Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehtävä äideille! Kysymys imetyksestä.

Vierailija
28.08.2010 |

Listaisitko kaksi tai kolme kaikkein tärkeintä The Juttua, jotka olisit ehdottomasti halunnut kuulla/nähdä perhevalmennuksen imetysinfossa esikoista odottaessasi?

Mitkä tiedot olisivat parhaiten tukeneet imetystäsi, jälkikäteen ajatellen?

Mikä on ollut sinulle se "kunpa olisin tiennyt tämän"?

Kiitos! :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuohon joku syy on että maito loppuu.

Mikä sinulla?

Vierailija
22/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. voi olla, että vauva ei opi hyvää imuotetta koskaan, vaikka on imetystukiäiti, 2 neuvolatätiä, ja imetystukihenkilö auttamassa

2. imetysfanatismin toitottamisen takia jos imetys ei onnistu, voi sairastua masennukseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle lapselle ei mun lirut kauaan kelvannut, tai ei ollut tarpeeks ravinteikasta. toiselle maistui mutta tissit oli aivan kamalan kipeat, siis aivan jarkyttavaa, kuten jo joku sanoi niin itku meinas paasta. jospa joku vaan olisi neuvonut aina imetyksen jalkeen iskeen tissit tayteen bepantheenia ni ois ollu hienoo, onneks kekkasin itse :)

Vierailija
24/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein muista, mikä silloin oli päällimmäisenä mielessä.

Nyt kolmatta imettäessä tärkeimmät opetukset on ehkä olleet röyhtäytys/ilmavaivojen tunnistaminen ja niiden helpottaminen. Esikoisen aikana uskoin oppaita, joissa käsketään aina antamaan rintaa ja ähkyähän siitä seurasi.

Toinen lapsi oli alkuun huono imemään. Silloin oli tosi paljon hyötyä siitä, että tiesi millainen imuotteen pitäisi olla ja miten sitä voi korjata. Odotusajan valmennuksessa tämä tosin voi olla liian kaukainen asia.

Se, että imetykseen kuuluu myös kaikenlaista ähräystä, puhrausta ja raivareita, vois olla hyvä käydä läpi. Ettei se ole vaan tissi suuhun ja onpas ihanaa. Monet varmaan miettii just niiden ähinöiden ja kitinöiden takia, että riittääkö maito ja ehkä sitten aloittaa lisämaidon sen takia.

Vierailija
25/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kiva tietää, että on yhtä normaalia, että vauva syö 30 minuutin välein kuin 3 tunnin välein. Tai että kertaimetys voi kestää 3 min tai 30 min

Vierailija
26/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista, että imuote on oikein, ja älä luovuta.

2. Vauva syö tiettyyn aikaa vrk:sta lähes yhtäjaksoisesti jopa tunteja. Se ei tarkoita, että maito olisi loppumassa.

3. Vauvalla tuhee tiheänimun kausia. Sekään ei tarkoita, että maito loppumassa.

Vierailija
27/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietoa siitä, että itselle saa olla armollinen ja antaa vaikka sitä lisämaitoakin joskus.

Komppaan tuota edellistä. Itse oli vähän pakkokin antaa sairaalassa kun maito ei noussut niin nopeasti sektion takia. Kotona annettiin myös silloin tällöin kun tuntui, etten muuta tehnyt kuin imettänyt. Pää meinas hajota.

Lisämaito ei vaikuttanut maidontuotantoon, eikä imemishaluihin. Jossain vaiheessa maitoa tuli aivan suihkuamalla ja lapsi oli aivan pullea : D

Muutama pikkuflunssa on ollut, mutta muuten poika on ollut terve kuin pukki.

Nyt olen imettänyt kohta 11 kuukautta ja yöt ovat edelleen melko levottomia. Terkkari sanoi, että: "Sellaisia ne rintaruokitut lapset on. Jaksatko/jaksatteko vielä?" No eihän me oikein jakseta enää. Pikkuhiljaa lopettelen, imettämisstä että sais nukkua edes joskus normaalit kahdeksan tunnin yöunet.

Eli tästä puhutaan aivan liian vähän. Lapsentahtisuus on tiettyyn rajaan asti hyvä homma, mutta fakta on se, että pullolapset nukkuu huomattavasti paremmin yönsä.

Vierailija
28/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin joka ikisestä imetysoppaasta ja sivustolta että imettäminen ei saa sattua ja silloin on väärä imuote jos sattuu mutta eihän se päde ekaan pariin viikkoon. Sairaalassa tarkistivat että imuote oli oikein ja neuvolassa mutta kyllä se sattui niin pirusti pari ekaa viikkoa ja olin lähes varma että joku on pielessä. Parin viikon jälkeen helpotti. Lämmin suihku ja kaurapussi olivat parasta ekojen viikkojen ajan.

