vanhusten koteja työparin kanssa ja raskasta on.meillä on 60kohdetta ja kaikissa käydään kahden viikon välein.painavia mattoja riittää ulosvietäväksi ja niitä on monella asiakkaalla runsaasti. eniten on 20mattoa kolmiossa ja painavia ovat hissittömästä talosta neljännestä kerroksesta roudata alas ja ylös.on 45m2-250m2 asuntoja ja isompia enemmän.asiakkaat vanhoja ja vaativat valtavasti ja aina joku motkottaa vaikka tehdään vaan ylläpitosiivousta niin vaativat perussiivousta. työnantaja ei meitä kuuntele mutta emme kyllä jaksakaan enää kauan.
kannattaa ainakin kokeilla palkollisena, miltä se työ tuntuu :D.
Tein kotisiivousta tuossa noin vuoden, kyllä se minusta ihan mukavaa oli. Ongelma oli pieni palkka ja vähäiset työtuntimäärät. Olin firmassa, jossa maksettiin päivässä 30 min (vai oliko 45min) siirtymistä palkkaa, ja sen lisäksi tietenkin se kohteessa oltu aika (oli n. 9e/h). Ei se siirtymäaika kylläkään läheskään aina riittänyt, plus että useimpina päivinä piti päivän alussa olla ajoissa työpaikalla ja iltapäivällä tulla sinne palauttamaan tarvikkeet ja merkitsemään tunnit. Jos oman hidastelun tms. vuoksi meni yliaikaa, niin siitä ei maksettu palkkaa. Ruokatauko ja joku pieni paussi sen lisäksi oli periaatteessa työaikana, mutta ei sitä realistisesti aina ollut mahdollista pitää kohteessa.
Meillä oli siis joka paikassa siivoustarvikkeet yleensä mukana, ja (hyvät) autot firman puolesta. Yleensä oli työkaveri aina siivoamassa mukana. Työkaverit ja pomot oli mukavia ja paljon oli myös joustoa. Asiakkaat oli enimmäkseen mukavia, toki siinä joukkoon mahtuu kaikenlaista. Moni tarjosi kahvia :). Siivousajat oli järkeviä, mutta alkuun meni kyllä aikaa että tottui tahtiin. Olin aika isossa firmassa töissä, ja siinä oli mielestäni se hyvä puoli, että sävelet oli selvät. Ei tullut sellaisia tilanteita, että olisi jotain ihan absurdia pyydetty tekemään, aina pystyi pomolle soittamaan ja kysymään neuvoa.
Voisin mennä takaisin siivoamaan, mutta se palkka on kyllä onneton ottaen huomioon, että koko työajasta ei kuitenkaan maksettu. Ja vaikka kaikki tiesi, että ei tämän näin pitäisi mennä, niin ei kukaan ruvennut niistä tunneista rettelöimään tai liittoon soittelemaan, useimmat kun tekivät sitä työtä vain väliaikaisesti. Ja toisaalta, tuntipalkkaus oli kuitenkin vähän yli minimin, joten minä ainakin laskeskelin että se jo kompensoi sitä työmatkojen ongelmaa.
Ihan jees. Oon tehny seittemättä vuotta jo samaa hommaa ja palkka on ollu aina ok 9,5-11,5€/tunti
Oon vaan alkanu huomaamaan, että rupean leipiintymään vaikka ikää on alle 30 vasta. Työn laatu on ollu kehuttua itsellä aina vaikka alussa hidasta ja superraskasta olikin. Nyt vaan tuntuu, että ei kiinnosta enää. En vaan saa muuta helposti, joten pakko tsempata
Päätin vastata vaikka aloitus on vanha. Jos joku tästä hyötyy.
Leipiintymisen näkee myös kasvavista poissaoloista. Mieli ei jaksa niin alkaa kroppakin panemaan hanttiin vaikka olen urheilullinen ja hyväkuntoinen.
