THYROXININ aloitus raskaana... väsymys vaan paheni. Kokemuksia?
Kaipaisin tietoa raskaana olevilta joille aloitettiin thyroxin lääkitys....
Minulla on ollut vuosikausia oireita, jo paljon ennen raskautta... Neuvolassa otettiin kilppari arvot kun puolet hiuksistakin tippui (tämäkin alkoi jo ennen raskautta) Neuvola lääkäri ei kumminkaan osannut tulkita arvoja ja varasin ajan endokrinologille jota jouduin odottamaan 3kk (matti virkamäelle)ja sain "koelääkityksen". 2vk ensin 50migrok. ja sen jälkeen 75migrok. Ensi viikolla olisi soittoaika....
Minulla oli TSH, T4V ja T3V arvot kaikki kolme ihan ala rajoissa eli tämä viittaisi aivolisäkeperäiseen ongelmaan mahdollisesti....
Olen kärsinyt 5v kronisesta unettomuudesta ja välillä myös paniikki olosta. Nyt kun aloitin lääkityksen olen nukkunut paljon paremmin ja paniikkiolo on täysin poissa. Verenkierto on parantunut, samoin myös kuiva karhea iho sekä akne ongelma. Mutta olen Thyroxinista vielä väsyneempi. Voisin nukkua 24h/vrk... Ja pää on ihan sumuinen ja aivot käyvät hitaalla. kokoajan on kamala nälkä. Ovatko nämä aloitusoireita vai onko annos liika pieni vielä?
Lisänä minulla on ketipinor 125mg nukkumisongelmaan... Nyt mietin sen tiputtamista pois, kun uni parantunut thyroxinista. Kysyin kyllä ettei näillä kahdella pitäisi olla yhteisvaikutusta... Mutta mietin sitäkin vaihtoehtoa tälle väsylle....
Olen nyt viikolla 31+3. Tämä on neljäs raskaus
Olisin todella kiitollinen kokemuksista!!!!!!
säde-80
Kommentit (24)
Mulla kilpirauhasen vajaatoimintaa ollut jo 10v. Työpaikkalekuri tiesi sanoa, että thyroxinin tarve kasvaa raskauden aikana, joten kysyin tästä heti kun kävin ensimmäistä kertaa neuvolassa ja sain saman tien lähetteen labraan ja asia otettiin hyvin neuvolassa hoidettavaksi. Mun lääkitystä on nyt tarkistettu pari kertaa ylöspäin raskauden aikana. Nyt menossa rv37 ja väsymystä mullakin, mutta saattaa johtua niin monesta muustakin kun kilpirauhasjutuista. Syön myös rautaa lisänä, mutta sitä ei saa ottaa yhdessä kilpirauhaslääkkeen kanssa - estävät toistensa imeytymistä tms.
Toi kilpirauhasjuttu on kinkkinen, koska jos lääkitys on liian pieni tai suuri, on yksi oire kummassakin tapauksessa väsymys (ei siis vain vajaatoiminnassa vaan myös liikatoiminnassa). Lisäksi ainakaan mulla ne oireet eivät ole heti selvät. Hiuksia saattaa lähteä myös stressin takia tai raskauden tms. Ei sitä heti erota onko tämä nyt kilpirauhasesta johtuvaa vai mitä. Suoli toimii normaalisti, ellei liiankin tehokkaasti, että ei tuo ainakaan minun "elintoimintoja" ole mitenkään hidastanut.
Siihen olen tyytyväinen että homma hoituu asiallisesti neuvolassa (Vantaa). Heillä todellakin on vastuu raskauden seurannasta ja tuo asia on oleellinen asia sitä! Mulla duunilääkäri sanoutui irti lääkkeen nostoista välittömästi kun tiesi raskaudestani (muuten ovat hekin hoitaneet asiaa aina mallikelpoisesti) ja sanoi hänkin että neuvola ottaa nyt vastuun. Kyllä siellä täytyy olla tietämys näihin.
Komppaan täysin edellisiä! Asia kuuluu todellakin neuvolaan, sillä tauti voi aiheuttaa sikiölle haittaa ja aiheuttaa yleisesti äidille suuriakin ongelmia jos tauti ei ole oikeanlaisessa hoidossa. Mikä sitten on neuvolan asia jos ei tämä?!
Ja asiansa osaava yleislääkäri todellakin osaa hoitaa tätä tautia. Jos ei osaa, niin sitten pitää laittaa potilas hoitoon sellaiselle taholle mistä hoitoa saa. Jos tämä jälkimmäinen ei toteudu, niin se on todellakin valituksen paikka.
Pidä tosiaan huolta siitä, että raskaudenkin jälkeen niitä sun veriarvojasi tarkkaaillaan koska lääkityksen määrä tulee varmasti sitten taas muuttumaan.
koska hypo oli hoitamatta raskauden aikana. Kukkan ei silloin epäillyt mitään, en edes minä itse.
lue tämä:
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=%C3%84itiysneuvola
ja sieltä erityisesti kohta:
Lähettämismenettely äitiyspoliklinikalle
Allaolevassa listassa on lueteltu indikaatiot odottavan äidin lähettämiseksi sairaalan äitiyspoliklinikalle.
Äitiyspoliklinikalle/synnytysvastaanotolle lähettämisen indikaatiot.
1) KROONISET SAIRAUDET
...
Hyper- tai hypotyreoosi
...
Yleisimmin käytetään kirjallista lähetettä joko postitettuna tai faksattuna, mutta täysin sähköinen lähete yleistyy. Potilaan lähettämisestä sairaalaan voi sopia myös puhelimitse. Lähetteen voi raskaana olevasta tehdä myös terveydenhoitaja. Jokaisessa synnytyssairaalassa on ajanvarauksella toimivan äitiyspoliklinikan lisäksi päivystävä synnytysvastaanotto akuuteille tapauksille. Ylläolevassa listassa olevia lähettämisindikaatioita tulee soveltaa paikallisten olosuhteiden ja terveen järjen mukaan. Esimerkiksi astman tai reuman takia ei tarvitse lähettää, jos potilaalla ei ole oireita eikä lääkitystä. Samaa harkintaa voi soveltaa muidenkin sairauksien osalta. Lähetteen avulla voi pyytää synnytyssairaalan kannanottoa, eikä sen aina tarvitse merkitä potilaan menoa poliklinikalle. Synnytyssairaalan tulee huolehtia ripeästä palautteen antamisesta lähetteen kirjoittajalle kun potilaan asia on hoidettu.
AIVAN SELVÄ VIRHE TAPAUKSESSASI ÄITIYSPOLIKLINIKALTA! Heidän olisi pitänyt lähettää sinut sairaalan äitiyspoliklinikalle mikäli kilpirauhasarvoissasi on ollut ongelmia.
Tee palvelus muille vastaavassa tilanteessa oleville äideille tekemällä valitus. Nämä kilpirauhasasiat hoidetaan Suomessa aivan liian huonosti arvauskeskuslääkäreiden välinpitämättömyyden vuoksi.