Mitä suhtaudutte, jos saatte lahjaksi rumia lastenvaatteita?
Eräs sukulainen ostaa kassikaupalla valtavan rumia lastenvaatteita meille lahjaksi. Vaatteissa on kamalia kuvioita, hirviöitä, autoja, kaivureita, nostureita, mopoja jne. Itse en voisi kuvitellakaan pukevani lastani sellaisiin vaatteisiin.
Tähän asti olen vain kiitellyt nätisti, mutta kohta tekisi mieli sanoa jotain... Harmittaa, kun rahaa menee niin kovasti hukkaan.
Kommentit (33)
hih, en ole koskaan saanut rumia, tai lapseni eivät ole koskaan saaneet rumia.
jostain syystä aina alan pitää vaatteista joita he saavat tai ovat saaneet.
lapset onkin sitten eri juttu. heillä on oma makunsa. noin joka toinen vaate tulee pidettyä. ja samassa suhteessa, olivat he kaupassa mukana tai osti sen joku vieras lahjaksi.
mopoissa, kaivureissa ja autoissa? Meidän pian 2v poika tykkää niistä valtavasti ja aina haluaa laittaa just sen paidan päälle, missä on traktori tai kaivuri. Etsin juuri sellaisia kaupoista ja kirppikseltä.
koska ovat mauttomia ja rumia! Ja niin kauan kun vain voin, päätän, mitä poika pistää päälleen!
Sen jälkeen menee kiertoon,kun muutenkin menen esim.kirpparille myymään
Meidän on helppo sanoa vain että "kiitos" ja ohittaa asia siinä samassa, mutta kyllä muakin ahdistaisi ihan ekologisestakin näkökulmasta (ja myös sosiaalisesta) jos sitä kamaa tulisi oikeasti todella paljon.
Olen niin jänishousu etten itse varmaan uskaltaisi sanoa kuin että kiitos. Mutta toivoisin että uskaltaisin.
En ole koskaan tainnut ottaa käyttöön lahjavaatteita pikkareita tai sukkia lukuunottamatta. Tosin kaikki nykyään jo tietävät kriittisyyteni, joten ei meille enää yllätysvaatteita tulekaan.
Eräs sukulainen ostaa kassikaupalla valtavan rumia lastenvaatteita meille lahjaksi. Vaatteissa on kamalia kuvioita, hirviöitä, autoja, kaivureita, nostureita, mopoja jne. Itse en voisi kuvitellakaan pukevani lastani sellaisiin vaatteisiin.
Tähän asti olen vain kiitellyt nätisti, mutta kohta tekisi mieli sanoa jotain... Harmittaa, kun rahaa menee niin kovasti hukkaan.
- että sinusta on mukava kun hän muistaa siinua + lasta, mutta kun vaatetta tulee itsekin ostettua ja tuntuu että vaatteita on jo liikaakin niin voisiko hän ajatella että joskus vaihteeksi hankkisi lahjaksi lapselle vaikka jokin kirjan/lelun tai vaikka liput johonkin lastentapahtumaan tai vaikka kesällä huvipuistoon (riippuen lapsen iästä, mutta pienemmillekin löytyy esim nukketettteria, ).
Hän varmaan tarkoittaa hyvää, ja maku vaan on erilainen kuin sinulla. Mutta ymmärrän että tilanne on sinulle hankala.
Ihmettelisin kovasti.
Minulla kun ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laitoin suoraan kierrätykseen/kirpparille. Jos lapset on itse tykänneet olen antanut välillä pitää niitä. Yleisesti, olen kieltänyt ostamasta, kun kokoa kyselevät olen reippaasti sanonut, että juuri nyt ei ole vaatteille tarvetta, mutta yöpukuja/sukkia/kalsareita tarvittaisiin. Nyt sitten näitä tulee ja olen tyytyväinen.
Anoppi tuo meille kamalia vaatteita ja niitä tulee PALJON. Hän matkustelee usein niin vapaa-ajalla kuin työn puolesta ja tuo joka reissulta pakkomielteisesti tuliaisia. Olemme miehen kanssa sanoneet että lapsi ihan oikeesti ei tarvitse nyt yhtään mitään, mutta tuo silti vaatteita. No minä jätän nämä tuliaisvaatteet kasseineen lapsen vaatekaappiin ja myyn netissä/ kirppiksellä kun on hyvä hetki. Ostamme rahoilla lapselle sitten jotain kun hän tarvitsee.
No minä olen huoletta laittanut eteenpäin UFF:lle tai myynyt jopa laput kiinni kirpparilla. Kiittänyt toki.
Useimmiten syy on se, että vaate on ihan väärän mallinen meidän lapsille. Meidän lapset on tosi kapeita ja hoikkia. Jos housuissa ei ole kunnon kuminauhaa tai kiristysnaruja vyötäröllä tai paita on ihan liian leveä (menisi kaksi lasta vierekkäin paidan sisään), niin ei se vain näytä hyvältä lapsen päällä.
Etenkin aiemmin eräs kaverini antoi paljon tytön vaatteitaan meille kiertoon nuoremmalle. Muuten hyvä, mutta kun hänen lapsensa painoi jo vuoden iässä enemmän kuin tämä meidän reilu kolmevuotias.
Käyttäisin yökkäreinä ne mitä voi ja loput kierrätykseen.