Suosittelen silti kokeilemaan. Olen pääosin nauttinut. Kohdalleni osuneet aina hyvät työkaverit/pomot ja omat kivat asiakkaat. (Kaikke mahtuu mukaan) Pääosin oon tehny yksin mikä on iso miinus ja myös iso plussa. Välillä nauttii rauhasta ja kukaan ei hengitä niskaan ( ellei asiakas) ja toisaalta on hirmu yksinäistä ja raskasta. Parin kanssa jaksaa paremmin. Harvinaista herkkua.
Kaikki riippuu ihan firmasta minne menet. Minulle on kahdessa kolmesta paikasta maksettu siirtymistä ja on myös bonuskannustin.
Firma jota kannattaa välttää. Toimii pohjois-pohjanmaalla: oulussa, kärsämäellä, ylivieskassa, haapavedellä. Raahesta en ole enää niin varma.
Vierailija kirjoitti:
tuosta 10:n "se on suursiivousta joka päivä, vain kohde vaihtuu. kuvittele, niissä kodeissa siivotaan keskimäärin kerran kahdessa viikossa, joten likaa on! Siivoojalta voidaan vaatia ihan älyttömiä, kaappien järjestelyitä, koiranulkoilutuksiin.. työ on raskasta! ja usein yksin siirtelet pöytiä ja sohvia..". Meillä ainakin on ihan perussiivouksia päivittäin, eli imuroidaan, pestään lattiat ja kylppäri/wc:t ja pyyhitään pölyt, on myös suursiivouksia, mutta niitä paljon vähemmän kuin perussiivouksia joissa käydään kerran viikossa tai kahdessa.
Puhut ylläpitosiivouksesta. Perussiivous ihan eri asia. Siinä siivotaan kaikki, siis katonrajasta ihan lattia listoihin asti ja kaikki siltä väliltä.
Ensimmäinen ammattini oli laitoshuoltaja, tein 10 vuotta töitä sairaalassa. Kotisiivouksista sain riittämiin jo pakollisissa työharjoitteluissa, ei kiitos ikinä. Raskas työ, huono palkka, huonot työehdot, huono kohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin niitä lainataan. Kyllä jokainen itse ratkaisee millä töihin pääsee jos töitä haluaa tehdä. Kilsakorvaukset saattaa maksaa riippuu työnantajasta.
En itse tekisi kotisiivousta. se on suursiivousta joka päivä, vain kohde vaihtuu. kuvittele, niissä kodeissa siivotaan keskimäärin kerran kahdessa viikossa, joten likaa on!
Siivoojalta voidaan vaatia ihan älyttömiä, kaappien järjestelyitä, koiranulkoilutuksiin.. työ on raskasta! ja usein yksin siirtelet pöytiä ja sohvia."tavalliseen" siivoustyöhön on sijoitettu työtä helpottavia koneita, kohteissa on otettu siivous huomioon, mitä ei yksityisessä kodissa välttämättä ole.
Mieti vielä.
Siivooja ei tee mitä kuin sen mitä siivoojalle kuuluu ja on sopimuksessa sovittu. Ei ulkoiluta koiria eikä järjestä kaappeja.
olen ehkä väärä ihminen vastaamaan, koska inhoan siivousta ja tein sitä vain pakosta ja olin vieläpä todella huono, sainkin potkut kotisiivouksesta parin viikon päästä. Minusta oli rasittavaa ajella ympäriinsä bussilla ja etsiä siivottavia kohteita ympäri pitäjiä, en ole kovin hyvä lukemaan karttaa. Matkustamisajasta ei myöskään saanut palkkaa, eikä siitä että aamulla haki tarvikkeet toimistolta ja iltapäivällä palautti ne takaisin.
Oli myös hankalaa ehtiä siivota talot (oli yksi kaksikerroksinenkin) ja asunnot kunnolla annetussa ajassa ja vaikka omasta mielestäni siivosin niin hyvin kuin pystyin, niin aina oli asiakkailla jotain valitettavaa. Junasiivous oli mielestäni helpompaa ja siitä en kenkää saanutkaan. Mutta toiset tykkäävät siivoamisesta ja ovat siinä paljon itseäni parempia, joten heille tuo tietenkin sopii.