Kävin zumbassa. Ei meinannu pokka pitää. :D
Sehän oli ihan uskomatonta pelleilyä. Kaiken maailman ilmapusuja ja muuta, millä ei ole liikunnan kanssa mitään tekemistä. Ja välillä ravistellaan tissejä. Ja biiseissä huudellaan "zumba fitness, olé" ja sen perustajaukon nimeä (en muista)...
ja mikä ihme sääntö se on, että yhdessä biisissä saa olla vain kolmea liikesarjaa. Sehän oli ihan kamalan tylsää.
No ehkä on ohjaajastakin kiinni toi touhu, mutta kyllä mua vähän ihmetyttää tää ihmeellinen vouhkaaminen mitä tän zumban ympärillä on.
Kommentit (36)
tuo bailatino tais olla hitti joku pari vuotta sitten.
Kummassakaan en ole käynyt, siksi kysyn.
huonon rytmitajun osaaville tarkoitettu tunti? Kun vain 3:a eri sarjaa vai liikettä oli mukana?
Minä olen helkkarin huono kaiken maailman jumpissa ja aerobiceissä missä pitää liikkua ensin oikeaan kättä johonkin suuntaan pyörittäen ja seuraavaksi mennäänkin vasempaan kättä pyörittäen toiseen suuntaan. Kun muut menee oikeaan, minä menen vasempaan (ellei ohjaaja sano että nyt sinnepäin) ja törmäys on varma. Inhoan kaikkia tuommoisia tunteja...
muutkin ohjatut tunnit, voivat olla niin täysin erilaisia keskenään, ettei yhdestä paikasta välttämättä saa minkäälaista kuvaa..
Riippuu niin täysin vetäjästä!
Itse olen ihan "koukussa" zumbaan, ihan paras urheilumuoto minulle, onneksi löysin paikan, jossa tunnit on todella rankkoja, hiki virtaa niin ettei mitään rajaa, ilman pyyhettä ja _isoa_ vesipulloa ei selviä kyllä tunnista mitenkään.
Toisessa paikassa taas jossa kävin kokeilemassa zumbaa ei tullut kunnolla edes hiki. Oli niin vaisua ja hidasta, että ehdin kyllästyä moneen kertaan. Liikkeitäkin oli tosi vähän erilaisia.
Voisin siis sanoa, että jos tuolla olisin ensin käynyt, en varmasti olisi innostunut koko zumbasta yhtään! Mutta paikka jossa käyn, vetäjät on aivan mahtavia ja meno todella kovaa, saa ihan tosissaan tehdä töitä, ja siellä voi tosiaan tehdä täysillä. Toisella tunnilla jossa kävin, oli vaan niin vaisu meno, ettei itse säätelemälläkään voinut rankemmaksi liikkeitä saada, koska onhan rytmissä ja musiikissa pysyttävä mukana.
Isoja eroja siis on vetäjillä!
Itse Zumba-vetäjänä voin sanoa että zumba kuluttaa minulla enemmän kuin juoksu. Olen alle 60 kg nainen ja juoksussa kulutan n. 600 kaloria tunnissa (vauhtini 10-12 km/h) ja omalla zumba-tunnillani kulutus on ollut parhaimmillaan 789 kcal. Kotona zumbatessa kun kaikki tunnin fiilikset on pois, kulutus ja teho on samaa luokkaa kuin juoksussa.
Tuntiani sanotaan tanssilliseksi, eli vaikka on tehokas, ei ole mitään aerobikkiä - keskivartalon pyörittely ja vatkaus on myös tehokasta ;)
miksi kukaan maksaa mitään mistään liikunnasta, kun ihan mitä vaan voi harrastaa ilmaiseksi.
Jos ei ole mielikuvitusta, niin lainaa kirjastosta oppaita ja DVD:tä ja ei tarvi helmat hampaissa juosta kaikkien tärpästikkeleiden pompoteltavana.
Aerobic yms, jotenkin luonnotonta liikuntaa, suorittamista.
Olen käynyt muutamalla eri zumba ohjaajalla.
Huonoin kokemus oli yhden opettajan, kun hän yritti huutelemalla kaiken maailman juttuja pitää yllä ns. iloista mieltä, ei niinkään musiikin tai liikkeiden avulla, huuteli koko ajan "mitä kuuluu" jne.
Sitten hän loppupuolella sanoi, että vielä olisi yksi liike mutta ette te taida enää jaksaa, jolloin me zumbaajat huudettiin kyllä me jaksetaan. VArmaan viiden minuutin välein pidettiin juomataukoja, ja ohjaaja huuteli voi miten meillä on korkealla syke. Lopussa kuulin parin naisen juttelevan keskenään, ettei syke noussut paljon ollenkaan vaikka ohjaaja niin väitti. Toisella heistä oli sykemittari.
Zumba jäi tuon ohjaajan osalta jotenkin tosi laimeaksi. JA kestokin oli n. 50 minuuttia vaikka muut ohjaajat pitivät 55minuutin zumbia, samalla salilla siis. JA tämä ohjaaja väitti vielä lopuksi että oli pitänyt 55 minuutin kunnon hikizumban, mutta me zumbaajat olimme kyllä todella eri mieltä ja osa kävikin antamassa palautetta suoraan tuolle ohjaajalle zumban jälkeen. hyvä niin.
Se ei tosiaankaan ole tuollaista. Eikä myöskään pidä paikkaansa, ettei saisi olla kun kolme liikesarjaa. Älytöntä. Jätä ihmeessä palautetta, ja vaihda tuntia tai koko salia.
mitään pusuja ole heitelty, eikä huudeltu mitään. Ei olisi kyllä mullakaan pokka pitänyt=)
Toinen tuli oli ihan yli-hektinen, toinen tunti taas huomattavasti rauhallisempi. Kannattaa käydä kokeilemassa vielä toinen kerta, jonkun toisen vetämänä.
Toiset on tanssillisempia ja vetää pitkiä liikesarjoja, toisilla on vain se pari hassua liikettä. Jos olisin käyny eka kertaa zumbassa jollain surkealla ohjaajalla en olisi jäänyt ikinä koukkuun.
Olen Zumba-ohjaaja ja aivan samaa mieltä siitä että tuntien sisältö ja taso riippuvat täysin tuntia ohjaavasta persoonasta. Zumbaa ei pidä nyt verrata mihinkään perinteiseen aerobictuntiin jossa hampaat irvessä suoritetaan jotain kuviota tietyllä syketasolla. Zumbaaminen on tanssitreeni, ei siis tekniikka- eikä suorituslaji vaan hauskanpitoa. Kalorit kuluvat huomaamatta eikä tunneille kannata todellakaan mennä sillä asenteella että tulokset on nähtävä heti. Minun koreografeihini kuuluu sekä huudahduksia, taputuksia, hassuja liikkeitä että pelkistettyjä tanssiaskelia. Jos joutuisin ottamaan nämä tarjonnastani pois, en enää miellä tuntia hauskanpidoksi enkä varmaankaan enää haluaisi ohjata ainuttakaan zumbatuntia. Pidän tunteja 5:ssä eri paikassa ja minulla on ns. "seuraajia" jotka tulevat tunneilleni eri paikkoihin koska tykkäävät tuntieni tunnelmasta.
Perussuomalainen suorittaminen on "so last season" ja mielipiteeni on että olisi jo aika heittää se liian tiukka pipo roskakoriin ja antaa avoimuudelle hippasen enemmän tilaa. Positiivisena jaksaa arkeakin paljon paljon paremmin! :-)
Ei se zumba tosiaan kovin ihmeellistä sellaiselle, joka on tottunut liikkumaan ja tanssimaan. Itse käyn silloin tällöin zumbaamassa, mutta salsa salsana on kivempaa, ja tanssillinen aerobic kun on pidempiä sarjoja.
Joillekin zumba tuottaa selvästi kovin paljon liikunnan riemua. Hyvä heille. Törmäsin samaan astangajoogassa joitakin vuosia sitten. Ihmiset, jotka eivät olleet ennen harrastaneet liikuntaa, kokivat hyvinkin suuren "valaistumisen" ja elämänmuutoksen. Kivat heille. Mun mielestä jooga on intialaista jumppaa vielä perustasolla.
Mulla ei meinaa pokka pitää bodycombatissa, jossa vedetään niin kauheasti vastustajaa turpaan : ))) Käyn silti kun on tehokasta.
Pyrin käymään silloin tällöin, lähinnä sen takia että aivot saavat virikkeitä:D
rankkaa se mielestäni ei ole, käyn itse BodyCompatissa ja BodyAttackissa ja ne on kunnon rääkkijumppia. Zumba on niihin verrattuna aika iisiä.
.. todellakin niin fiiliksen kun tehon. Zumba-tunnilla ei ohjaajan kuulu huudella kuulumisia ja itseasiassa mikrofonia ei formaatin mukaan pitäisi käyttää ollenkaan. Eikä liikkeitä kuulu näyttää etukäteen joka biisin välillä. Zumban idea on se että musiikki vie. Turhia taukoja ei pidetä.
Kaikissa musiikkikappaleissa on itseasiassa vain 3-5 erilaista kohtaa ja idea on että aina kun biisissä tulee sama kohta, tehdään sama liike tai liikesarja. Ei ole vaikeata. Ei sitä tarvitse etukäteen näyttää - musiikki vie. Ohjaajasta on kiinni osakko näyttää tarpeeksi selkeästi ilman sanallista ohjausta tai etukäteisohjausta.
Terv. Ohjaaja
harrastan aktiivisesti liikuntaa (6-8h viikossa), käyn peruszumbassa ehkä kerran viikkoon, se on minulle enemmänkin palauttava treeni. Tykkään zumbassa sen rentoudesta, sinne voi kuka tahansa ja minkä kuntoinen tahansa mennä mukaan, ei tarvitse "osata" kaikkea pilkuntarkkaan ja stressata tekniikoista ja kuvioista. Meidän salilla zumbassa käy suurempiakin naisia ja hauskaa näyttää olevan. Jos haluaa tehokkaampaa zumbaa niin kannattaa kokeilla zumba in the cirquitia (eli kuntopiirizumbaa), siinä kun on yhdistetty lihaskuntotreeni samaan tuntiin. On tosiaan tehokasta ja syke katossa.
olla, että ap:lla ei syke noussut sen takia, ettei keskittynyt tekemään liikkeitä vaan tarkkailemaan niitä kanssajumppaajia ;)
Ei vaan. Jos ei zumba sulle sovi, niin kannattaa jättää pois. Kaikki lajit ei ole kaikille. Sen vinkin kuitenkin antaisin, että kannattaa antaa jokaisen jumpata rauhassa omaan tahtiinsa ja keskittyä siihen omaan suoritukseensa. Musta ei ole ajatuksena kiva, että joku kyttää mua, kun käyn harrastamassa liikuntaa.