Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 16-v:n vammaistuesta kyselen liittyen touretten s. Onko kokemusta?

Vierailija
26.08.2010 |

Lapsella Touretten syndrooma ja olen oikeutettu saamaan tukea. Hain ja odotin 2,5 kk ja vihdoin kahden soittamisen jälkeen tuli päätös. Laittoivat määräaikaiseksi tämän vuoden loppuun. Huoh, täytynee hakea lokakuussa uudestaan, jotta sitten vuodenvaihteessa saisin päätöksen.

Lääkäri oli suositellut korotettua tukea, ja ihan syystä. Lapsi tarvitsee vaikeiden oireidensa takia päivittäin tukea ja ohjausta niin koulussa kuin kotonakin ja kaiken aikaa. Vituttaa, kun Kelan lääkäri oli sitä mieltä, että lapsi ei päivittäistä tukea tarvitse, joten en saanut korotettua. Täytynee tehdä valitus päätöksestä.

Mutta siis ihmettelen, että miten ne voi antaa päätöksen määräajaksi, kun lääkärinlausunnossakin oli, että erilaiset pakko-oiret ym. on alkanut jo 5 vuotta sitten.

Miten muissa TS-perheissä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen itse. Eikö paikalla ole muita TS-lapsen vanhempia?

Vierailija
2/4 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene www.kela.fi, valitse sieltä sininen laatikko yhteistyökumppanit. Sen jälkeen valitse oikeasta alalaidasta kohta kelan etuusohjeet asiantuntijoille. Sitten valitse kohdan alle 16-vuotian vammaistuki. Sieltä saat hyviä vinkkejä hakemuksen tekoon.

Lokakuussa et voi vielä hakea etuutta uudestaan, mutta heti tammikuussa voit. Pyri saamaan lääkäriltä hyvä b-todistus. Vaadi siihen selvitykset miten vaikuttaa jokapäiväiseen elämään. Itse olen kertonut ihan konkreettisesti miten meidän päivä menee. Alinta saadaa silti mutta onneksi edes sitä. (meillä muu sairaus)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan ainoastatan tuohon vammaistuki asiaan (meillä korotettu tuki mutta eri diagnoosi)

Jos lääkärinlausunnossa mainittu korotettu tuki niin tee ihmeessä valitus kelaan. Itse ainakin perustelin tämän hakemuksen vastaukset suht tarkasti juuri miten ja millaista apua tarvitsee eli täytin hakemuksen aika perusteellisesti kuitenkaan mitään liioittelematta.

Ja takautuvasti sitä muistaakseni oli mahdollista saada 6kk. Me saatiin takautuvasti 2kk koska aiemmin ei ollut lääkärin todistusta asiasta.

Jotenkin kuulostaa että "vika" on kelan lääkärissä jos teille on tehty päätös alhaisemmasta tuesta.

Entä joudutteko kuskaamaan joihinkin terapioihin? Muistaakseni silloinkin on mahdollisuus korotettuun tukeen.

Vierailija
4/4 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi oli annettu näin lyhyelle ajalle niin soita päätöksen tehneelle henkilölle ja kysy häneltä. Kertovat yleensä puhelimessa mikä mätti. Syy saattaa olla puuttellinen/huono lääkärinlausunto tai he eivät ole saaneet riittävän laajaa kuvausta teidän arjestanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi