Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omenaa pakastaa?

Vierailija
30.08.2010 |

minulla on puut täynnä omenoita. En viitsisi alkaa heti piirakkaa yms leipomaan. Voiko omenat vain viipaloida ja laittaa pakastimeen? vai tummuuko ne?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne tummuu ja sulaessaan menee ihan pehmeäksi.

Mutta jos viipaloi ja ryöppää tai ihan keittää hetken soseeksi niin sen voi pakastaa ja säilyy hienosti.

Vierailija
2/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloittele omenat, keitä niitä hetki että pehmenevät, laita veteen kanelia ja fariinisokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pakastanut leipomista jne varten omenanlohkoja, ja hyvin ovat kestäneet. Tummimista en ole huomannut sen kummemmin, mutta tosiaan olen käyttönyt lohkot piirakkaan tai kaura-omenapaistokseen, ei niissä huomaa jos omenat ovat jossain vaiheessa tummuneet. Missään nimessä eivät ole olleet tummuneita pakasitmesta otettaessa.

Vierailija
4/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirakkaa/omenahyvettä varten olen myös lohkonut omppuja, kun niitä oli valtavasti. Eivät ole pahemmin tummuneet, ainakin tuo valkea kuulas säilyi heleän vihreänä. Hyvältä maistuu piirakka joskus talvella kun muuten kotimaisia omenoita ei enää ole.

Vierailija
5/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki pehmenee ja värikin muuttuu, mutta oikein hyvin voi tehdä piirakkaa valmiista viipaleista.

ja vinkki: laitan pussiin aina myös vähän sokeria ja sulavat viipaleet on kuin karkkia söisi, tosi namia noin vain =))

Vierailija
6/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tummu, jos pakastaa välittömästi pilkkomisen jälkeen. Sulaessaan lohkot pehmenevät, mutta ovat mainioita omenapiirakassa ja erilaisissa paistoksissa. Esim. uuniomenoihin laitan suoraan jäiset lohkot pakastimesta.

Soseena menee tietysti pienempään tilaan. Mä kypsennän omenalohkoja höyryssä (joko kattilassa tai mehumaijassa, riippuu omenamäärästä) sen verran, että pehmenevät niin, että voi soseuttaa. Sitten tehosekoittimeen, ja pikkuisen sokeria mukaan. On tosi hyvää esim. puuron tai jogurtin kanssa!

Vierailija
7/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ilmankin kestää pakastuksen, lopetan heti :)

Vierailija
8/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan yleensä suoraan kohmeiset lohkot piirakkaan/paistokseen, eikä ne ole tummuneet. Eikä makueroa kyllä huomaa! Uunissa ne onneksi muutenkin pehmenee, joten se ei haittaa ;)

Vierailija
9/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittoi joskus omppuviipaleiden päälle jotain apteekista ostettavaa happoa, joka ehkäisi tummumista. Olisikohan ollut askorbiinihappoa...

Säilyivät kyllä herkullisina.

Vierailija
10/12 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittoi joskus omppuviipaleiden päälle jotain apteekista ostettavaa happoa, joka ehkäisi tummumista. Olisikohan ollut askorbiinihappoa...

Säilyivät kyllä herkullisina.

Vierailija
11/12 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tymmumisen estämiseen riittää perus sitruuna.

Lohkojen päälle pirskottelee tuoreen sitruunan mehua niin ei tummu. Jos pilkkoo paljon sekoittaa sitä mehua kylmään veteen, ja lohkot sinne sitä mukaa kun pilkkoo

Vierailija
12/12 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat hiukan happamia, niin hyvin onnistuu pakastus eivätkä myöskään tummu.

Leipoessani en sulata niitä, vaan levitän ne suoraan jäisinä täytteen sekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän