juurihoidon jälkeinen kipu hampaassa?
tänään "imettiin" tai jotain:) juurikanavat tyhjiksi, eli siellä ei pitäisi enää olla hermoja.
nyt on aaaaivan erilainen särky kuin ennen toimenpidettä,sellainen jomottava, kamala! kuuluuko ihan asiaan?
Kommentit (40)
Kuiva kuoppa, ap? Vaatii lääkärin hoidon.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2010 klo 21:48"]että sinne on voinut jäädä jotain hermopäitä, ei se oo mikään takuu että ne kaikki juurenmurusetkin on saatu pois sieltä :( Itselläni kävi niin että etuhammas juurihoidettiin ja ensin siihen laitettiin toimenpiteiden jälkeen väliaikainen paikka. Siihen piti parin viikon jälkeen laittaa pysyvä paikka, ja kun eri lääkäri aloitti poraamaan väliaikaista irti itkin kuin vauva, koska sattui aivan taivaallisesti. Ko. lääkäri haukkui minut pystyyn oikein ivallisesti ja vittumaisella äänellä: onko sulla aina näin vaikeeta? siellä ei enää mitään tuntoa ole, SE ON JUURIHOIDETTU. Itkien lähdin huoneesta ja päätin etten ikinä enää mene sille kunnalliselle lääkärille.
Jälkeenpäin olen kuullut, että sinne tosiaan voi jäädä hermoja, koska hammashan voi kasvattaa juuria mihin suuntaan vaan periaatteessa, ei ne mitkään suorat ole.
Ps.juurihoidettu hammas kestää -kuulemma- n.10vuotta. Sen jälkeen alkaa hapertua ja voi levitä kuin jokisen eväät syödessä esim. näkkileipää, tai pienenkin iskun osuessa hajota.
Nm.etuhammas meni jouluaattona rikkikatkipoikki lapsen lahjan naruun
[/quote]
Ahhahhhahahh.. Hammaslääketieteen riemuvoittoja taas :DDD Tottakai se hammas hapertuu lopulta, jos kaiken hermoston poistaa hammasytimestä, niin hammas ei pysty uusiutumaan. Ei se itsestään pysy ehjänä, siinä on mm. transporttia dentiinitubuluksien kautta uloimmalle osastolle, ja se ei enää toimi. Muutenkin, jos selaatte jotakin vanhoja 60-70-luvun tutkimuksia hampaista, niin tulette näkemään kuvia kalsifioituneista hammasytimistä, noin 90% yli 40-vuotiaiden hammasytimistä on tässä kunnossa. Eivät nekään ole enää hyvässä kunnossa. Hammaslääketiede on sittemmin unohtanut nämä tosiseikat, ja keskittynyt kaupittelemaan alumiiniteollisuuden myrkkyäjätettä, eli natriumfluoridia hammastahnoissa. Aikaisemmin hammaslääkärit tekivät bisnestä kaupittelemalla erittäin myrkyllistä ympäristöjätettä, eli elohopeaa amalgaamipaikkoihin.
Miulle tehtiin eilen juurihoito ja tän päivää jomottanu helvetisti. Se lääkäri vaa sano et voi samana päivänä tuntua kipua mut ei puhunu mitään seuraavien päivien kivusta. Tarvitaanko seuraavalla kerralla hampaaseen puudutus ku se hoidetaan? Lääkäri sano et ei ku sieltä on hermot otettu pois mut minkä takia sit nyt koskee vaik sen hampaan pitäs olla kuollu?
Olisko mitään vinkkejä tohon juurihoidon jälkeiseen kipuun muita kuin Panadol ja Burana? Tuntuu ettei niillä oo mitään vaikutusta. :( Tänään toinen juurihoitopäivä, vajaan viikon päästä seuraava.
Hermokipuun auttaa panacod, sisältää kodeiinia joka vaikuttaa keskushermostoon. Pore vaikuttaa nopeammin kuin tabletit
Itellä oli tänään juurihoito enkä liiemmin kipua tuntenut, hammaslääkäri hoiti homman ja sano että varmaan jomottaa illalla/seuraavana päivänä ja että kannattaa ottaa buranaa kipuun.
Up. Toissapäivänä juurihoidettu, ja yhä jomottaa. Varaanko jo uutta kipuaikaa?
Varaa aika. Mulla hoidettiin 5vuottta vihoitellut hämmas ja tuli kerralla kuntoon. Mene yksityiselle.
Minulla juurihoidettua hammasta/hampaanseutua alkoi särkeä vasta pari päivää viiveellä hoidon jälkeen. Huolestuin ja kävin näyttämässä päivystyksessä, koska pelkäsin jo että hammas on jotenkin tulehtunut hoidon jälkeen, kun kipu tuli niin myöhään ja koveni päivä päivältä, mutta hammaslääkäri totesi, että kipu on ihan normaalia ja hänellä itsellään sitä oli kuulemma jatkunut puolitoista viikkoa juurihoidon jälkeen. Otti röntgenkuvan, josta selvisi, ettei siinä todellakaan ole mitään vikaa, käski olla kärsivällinen ja helpottaa oloa juomalla jotain lämmintä niin että pitää lämmintä juomaa aina suussa vähän aikaa ennen kun nielaisee. Yllättäen tämä keino oikeasti toimi ja minulla ainakin lämmin tee rauhoitti ikenessä tuntuvaa jomotusta, vaikkei sitä tietenkään poistanut (ei kannata juoda kuumana vaan jäähdyttää vähän kylmemmäksi kuin millaisena sen normaalisti joisi). Yhteensä kipua kesti viisi päivää, sen jälkeen loppui kuin seinään eikä ole enää vaivannut. Myös suussa on paljon parempi maku nyt kun se reikiintynyt hammas on paikattu ja juurihoidettu.
Minäkin menin tänään juurihoitoon ja sattuu hirveesti. Siis ei kyllä yhtä kovaa kuin ennen hoitoa. Otin ibumaxia kun sen jotenkin pitäis auttaa tulehduksiin. Hammaslääkäri sanoi että jos kovia kipuja tulee niin kannattaa käydä uudestaan seuraavana päivänä.
Juurihoito sattuu ja paljon sattuukin
Minulle tehtiin alahampaaseen ainakin kolme kertaa juurihoitoa ja joka kerran jälkeen hammas oli arka muutaman päivän.Juurihoito oli kyllä hankalaa ja sattuikin.Hammas tuli kuntoon , mutta siitä meni 5 vuotta ja alkoi vaivaamaan uudelleen.Kävin päivystyksessä ja siinä ei muka oluut vikaa ja hiottiin hammasta.Tämä vai pahensi ja seuraavana päivänä oli sietämättömän kipeä.Sain sitten ajan kokeneelle hammaslääkärille ja hammas oli pakko poistaa kokonaan, juuressa oli kaksi isoa märkäpesäkettä.
Saanko Lentää juurihoidon jälkeen ?
Tein sen tänään mutta unohdin kysya lääkärille jos saan esimerkiksi huomenna ? Koska mun työ on lentoemäntä
Minulla ei enää puudutettu hammasta kun juurihoitoa tehtii toiseen kertaan samaan hampaaseen muka ei tunne? Tunsi ainakin leukaluu.:-(
Itse sain 6 kertaa puudutuspiikistä että en enää tuntenut juuri mitään juurihoidon aikana. Mutta puudutuksrn loputtua jumantsuikka mikä särky alkoi! Täytyi käydä mummon lääkekaapilta hakemassa panacodia kun ei normaalit särkylääkkeet tehonneet. Nyt vähän helpottaa jos sais nukuttua ja aamulla soitto lääkärille että määräis penisiliiniä tai jotain mikä auttais.
Ei sinne pitäs jäädä mitään juurentynkiä tms. kun ottavat röntgenkuvan jossa ne juuret näkyy että mihkä suuntaan ne on..:O Onhan se niinkin että juurihoidetussa hampaassa ei pitäs olla tuntemuksia. Mut jostain syystä niitä silti on..:O Voihan se juuri tietysti olla jotenki sellanen ettei siihen pääse hammaslääkäri kunnolla käsiksi. Eli jos ei pysty sitä hoitamaan niin hampaanpoisto on sit edessä..:( Itellä on kaks kertaa putsattu niitä juuria etuhampaasta ja ensi kerralla pitäs sit laittaa siihen viimein se pysyvä paikka. Jotain pientä "vihlontaa" puudutuksesta huolimatta tuntu mulla kun toista kertaa sitä etuhampaan juurta räplättiin. Mut kai se ei oo täysin kuollu vielä sitten..:O Eipä se muuten hirveesti satu mut lähinnä tosi puuduttavaa istua niin kauan hammaslääkärissä. Ja se viimenen kerta kestää sit noin tunnin mulla....huh. Mut pääasia on että hammas saadaan kuntoon.
Mun etuhammas juuri hoidettiin 41 vuotta sitten. Hyvin on kestänyt mitä pikkusen murentunut. ja mitään kipua ei koskaan.. Nyt havaittiin röntgenkuvsssa tulehduksen merkkiä ja otettiin uudesti auki. Olipa kyllä kipeä illalla, sellaista paineen tunnetta ja viereisetkin aristi jonkun päivän.
Katsokaa elokuva R oot c ause. Siinä tutkivat mitä kaikkia bakteereja niistä poistetuista juurihoitohampaista löytyykään. Ja mitä ongelmia aiheuttavat.
Itsellä tehtiin tänään juurihoito noin 2 ja puol tuntia sitten, jomottaa hiukan...