Siskon häät käy kalliksi
Meillä on kuusihenkinen perhe ja tilanne on nyt sellainen, että ainoastaaan miehen kohdalla vaatekaapista löytyi tilanteeseen soveltuva vaatetus.
Minä löysin soveliaan asun juhlaan, hintaa 200 e. Kengät oli pakko ostaa uudet, sillä viimetalvisen onnettomuuden jälkeen vanhat kengät eivät toimi. Kengät joilla pystyin kivuitta kävelemään, maksoivat 100 e. Enää tarvitaan sukat ja korut, mutta mennään niillä mitä on.
Lapsille pitää ostaa vaatteet, ihan alusta alkaen. Toivon, että löydän teinityttärelle ja pienemmille pojille kohtuuhintaiset vaatteet, kenkineen kaikkineen 400 eurolla. Viimevuonna oli veljen häät, mutta itse en kehtaa mennä samalla asulla ja lapset ovat auttamatta kasvaneet ulos entisistä juhlavaatteistaan.
Polttareihin hujahti 130 e, sisälsi matkat, syömiset, tilaussaunan, pääsylipun konserttiin ja juomat. Vaatettakin ostin, mutta niitä en laske, koska soveltuvat arkikäyttöönkin.
Tarvitsemme lapsille ulkopuolisen hoitajan hääpäivänä, koska meillä on yksi erityisen erityinen lapsi joukossamme. Lapsenvahti joutuu lähtemään hääpaikalta illansuussa, joten arvelen että hänelle pitää maksaa vastuusta, vaivasta ja kuljetuksista väh. 50 e.
Ja sitten tarvii vielä ostaa se häälahja. Eli hintaa häille 880 e + häälahja. Täytyy toivoa että miehen veli menee naimisiin ennenkuin lapset kasvavat juhla-asuistaan yli, niin näiden häiden kustannus vähän kutistuu :)
On tietenkin kiva että sisko juhlii häitään, eikä pätkäytä salaa naimisiin niinkuin me aikanamme. Mutta hurjaa, millaiset kulut meille tulee näistä juhlista.
Kommentit (35)
jotka haukkuvat sinua itsekkääksi paskaksi, joka ei välitä siskostaan vaan laskee senttejä. Älä välitä.
Näille haukkujille tiedoksi: kyse ei ole itsekkyydestä tai siitä, ettei välittäisi. Tuo voi olla ei-niin-varakkalle perheelle oikeasti iso raha.
Opiskeluaikanani olin parin kaverin häissä. Vaatteet sain lainaan siskolta ja kampauksen laitoin itse, mutta kun laski yhteen polttarikulut, häihin matkustamisen (molemmat monen sadan kilsan päässä), yöpymisen hotellissa ja häälahjan, niin kyllä siinä tuli häille hintaa monta sataa. Opiskelijalle se on niin iso raha, että sain sitten elää pari kuukautta kaurapuurolla ja porkkanoilla.
Joten ap, ymmärrän täysin.
asu maksaa enemmän kuin mun hääpuku (70e) =D Ja siis ihan uutena ostettu ilman mitään alennuksia. Mä en vois laittaa noin paljoa ikinäkään johonkin asuun.
ja siskon häät tulossa - rahaa ei penniäkään ylimääräistä... joten juhlitaan vanhoissa puvuissa, liian lyhyissä hihoissa ja pienehköissä kengissä. Oletan että on kuitenkin parempi saapua paikalle kirpparikuteissa kuin jättää menemättä! Ei toki ole iltahäät. Vielä kun sen lahjan sais jostakin hommattu / tehtyä :D
eli niitä saa erinomaisessa kunnossa ostettua kirpputorilta tai huutonetistä ;) Ei mene varmaan montaa sataa...
kehtaamisen takia olla menemättä samassa asussa, vaikka se päälle sopisi, niin sitten sinulla on varaa laittaa tuo vajaa tonni näihin siskon juhliin. :)
Ap, 200€ juhla-asusta on minusta paljon. Samoin 100€ kengistä. Kukaan ei muista missä asussa olit veljesi häissä, ja jos muistaakin, entä sitten? Jos sinulla on rahapula, älä osta noin kalliita. Jos taas ei ole rahapulaa, niin eihän tuo ole kallista!
samaa asua sekä veljeni että sisareni häihin. Kengät oli kuitenkin ihan pakko ostaa, koska avokkailla en enää voi kävellä, ikinä. Ja kävelykengät ei oikein pitkän mekon kanssa käy. Minusta. Niin...
Ja lasten vaatteisiin varasin tuon 400 e, koska se sisältää kolmet kengät, murrosikäisen ja varsin harteikkaan neidin vaatetuksen sekä jonkinlaisen pukumaisen vaatetuksen kahdelle pikkupojalle (tarvitaan olosuhteiden vuoksi joko pikkutakki tai neule.
Sentäs noi hotellimajoitukset jää meillä pois, pystytään ajelemaan tämä 50 km suuntaansa ihan hyvin.