Vierailija
29/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kipu oli yllättävintä. Mä oikeesti itkin joka imetyksellä. Sattui! Rinnoista tuli myös verta. Pikkuhiljaa alkoi helpottaa.

Luin jostain, että naisilla, joilla rinnoissa (nänneissä) vaaleampi pigmentti, kärsivät kovemmin kivusta. Että se tumma pigmentti olisi jotenkin paksumpaa... tiedä sitten, mutta itse olen juurikin tosi hailakanvaaleapigmenttinen (rinnoista siis)

Vierailija
30/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Imetystukilistan sivuilla kannattaa vierailla ahkerasti. Sieltä saa hyviä vinkkejä ja apua.

2) Sairaalassa kannattaa pyytää hoitajien apua imetykseen. Tärkeintä on saada lapselle heti alusta saakka hyvä imuote. Siihen voi tarvita apua joka syötön aluksi sairaalassa. Hoitajien tehtävänä on auttaa.

3) Paljon juotavaa koko ajan lähellä. Hyvä ja mukava imetysasento auttaa (esim. patja television eteen). Kannattaa lukea kirjaa, katsoa elokuvia tai seurustella kaverien kanssa samalla kuin imettää. Päiväunetkin tulee otettua näppärästi imettäessä. Imetykseen menee ensimmäisten viikkojen aikana paljon aikaa! Imetystyynystäkin on apua, jos tykkää imettää istualtaan.

4) Tiheän imun kausista selviää parhaiten, kun antaa vauvan tankata niin paljon kuin vauva haluaa. Kun vauva on kasvattanut maidon määrää syömällä jonkin aikaa "koko ajan", imetyskerrat harvenevat itsestään ja äidillä on taas aikaa muuhunkin.

Vierailija
31/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLAKAAN olisi tarvinnutkaan. En voi ymmärtää, mitä helvetin infoa tarvitsee siihen, että työntää tissin vauvan suuhun.

Ja kumpaakin lasta olen imettänyt lähes kaksi-vuotiaiksi.

Vierailija
32/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni imettävä äiti nukkuu parhaiten perhepedissä. Silloin voi itse nukkua, vaikka vauva söisi. Näin yöimetyksistä ei tule uuvuttavia ja aamulla äiti on yleensä pirteä (paitsi tiheän imun kausina). Perhepedin kannattaa olla tarpeeksi suuri.

Vierailija
33/36 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia ja varmaan kaikki jo sanottu mutta silti halusin kirjoittaa. Mä luulen, että sain aika hyvät infot ja varmaan sen ansiosta imetys on onnistunut niin hyvin mutta musta tärkeimmät on ehkä olleet

Imetä niin usein kuin vauva haluaa

Itse toisin esille perhevalmennuksessa myös erityisesti sen, että korostaisin isille, että tärkeintä mitä he voivat vauvan ensiviikkoina tehdä on tukea äitiä imetyksessä. Itselleni alun hormonimyrsky ja epävarmuus vauvan hoidossa oli kyllä yllätys vaikka minua oli siitäkin valistettu etukäteen. Itse olisin ainakin kaivannut sitä, että mies olisi antanut täysin keskittyä imetyksen opetteluun ja tehnyt ruuat ym. ensiviikkoina. (Tää oli muuten ainut mitä ei meidän infossa taidettu mainita näistä mun tärkeimmistä).

WHO suosittelee jatkamaan imetystä kahden vuoden ikään ja senkin jälkeen jos lapsi ja äiti haluavat.

Vierailija
34/36 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva nipsuttaa vain nänniä niin sitten imetys sattuu.

Tämän neuvon mulle antoi kätilö joka otti mun tissitä kunnolla kiinni ja aukasi vauvan suun ammolleen ja tunki tissin syvälle suuhun.

Imetys lähti sujumaan hyvin, joten kiitti tälle kätilölle :)

Vierailija
35/36 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lanoliinivoiteen/Bepanthenin olemassaolo

- veden juomisen, syömisen ja nukkumisen tärkeys

- maidontulo ei lopu, jos esim. kerran vuorokaudessa antaa korviketta

- kehot ovat erilaisia: jos tuntee jonkun asian auttavan imetyksessä, se todennäköisesti on niin (esim. lämpimän ruoan tai suklaan syöminen, hieronta, valuvan veden ajatteleminen)

- Primperan-lääkkeen reseptin saamisen ohjeet (suomeksi ehkä "miten kusetan lääkäriä", kun eivät millään meinaa myöntää reseptiä vaikka hyvin pieni määrä riittäisi alkuun)

- tiedottaa mukana oleville isille, etteivät innoissaan olisi koko ajan tyrkyttämässä korviketta, että pääsevät itsekin syöttämään, vaikka sitten pumpattua mieluummin :)

- imetystukilista, maitolaituri ym. sivustot, joista löytyy kutakuinkin kaikkeen vastaus

Vierailija
36/36 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon, todella tärkeitä huomioita tullut!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme