IMETÄNKÖ VAI EN? VERTAISTUKEA!!!
minulla on 7, melkein 8 kk ikäinen poika, joka 2vk saakka ollut täysi rintaruokinnalla (kiinteiden syönti tosin aloitettiin 4kk), mutta maito on vain rinnasta. Nyt sit reilun 2kk yöllä herätään 1-2h välein ja päiväunet 0,5-1h välein, voimat alkoi oleen lopussa, 4 vuotias tyttö alkoi jäämään väsymyksen varjoon.. Neuvola suositteli imetyksen lopettamista, toisaalta ihan hyvä ajatus, mutta sitten ei taas olekaan. Yhteinen aika mieheni kanssa on aika vähäistä, imetyksen lopettaminen soisi meille enemmän aikaa, saataisiin lapset yökyläilyille jos poika joisi pulloa tällöin hänen kanssa voisi muukin pärjätä kuin minä.
No, veimme pojan torstaina yöksi anopin luokse, yö meni kuulemma hyvin oli antanut velliä lusikalla ja sosetta (yöllä) maitoa ei ollut suostunut ottamaan. Eilen sain pojan juomaan kaksi kertaa maitoa (80ml kerta), mutta poika oli unessa kun pullon laitoin suuhun. Jos on hereillä alkaa vain huutaan ja huutaa niin kauan kun nukahtaa, minua ahdistaa!
Imetys tuntui vielä hyvältä, meistä kummastakin, mutta yöt ovat/olivat "kovia" jos näin voi sanoa. Yöllä en itse heännyt pojan itkemiseen (silloin ennen imetyksen lopettamis ajatusta), mieheni herätti minut ja antoi pojan rinnalle. Tästä syystä yösyöttöjen olisi parempi loppua.
Mutta nyt on ongelma se että en ole täysin vakuuttunut haluanko lopettaa päivä imetystä vielä? Tuleeko tästä takapakkia jos alan antaa rintaa päivällä? Onko kellään kokemusta tällaisesta, vauvasta joka ei huoli mitenkään pulloa (eikä tuttia)? Kokeiltu on erilaisia pulloja, tutin päitä, mehuja pulloon, sokerilientä, ihan kaikkea!! Oppiiko poika juomaan pulloa, kuinka monta yötä/päivää tätä huutamista jatkuu??
Kommentit (15)
ainakaan meillä eivät ole syöneet enää öisin tuon ikäisinä.Meillä ainakin tyttö 5 kk syö myös tuttipulloa jos pakko, kun olen ostanut tuttipulloon luonnonkumitutin.
neuvola kehoitti kokeilemaan mehua ja sokerilientä, normaalisti olen itsekin asiaa vastaan, mutta ajattelin jos se auttaisi. tyttömme sai ekan kerran mehua maistaa kaksi vuotiaana ja senkin ihan lasista.
meidän lapsi ei myöskään syönyt pulloa saatika tuttia. Hermoja kyllä vaati ja huutoakin riitti, mutta periksi en antanut. Päivätissuteluja jatkoin vielä 1v2kk asti.
Meidän lapsukainen oli jo tuohon aikaan painokontrollissa painonsa takia eli sen takia lopetin yötissuttelut ja lapsi oli myös ns.sihtikurkku ym. eli rankkaa oli, mutta nyt neiti 3.7 menee omalla käyrällään, vaikka ruipelo tuo on vieläkin:) Tsemppiä
poika on myös todella pieni, paino laskee koko ajan. Käyrällä vielä menee mutta painoa saisi tulla lisää! Soseita ei paljoa päivän aikana mene enintää puoli dl/ruokailu, puurot ja hedelmäsoseet ei kelpaa. Kaskikset ja lihasoseet taas maistuu.. Nyt sit annettu niitä mikä maistuu, lisätään uusia kun paino alkaa nouseen ja yöt nukutaan.
Jos poika on mummolassa syönyt ihan kiinteitä yöllä, viittaisi mielestäni siihen että on ihan oikeasti nälkäinen. Ehtiikö nukahtaa yöunille ennen kuin sö kunnon iltapalan (esim puuro)?
Muutoin tuo 1-2 tunnin välein herääminen viittaa mielestäni siihen että pitää sinua tuttina. Jos suinkin voimia riittää, aloittakaa tassuhoito. Yöunet ovat tärkeitä teille kaikille. Lapsen alkaisi olla aika oppia nukahtamaan yöllä uudestaan ilman tissiä.
Huono sitä on toisaalta neuvoa, oma poikani heräili samassa iässä 4-6 kertaa yössä eikä huolinut ikinä pulloa. Olin aivan poikki mutta en hennonut pitää unikoulua ennen kuin täytti vuoden. Poika kylläkin nukkui vieressäni, nukahdin imettäessäni.
Meillä ongelmana oli myös se, ettei suostunut kiinteitä syömään. Kiinteitä alkoi syömään vasta n. 10-11 kuukauden ikäisenä (ravattuamme useamman kuukauden lääkäreillä ja ravintoterapeuteilla ilman tulosta keksin itse keinon millä sain syömään) Ajattelin hänen siis olevan oikeasti nälkäinen ja tarvitsevan tuon tiheän yöimettämisen.
Tuon ikäinen ei tarvitse enään yöllä ruokaa, varsinkin jos kiinteitäkin on mukana. Ja jos syö yöllä, niin eihän ne kiinteät maistu päivällä...
Minulla on kolme lasta itsellä joten tiedän kyllä mistä puhun...lapsi haluaa rintaa tai pulloa yöllä nukahtaakseen uudelleen/läheisyyden vuoksi, mutta ei sillä ole oikeasti ravitsemuksellista arvoa varsinaisesti, koska kyllä tuon ikäinen jo pärjää yön syömättä.
Kaikki pienet ei koskaan opi pullolle tai tutille ja siitäkin selviää. Voit opettaa juomaan nokkamukistakin. Niitäkin on monenlaisia, pehmeillä ja kovilla päillä varustettuja.
Minä tekisin niin että rauhoittasin tenavaa yöllä muuten (lievää unikoulua) ja tarjoisin päivällä enemmän kiinteitä ja maidon joko rinnasta tai mukista. Sokeriliemet yms pois. Yöllä voi myös tarjota vettä vaikka pullosta/mukista ja näyttää sillä että maitobaari on nyt kiinni, nyt on yö ja nukutaan.
Pienihän toinen vielä on, mutta sinunkin on saatava nukkua ja esikoinenkin tarvitsee huomiota ja äidin joka on hereillä :) Tsemppiä, kyllä se siitä, ole sitkeä ja määrätietoinen, mitä sitten päätätkin tehdä. Imetys on ihana asia, mutta senkään eteen ei ihan kaikkea kannata uhrata.
..Tai velliä, mutta puuro kyllä parempi vaihtoehto. Pitää nälkää pois paremmin ja iltapuuro on muutekin hyvä ja terveellinen tapa.
tarjoan iltapalaksi ensin puuroa, mutta huonolla menestyksellä, se ei oikein kelpaa. Tarjoan vielä lisäksi kasvislihasosetta, jotta olisi mahdollisimman täysi, lopuksi annoin rintaa.
itsekin olen tuota "tuttina" pitämistä miettinyt ja sitä se varmasti onkin! Ihmetyttää vain nuo pienet annokset päivän aikana!
Tassuhoitoa on kokeiltu aikaisemmin ja nyt viime yönä kotona myös, huutoa se on, mutta nukahti, mies hoitaa sen kun en itse pysty itkun purskahduksilta.
Jatketaan sitten vertaistukea ;)
Oma poikani alkoi syödä kiinteitä kun aloin maustaa soseet kunnolla. Syön itse aika maustettua ruokaa ja näin jälkikäteen mietittynä on aika loogista että poikani vieroksui mauttomia soseita ja puuroja. Rintamaidossahan oli saanut maistella näitä mausteisia makuja. Puuroja en saanut koskaan menemään mutta en kyllä tajunnut puuron sekaan kokeilla kanelia tms. Ehkäpä sekin olisi mennyt maustettuna.
Meillä meni vain yksi sosemerkki 7-11 kuukauden aikana. Se oli kaupan broilerisose ja sisälsi paljon porkkanaa -> pojan ihokin muuttui oranssihtavaksi. Mutta pääasia että jotain söi. Viljatuotteena tein pojalle sämpylöitä ilman suolaa ja runsaalla öljyllä (jotta paino nousisi). Sämpylän aina nypin pieniksi paloiksi ja poika sai itse napsia paloja suuhun (lähempänä 11 kuukauden ikää)
-se joka ravasi lääkäreillä kiinteiden syömättömyyden takia-
mutta nokkamukista ottaa vettä ihan innoissaan. Kannattaa ainakin kokeilla. Mehut ja sokerit pois, onpas ollut käsittämätön neuvo taas neuvolasta..
Meillä poika pian 7kk ja heräilee myös öisin syömään, vaikka soseet maistuu päivälläkin. Pakko kai se tassuhoito on jossain vaiheessa aloittaa JOS lapsi ei itse itseään vieroita tissistä, kuten yleensä tapahtuu jos mennään lapsen tahdissa. 10kk ikään ajattelin sinnitellä näillä pätkäunilla ennen kuin aloitan hapanmaitotuotteista ja siitä sitten siirryn lehmänmaitoon pikkuhiljaa niin että toivon mukaan vuoden ikään mennessä tissittelyt on sitten tissitelty. Jos vaan pää kestää niin miksi ei voisi imettää vähän pidempään kuin suositus on, yölläkin.. Mahdollisesti jo puhjenneita hampaita voi varjella niin, että pesut aamuin illoin yösyönneistä huolimatta ja yöllisten imetysten jälkeen huikka vettä nokkamukista.
tuore omena antaa enemmän makua kuin esim sose.
Toimi meillä.
Jos olet kyllästynyt yöimetykseen, niin se on vaan päätettävä lopettaa. Ja jatkaa vain päivällä imetystä.
Miksi luulet, että päivälläkin tarvisi lopettaa?
Yöimetyksen lopettamiseen menee yleensä n. 3 yötä. Sitten tilanne rauhoittuu.
Meillä on nyt neljäs tissitakiainen menossa, ikää 10 kk.
Mulle se yöitketys on vaikeeta, siksi meillä heräillään 4-10 kertaa yössä....
Mutta esim. edellisen kanssa kyllästyin yöimetykseen jossain 1,5vuoden iässä ja otin yöllä viereen itkemään ja en antanut maitoa- Yksi yö oli kauhea. Kaksi seuraavaa paremoia, mutta vielä heräilyä ja sitten lapsi oppi nukkumaan syömättä yöllä.
Todellakaan mitään mehua ei anneta yöllä!
kokeilin päivällä, muutaman päivän ajan, jos olisi oppinut ottamaan pullon.. mutta lopetin sen kun ei siitä mitään apua ollut, enkä kyllä toiste kokeile!! yö huudon kyllä pystyn kestämään, mieheni on todella erikoinen tapaus (auttaa minua kaikessa valittamatta) eikä hermostu helpolla, joten hänen tukemanaan siitä selviämme kyllä! Mutta en haluaisi lopettaa imettämistä päiväsaikaan kokonaan, koska se tuntui minusta hyvältä!! Neuvolasta sanoi minulle että pitää lopettaa että saadaan nukuttua! olen yleensä sellainen että en kaikkia neuvolan ihjeita noudata, mutta nyt on ollut keinot vähissä, enkä tätä aikaisemmin osannut tänne turvautua!!
Tulisin ihan hulluksi katkonaisten yöunien takia, joten sen vuoksi lopettelisin ainakin yöimetystä. Kyllä se vauva oppii pullolle, kun on pakko. Ajattele vaikka mitä kävisi, jos itse jäisit auton alle ja joutuisit sairaalaan tehohoitoon -> jotenkinhan sen vauvan olisi ruokansa saatava ja varmasti oppisi pullolle. En kyllä tunkisi pulloon mitään sokerivettä tai mehua, vaan maitoa.