Mun tulot on tällä hetkellä n. 800 e/kk nettona, miehellä sentäs jää käteen 1500 e/kk.
ap
kehtaamisen takia olla menemättä samassa asussa, vaikka se päälle sopisi, niin sitten sinulla on varaa laittaa tuo vajaa tonni näihin siskon juhliin. :)
Ap
asun! ´Juhlakenkiä saa lapsille Huuto.netistä, teinitytölle uudet juhlakengät saa varmaan 20eurolla.
Rahapula on aika suhteellinen käsite. Jos sinulla olisi oikeasti rahapula, et olisi voinut ostaa 200e vaatteita ja 100e kenkiä.
Todellakin väitän, että lasten vaatteisiin menee yht maksimissaan 200e..ja itse olisit löytänyt asun häihin 50e:llä...
Todellakin väitän, että lasten vaatteisiin menee yht maksimissaan 200e..ja itse olisit löytänyt asun häihin 50e:llä...
Meille harteikkaille joutuu hakemaan kauan että yleensä löytää edes jotakin. Isojen tyttöjen mallit harvoin käyvät, koska niissä oletetaan olevan mahan kohdalla paljon tavaraa. Tämä ongelma koskee sekä minua että tytärtä.
Kyseessä ovat iltajuhlat. Tarvitaan kuitenkin lämmintä vaatetta.
Mutta joo, kai mä narisin turhasta :)
ap
miksi oma vaatetuksesi oli niin kallis. Itse vasta ostin hääasusteet: mekko 80 €, pasmina 15 € ja rintakukka 5 € sekä kengät alesta 20 €. Hääkampauksen tein itse, eli laitoin foliokiharat. Kahdelle lapselle oli mekot ja kengät valmiina (eli olleet aiemmin isoimmilla). Yhdelle ostettiin alennusmyynnistä uusi asu (mekko 10 €, Mievyö 5 € ja hiuskoriste 5 €). Miehelle ostettiin uudet housut ja kravaatti (Dresmanin alesta 10 ja 5 €) Eli 155 € meni yhteensä.
saattaisit vaatettaa koko perheesi satasella jopa ja kenkiäkin voisit osalle perheestä löytää edullisesti käytettynä.
Meillä oli oman lapsen rippijuhlat, isoveljen puku maksoi 10 €, siskojen vaatteet yht. n. 20€,kirppiksiltä siis, miehellä entinen puku, samoin mulla. Kenkiä ei tarvinnut ostaa kellekään tällä kertaa.
Rippilapsen vaatteet uutena:mekko 12€ (kaupan alerekistä), jakku 22,90, kengät 29,90, alusvaatteisin meni 30€.
Kukaan ei näyttänyt juhlissa nukkavierulta, vaatteet olivat sopivia ja kehujakin riitti.
sitä vanhaa mekkoa voinut asustaa eri tavalla, niin kukaan ei huomaisi mitään. Erilainen hartiahuivi/bolero, iso rintakoru tms.
Kyllä saat nyt itseäsi syyttää siitä, että tulee noin kalliiksi. Ei mulle tullut edes oma hääpuku läheskään noin kalliiksi. Mutta taidankin olla aika paljon sua vaatimattomampi..
jos on harteikas mutta muualta normaali, niin eiköhän sellaisia olkaimettomia mekkoja löydä parillakympillä joka kaupasta, varsinkin nyt kun on vielä kesän alet jäljellä monissa paikoissa, erityisesti juhlamekkoja olen nähnyt kaupoissa 70 % alennuksessa paljon. Sulle ei vaan kelpaa kuin kalliit ja uudet vaatteet tai olet laiska, se on ongelma.
sellainen vähän kalliimpi juhlamekko, jota käytän surutta kaikissa juhlissa, joihin se sopii. Asustan eri tavalla. Viimeisimpiin juhliin löysin yläosan kirpparilta alle kahdella eurolla. Mulla on kahdet juhlakengät. Mulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa joka kemuihin uusia rytkyjä, eikä se sovi muutenkaan mun ajatusmaailmaan. Mun juhlamekko on tosi kaunis, ei haittaa pätkääkään pitää sitä aina juhlissa.
sitä vanhaa mekkoa voinut asustaa eri tavalla, niin kukaan ei huomaisi mitään. Erilainen hartiahuivi/bolero, iso rintakoru tms.
Mutta ne kävelykengät olisivat olleet silti aika hupaisa näky.
Unohdin tässä arkikiireen keskellä paneutua ajallani huuotnetin tarjotaan, sieltä olisin tosiaan ihan varmasti löytänyt ainakin pienille pojille vaatteet - neidistä en niin tiedä.
Vaatekaupoissa kiertelyyn ei nyt ole ollut mitään mahdollisuuksia. Me asutaan 60 km:n päässä lähimmästä riepuputiikista eikä minulla ei ole opintojeni ja työni vuoksi ollut yhtään vapaapäivää kuukauteen.
ihmeessä et kehtaa mennä samalla asulla?? Aivan varmasti kukaan muu ei muista, mitä sulla on silloin ollut päällä. Olisitte säästäneet neljäsosan tuosta hinnasta.