Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehtävä äideille! Kysymys imetyksestä.

Vierailija
28.08.2010 |

Listaisitko kaksi tai kolme kaikkein tärkeintä The Juttua, jotka olisit ehdottomasti halunnut kuulla/nähdä perhevalmennuksen imetysinfossa esikoista odottaessasi?

Mitkä tiedot olisivat parhaiten tukeneet imetystäsi, jälkikäteen ajatellen?

Mikä on ollut sinulle se "kunpa olisin tiennyt tämän"?

Kiitos! :)

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, etten kai olisi sellaista kaivannutkaan. Olen imettänyt 1v3kk ja 1v7kk ilman sen kummempaa valmennusta. Ehkä näitä av:n juttuja miettiessä voisi korostaa sitä miten se maito ei lopu ja imetyksen onnistumisen tärkein tekijä on äidin korvien välissä..

Vierailija
2/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit tulee ensin niin kipeiksi, että huuto tulee kun vauva napppaa tissin suuhun.

Aluksi varsinkin kamala jano, joka alkaa viimeistään silloin, kun vauva saa tissin suuhun. Mehulasi aina viereen.

Imetysajoissa ei kuunnella anoppeja eikä isomummuja vaan imettää saa aina kun vauva haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei llut imetysinfoa. Ja todellakin olisin sellaisen tarvinnut (miehille myös olisi syytä jotain infoa antaa ettei se ole ihan helppo homma välttämättä.)

t. 3

Vierailija
4/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalahenkilökunnalta. En sellaista, että käytävälläkin hyökätään kimppuun "kuinka imetys sujuu " kysymyksillä. Ja pahimmillaan kolme eukkoa opastamassa kuinka vekara saadaan imemään.

Ja tietoa siitä, että itselle saa olla armollinen ja antaa vaikka sitä lisämaitoakin joskus.

Vierailija
5/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, etten kai olisi sellaista kaivannutkaan. Olen imettänyt 1v3kk ja 1v7kk ilman sen kummempaa valmennusta. Ehkä näitä av:n juttuja miettiessä voisi korostaa sitä miten se maito ei lopu ja imetyksen onnistumisen tärkein tekijä on äidin korvien välissä..

kyllä se maito voi vain loppua!

t. äiti jolla 5 lasta ja yhdellä se vain loppui vaikka kuinka ois halunnut imettää. Muut syöneet 8-10kk:n ikäisiksi.

Vierailija
6/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Se (mahdollinen) kovakin KIPU. Ja se lanoliini-rasva, mikä auttaa, kannattaa mainita.

- Aikaa voi mennä opetteluun ja sen jälkeen syömiseenkin TODELLA kauan.

- Äidin ei tarvite heittäytyä "marttyyriksi" ja imettää pakolla, jos vaikeuttaa elämää huomattavasti.

Vierailija
7/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se johtuu siitä että se "tilaa" lisää maitoa, eikä siitä että sillä on nälkä koska tisseistä ei tule tarpeeksi.

2. Tisseissä on maitoa tarpeeksi, vaikka ne saattavat maidon nousun jälkeen tuntua ajoittain tyhjiltä. Sitä maitoa ei vain näe samalla lailla kun pullosta näkee :D

3. Imetys yöllä on helpompaa ja kätevämpää kuin pullon lämmitys!

Vierailija
8/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan hyvin onnistuin imettämään 1-vuotiaaksi, niinkuin olin suunnitellutkin. Mitään rintojen kipeytymistä tai "janoa" tai muitakaan vaivoja ei mulle kyllä tullut...

ainoa mikä jäi hieman häiritsemään oli se että sairaalassa ekalla imetyskerralla osastolla hoitaja antoi sokerivettä vauvalleni, ja kaatoi sitä sitten mun rinnalle, että saisi helposti vauvan imemään. Myös lääkärintarkastuksessa annettiin sokerivettä. Ensi kerralla aion kyllä kieltää moisen.

Vierailija
9/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti tähänastisista vastauksista!

Vierailija
10/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloruokintaakin jo pienenä vauvana, jotta imettäminen ei ole vain pakko, koska vauva ei osaa imeä pullosta

Vierailija
11/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon luin juttuja imetyksestä raskausaikana, mutta kun vauva syntyi ja aloitti tissittelyn kaikki "ohjeet" pyyhkiytyi mielestä.

1. Oletin että maito nousee minullakin samointein kun vauva on valmis imemään. (minulla maito nousi vasta 5 päivän jälkeen synnytyksestä, joten pieniä paniikin sekaisia tunteita tunsin siinä hormoonipörräkässä)

2. Rintojen TODELLA voimakas kipeytyminen

3. Imuote oli pitkään vauvalla hakusessa, eikä tilannetta yhtään helpottanut hoitajan synnärillä tekemä kovakourainen tissin survominen vauvan suuhun.

Noh, ensi kerralla viisaampana :/

Vierailija
12/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä on vastoin kaikkia nykyisiä, idioottimaisia suosituksia, mutta joskus nyt vain tulee sellainen tilanne eteen, että joutuu turvautumaan pulloruokintaan ja korvikkeisiin. En käsitä, kenen hyötyä se palvelee, että lapsi ja äiti jätetään korviketetran kanssa yksin kotiin miettimään, että mitäs tämän kanssa nyt pitäisi tehdä.

Vierailija
13/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. että kaksi-kolmeviikkoinen vauva on KOKO AJAN rinnalla. Vaikka se puolituntia sitten söi, se voi haluata syödä taas.

2. oikean imuotteen löytyminen ei välttämättä ole helppoa.

3. 2-3 kk kohdalla rintojen "tyhjyys" ei tarkoita sitä, että maito on loppu

Listaisitko kaksi tai kolme kaikkein tärkeintä The Juttua, jotka olisit ehdottomasti halunnut kuulla/nähdä perhevalmennuksen imetysinfossa esikoista odottaessasi? Mitkä tiedot olisivat parhaiten tukeneet imetystäsi, jälkikäteen ajatellen? Mikä on ollut sinulle se "kunpa olisin tiennyt tämän"? Kiitos! :)

Vierailija
14/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Maito EI nouse kaikilla 2-3 päivässä. Voi mennä jopa runsas viikko siihen kun maito nousee. Jos niin pitkään kestää se ei tarkoita sitä etteikö maitoa kuitenkin riittäisi alun hankaluuden jälkeen.

2. Jos haluat keskittyä rauhassa uuteen tulokkaaseen ja imetykseen niin koita päästä keinolla millä hyvänsä perhehuoneeseen. Vaikka olisit kahden hengen huoneessa tavallisella osastolla niin se toinen henkilö vieraineen saattaa häiritä todella paljon herkkää aloitushetkeä vastasyntyneen kanssa. Vaikka miehesi ei voisikaan olla kokoajan perhehuoneessa mukana niin mene sellaiseen silti.

Vierailija
15/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettäminen juuri synnyttäneenä käy ihan työstä. Sekä äidille että vauvalle kelpaavan hyvän asennon löytäminen, rinnan kipeytyminen, väsymys, jatkuva jano ja nälkä jne ovat ihan oikeita syitä tuntea itsensä väsyneeksi.

Mulla ainakin maidon tulo väheni, jos olin liian väsynyt joko vauvan tai vierailijoiden tai kotitöiden takia. Eli lepo, rauha, kevyt liikunta (ulkona kävely) ja hyvä mieli olivat mulle tärkeintä imetyksen onnistumisessa.

Vierailija
16/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vastaukseni:

1. Kuten joku jo sanoikin maito ei tosiaankaan nouse aina lähes heti. Maidon nousussa voi kestää viikon verran (kuten minulla) ja siitä ei kannata stressata. Vauva paljon rinnalla vaikka antaisikin korviketta/luovutettua äidinmaitoa aluksi. Kyllä se siitä lähtee ja maito riittää kun se rintoihin nousee vaikka olisikin viikon verran jo antanut lapselle maitoa pullosta imetyksen lisäksi. Itse en luottanut tähän ensisynnyttäjänä vaan osittaisimetin koko imetysajan (11kk) kun maito nousi vasta tasan viikko synnytyksen jälkeen. Jos olisin uskonut maidon riittävyyteen (kuten toisella kerralla uskoin, maito nousi myös silloin tasan viikko imetyksestä) niin olisin alun osittaisimetyksen jälkeen täysimettänyt loppuajan.

2. Juo, juo, juo! Syö, syö, syö! Esikoisen kanssa olin niin tohkeissani että esim. jos mies laittoi minulle aamupalaksi kaksi leipää olin syönyt niistä vajaan yhden iltapäivällä. Oli niiiiiiiin paljon tekemistä (muka) etten ehtinyt syödä. Sama juomisen kanssa. Olihan se hienoa kun ensimmäisen lapsen kanssa paino putosi silmissä mutta eihän se hyvää maidontuotannolle ole. Ehkä (ja luultavasti) senkin takia esikoisen kanssa maitoa tuntui tulevan niin kitsaasti senkin jälkeen kun se oli noussut kanssa rintoihin.

Vierailija
17/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja juttuja itellekin tuli mieleen eli:

- maidon nousu voi kestää tosi pitkään jos äiti huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Näin kävi itselle kun menetin paljon verta ja hemppa oli tosi pitkään tosi alhaalla (rautalääkkeistä huolimatta)

- korvike ei ole pahasta jos maitoa ei tule tarpeeksi

- maidon pumppaamisen opastus

- eri imetysasennot

- rintojen kipeytyminen ja rintatiehyttukos (tuli juuri sen takia, että käytin rasvoja.. ilmakylvyt parempi ja lämmin vesi)

Vierailija
18/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. imetys sattuu aluksi, helpottaa kun vauva kasvaa ja saa paremman otteen nännistä. Kivusta huolimatta kannattaa imettää, helpottaa kyllä muutamassa viikossa

2. oikean imuotteen voisi näyttää ihan kuvina. Siis ala- ja ylähuulen oikea asento jotta uusi äiti osaa sen korjata itsekkin

3. maidon noustua maitoa kannattaa ensin pumpata / lypsäävähän pois ettei nänni olisi niin pinkeä. Ja senkin jälkeen litistää jotta mahtuu vauvan suuhun. eihän vauva saa otetta ihan pinkeästä rinnasta.

Vierailija
19/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sektio ja synnytyksen käynnistäminen viivästyttävät maidon nousua. Ongelma on siinä, että jos maito ei vielä viikossa ole noussut, vauva alkaa hylkiä rintaa vaikka maitoa sen jälkeen tulisikin. Se tilanne on kriittinen ja apua olisi saatava mahdollisimman pian, tuntien kuluessa.

- kaikilla EI ole riittävästi rauhaskudosta täysimetyksen onnistumiseen. Tietyn malliset, suipot rinnat ovat sellaiset, että kudos on pakkautunut rinnan päähän ja sitä on normaalia vähemmän. Sen verran olen uimahallissa minäkin käynyt, että olen nähnyt etteivät tällaiset rinnat ole mikään erityinen poikkeus.

- imetyksen alkuun saattamiseen on olemassa turvallisia ja tehokkaita lääkkeitä. Niitä täytyy osata itse pyytää, niitä ei tarjota

Vierailija
20/36 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kolme lasta vuoden ikäeroilla ja neljättä odotan, nyt ikäeroa tulee jopa 1v2kk ja kun uusi raskaus on alkanut, maito on vähentynyt niin paljon, ettei pelkkä imetys enää ole riittänyt.. Ja siis tiedän kyllä, että joskus saattaa tuntua, että maito on vähänä, vaikkei se ole..

mutta ehkä se, että imetys saattaa viedä aluksi todella paljon aikaa.. meillä kaikki on imeny alkuun vähintään 30min kerrallaan..

tosin eipä meillä mitään sen kummempaa valmennusta ollu, mitä nyt synnytyksen jälkeen sairaalassa.. mutta toisaalta, eipä mulla mitään isoja ongelmia ole ollukaan, ku maito on noussu alle 12h synnytyksestä niin, että yöpaidan helmasta tippu, ku en huomannu eka kerralla huolehtia sairaalaan mukaan liivinsuojia..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan