Miksi on sellainen harhaluulo, että ennenvanhaan
naiset olivat talousihmeitä eli osasivat leipoa, kutoa jne. Mun miehen äiti, mun molemmat isoäidit ja isän täti olivat kaikki ainakin ruonalaitossa sekä leipomisessa ihan kädettömiä.
Kommentit (13)
sitten taidot eivät ole voineet kulkea sukupolvelta toiselle. Mun suvussa naiset ovat talousihmeitä, mutta mä olen hyvä vain ruuanlaitossa.
on kai kaikilla aika p:ka perimä. Makuaisti on periytyvä, ne joilla sitä ei ole eivät myöskään osaa kokata:(
sitten taidot eivät ole voineet kulkea sukupolvelta toiselle. Mun suvussa naiset ovat talousihmeitä, mutta mä olen hyvä vain ruuanlaitossa.
MInä osaan todella hyvin leipoa ja tehdä ruokaa. Täytyy sanoa, etten osaa käsitöitä ja ei edes kiinnosta oppia. Mun äiti taas hyvä noissa kaikissa eli hänen äitinsä taas ei eli se siitä periytyvyydestä =)
Ei munkaan anoppini ole mikään kotitalousihme. Jotain osaa tehdä, mutten edes tiedä mitä, kun en ole koskaan syönyt tai edes nähnyt hänen laittamaansa ruokaa. Tuskin kuitenkaan ihan hirveästi laittaa ruokaa, kun pärjäsi ihan hyvin monta kuukautta ilman uunia sen hajottua. Ja ei tietääkseni ole koskaan tehnyt käsitöitä tai mitään. Hänellä on sitten ihan eri osaamisaluuensa, joista mikään ei liity kädentaitoihin.
Onneksi ruoanlaittotaito tai sen puute ei ole näemmä periytynyt pojalle. Poikansa on ihan hyvä kokkaaja ja ompeleekin paremmin kuin äitinsä.
Anoppi on syntynyt 30-luvulla.
Harva oli niin varakas, että saattoi olettaa muiden tekevän kaiken. Vaikka piikoja oli liuta, piti emännän hallita kaikki talon työt.
Harva oli niin varakas, että saattoi olettaa muiden tekevän kaiken. Vaikka piikoja oli liuta, piti emännän hallita kaikki talon työt.
Mutta kun ei se kuitenkaan ole niin. NOin minäkin ajattelisin, että olisi pakkko osata, mutta kun ei osattu
ollut mitään piikoja. Jotain yksinkertaista ruokaa kuulemma kokkasi, mutta asui omien vanhempiensa naapurissa, joten ilmeisesti sieltä tuli paljonkin apua ihan käytännön jutuissa.
t. 8
Mutta kun ei se kuitenkaan ole niin. NOin minäkin ajattelisin, että olisi pakkko osata, mutta kun ei osattu
Jos joku ei osannut tai harrastanut, oli silloin joku pielessä!
Itekin ompelin vaatteita lapsilleni vielä 90-luvun alussa, harrastin ja jumppasin kotona, leikitin lapsia - kunnes tuli INTERNET, joka tuhosi kaiken!
Imi kuin imuri mukanaan minut ja monet muutkin kotiäidit. Sieltä tai täältäkun löytyi kaikki vastaukset kaikkeen....eli kaikki väärät!
vielä 1900-luvun alkupuoliskolla, puuroja, laihoja keittoja, pyhänä lihaa tai kalaa.
naiset olivat talousihmeitä eli osasivat leipoa, kutoa jne. Mun miehen äiti, mun molemmat isoäidit ja isän täti olivat kaikki ainakin ruonalaitossa sekä leipomisessa ihan kädettömiä.
hyvä kun joskus itselleen teetä keitti ja leivän väsäsi. Ei leiponut pullaa eikä lullannut.
isoäidit ja isän täti ovat. Ja koska ennenvanhaan sinun mielestäsi oli?