Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisen tässä tilanteessa? (raskaus asiaa)

Vierailija
25.08.2010 |

Olen raskaana viikolla 13, toissapäivänä rakenneultrassa selvisi, että odotan kaksosia. Kaksosraskaus tuli kaikille todellisena yllärinä, suvussamme ei ole kaksosia, emmekä edes olleet ajatelleet sitä.

Ongelmana tässä tilanteessa on terveyteni, sairastan parantumatonta etenevää sairautta. Lääkärini olivat hyvin jyrkkinä sen suhteen, että elimistöni ei kestä kaksosraskautta. Pitävät tilanteessani yksikkö raskauttakin jo riskinä, mutta kaksosraskaus on suuri riski itselleni.

Lääkärit ehdottivat, että keskeyttävät koko raskauden, mutta siihen en aio suostua, tein sen myös selväksi lääkäreille. Seuraava ehdotus oli sitten tehdä toispuoleinen keskeytys, eli keskeyttävät toisen raskauden, jolloin kohdussa kehittyy vain yksi sikiö. Tässä on omat vaaransa mm. keskenmeno riski toisellakin sikiöllä on suuri. :(

Nyt ajatukseni ovat aivan sekaisin, mietin mitä tehdä. Miten edes voin valita kumpi keskeytetään? Kaksosraskaus on lahja, enkä todellakaan haluaisi heittää sitä pois. Lääkärit ovat kuitenkin niin jyrkästi vastaan kaksosraskautta, sanoivat että oma terveyteni joutuu todelliseen vaaraan jos jatkan. :(

Päätös pitäisi tehdä nopsaa, sillä keskeytys olisi hyvä tehdä mahd. aikaisessa vaiheessa. EN vain tiedä miten päin päättäisin.... Onko jollakin muulla ollut sama tilanne? Mitä teitte?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenneultra ei ole viikolla 13 muuten.

porvooseen terveisia, ihme provoja joku jaksaakin kirjoitella. on niin draamaa niin draamaa.

Vierailija
2/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että molemmilla lapsilla olisi mahdollisuus syntyä keskosina hengissä?

onko terveytesi uhattuna synnytyksen vai raskauden takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan pääse kyllä vielä 13. viikolla, mutta itse ongelmaa katosen, on vaikea sanoa mitään kun ei tiedä tarkalleen minkä tyyppisestä sairaudesta on kyse. Itse en kyllä varmaan pystyisi tekemään keskeytystä, vaan luottaisin että luonto hoitaa jos on hoitaakseen. Ei kai lääkäreillä ole mahdollisuutta pakottaa keskeytykseen. Jos oma henki on kyseessä on kyllä tilanne tosi vaikea. Jos kyse todellakin niin suuresta riskistä ettet voi mitenkään selvitä..pakko kai olisi toinen keskeyttää ja toivoa toiselle parasta.

Vierailija
4/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus voisi hyvin edetä noin viikoille 20-24, mutta sen jälkeen ongelmia varmaan tulisi terveyteni suhteen. Onhan noilla viikoilla syntyneitä selvinnyt, mutta kaksoset ovat syntyessään,vaikka syntyisi täysiaikaisina yleensä pienempiä. Niin syntyminen noin aikaisi voisi olla kohtalokasta. :( Terveyteni on uhattuna raskauden vuoksi.

Ps. ainakin meillä päin eka ultra on viikolla 12, kuukautisten mukaan olisin nyt viikolla 12, mutta mittaustulokset ultrassa viitasivat siihen, että viikkoja on jo 13. Laskettu aikakin siirettiin viikolla aikaisemmaksi.

Vierailija
5/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä palstalaisten.

Sulla on varmaan joku omalääkäri, jos sairastat kroonista etenevää sairautta. Varmasti löytyy sellainen asiantuntija, joka osaa punnita raskauttasi koskevat riskit.

Täältä kuitenkaan et todennäköisesti apua saa.

Vierailija
6/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että et voi tehdä osakeskeytystä. Ajatus siitä, että näitä pitäisi olla kaksi, kalvaa sinua lopun ikäsi :(

Kaksoset muuten kasvavat viimeiselle kolmannekselle saakka samaa tahtia kuin yksöset. Vasta sen jälkeen kasvu hidastuu. Meidän kaksosryhmässä esim. ovat rv 25+2 syntyneet kaksoset. Pikkuriikkisiä ovat olleet syntyessään, mutta nyt terveitä 1-vuotiaita.

Vierailija
7/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että et voi tehdä osakeskeytystä. Ajatus siitä, että näitä pitäisi olla kaksi, kalvaa sinua lopun ikäsi :( Kaksoset muuten kasvavat viimeiselle kolmannekselle saakka samaa tahtia kuin yksöset. Vasta sen jälkeen kasvu hidastuu. Meidän kaksosryhmässä esim. ovat rv 25+2 syntyneet kaksoset. Pikkuriikkisiä ovat olleet syntyessään, mutta nyt terveitä 1-vuotiaita.

Minulla on toinen kaksosista menehtynyt kohtuun alkumetreillä. Tiedän että lapsellani on alun perin ollut kaksonen, mutta en juuri edes ajattele asiaa. Minulla on tämä yksi, terve ja ihana lapsi.

Vierailija
8/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin tässä raskaudessa ensimmäisessä ultrassa viikolla 17. Oliko sekin pelkkää kuvitelmaa :) Joskus ei voi tietää viikkoja joten ultraus tapahtuu vähän "millon sattuu". Itselläni laskeminen oli mahdotonta koska edelliset kuukautiset ollut ennen esikoisen odotusta. Eipäs nyt yhtään yritetä olla niin kaikkitietäviä.

Vierailija
9/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin viikoilla 12 tai 13 tehtävä ultra on nimeltään niskapoimu-ultra ja rakenneultra tehdään vasta noin viikolla 20. Eli noin aikaisin ei rakenneultraa voi tehdä kun ei rakenteet ole vielä edes kehittyneet tarpeeksi. Asiasta poikkesin, mutta joku puhui kaikkitietävyydestä...

Vierailija
10/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sun puolesta sanoa, mitä sun pitäisi tehdä, voidaan vaan arvailla mitä itse tehtäisiin kyseisessä tilanteessa.

Jos raskaus oli alunperin suunniteltu ja toivottu, niin etkö ole valmis riskin ottamaan? Johan otit riskin raskautuessasi.

Itse en niin sanotusti jättäisi leikkiä kesken, vaikka ensimmäisen aidan takaa paljastuisi vielä korkeampi aita. Antaisin asioiden mennä omalla painollaan ja luonnon hoitaa homman. Tiedän, että jos päätyisin raskauden keskeytykseen osittain tai kokonaan, en koskaan lakkaisi miettimästä mitä olisi tapahtunut, jos olisin tehnyt toisin. Ja on ne lääkärit ennenkin erehtyneet, ihmisiä hekin ovat. Lääkärit voivat antaa arvioita, ei hekään tiedä lopputulosta.

Vierailija
11/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on eriasia kuoleeko toinen vauva itsestään kohtuun vai tahdäänkö toiselle keskeytys..

Ap:lle

En tiedä tilannettasi mutta eläisin sinuna varmaan tilanteen mukaan. Eli ottaisin omalla kohdallani riskiä ja antaisin kaksosraskauden edetä. Tilannetta ja vointiasi seurataan ja jos tulee ongelmia niin siinä vaiheessa toimitaan siten mitä on tehtävissä. Ehkä kuitenkin voi olla mahdollista että raskautesi voisi edetä sen verran pitkälle että keskosena syntyneet vauvasi selviäisivät. Kaikkea ei lääkäritkään voi tietää. Julmimmalta mun mielestä kuulostaa tuo toisen keskeyttäminen.

Vierailija
12/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on myös elinikäinen sairaus, jonka johdosta raskaus kohdallani on aina riskiraskaus, puhumattakaan kaksosraskaudesta. Kaikista mahdollisista riskeistä huolimatta synnytin viime vuonna alakautta lähes täysiaikaiset terveet kaksoset eikä itsellenikään jäänyt raskaudesta tai synnytyksestä mitään elin- tai muita vaurioita. Itse asiassa sairauteni on (varmasti ainakin osittain raskausajan tarkemmasta seurannasta johtuen) nyt paremmin hanskassa kuin koskaan ennen. Ja koko raskausajan voin paremmin kuin yksikään tuntemani kaksosodottaja. Että voi se näinkin mennä. :)

Toki en tiedä, minkälaisesta sairaudesta sinun kohdallasi on kyse, minun kohdallani kukaan ei edes ehdottanut mitään tuollaista, totesivat vaan, että "eihän tämä nyt ihan ihanteellista ole, mutta on näistä ennenkin selvitty"... Ja tottakai sinun täytyy myös ajatella sitä, että lapsesi tarvitsevat myös äidin. Mutta voiko se kaksosraskaus nyt kuitenkaan muuttaa tilannetta ihan noin dramaattisesti, kun yhden lapsen saamiseenkin olet kuitenkin luvan saanut..?

Vierailija
13/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut? Jos et jo siellä käynyt, niin pyydä konsultaatiota Naistenklinikalta, siellä hoidetaan niin paljon näitä suuremman riskin raskauksia, että suhtautuvat asioihin vähän rennommin...

Vierailija
14/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on eriasia kuoleeko toinen vauva itsestään kohtuun vai tahdäänkö toiselle keskeytys.. Ap:lle En tiedä tilannettasi mutta eläisin sinuna varmaan tilanteen mukaan. Eli ottaisin omalla kohdallani riskiä ja antaisin kaksosraskauden edetä. Tilannetta ja vointiasi seurataan ja jos tulee ongelmia niin siinä vaiheessa toimitaan siten mitä on tehtävissä. Ehkä kuitenkin voi olla mahdollista että raskautesi voisi edetä sen verran pitkälle että keskosena syntyneet vauvasi selviäisivät. Kaikkea ei lääkäritkään voi tietää. Julmimmalta mun mielestä kuulostaa tuo toisen keskeyttäminen.

Totta kai on eri asia: mutta mitä pitemmälle raskaus jatkuu, sitä isommaksi muuttuu se, jos toinen tai molemmat eivät selviäkään. Lapsen syntymän jälkeen kuitenkin tärkein asia on se olemassaoleva elävä lapsi/lapset, eivät siihen johtaneet vaiheet.

Lääkärien konsultaatioon ja omaan arvioosi joutuu ap. luottamaan. Tällä palstalla kukaan ei tunne sinun riskejäsi. Jos lääkärit arvioivat kaksosraskauden hyvin suureksi riskikisi, "antaa mennä luonnon painolla" voi johtaa kahteen menehtyneeseen lapseen, menehtyneeseen äitiin tai vaikka kahteen vammaiseen lapseen (tietysti on jokaisen myös itse arvioitava, kumpi on itselle tärkeämpi, yksi mahdollisesti terve tai kaksi ennenaikaisen synnytyksen vuoksi vammautunutta elävää - oikeaa vastausta ei ole). Koska kukaan ei tiedä miten tulee käymään, täytyy mennä parhaiden mahdollisten arvioiden mukaan.

Vierailija
15/15 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistentautien lääkäri oli sitä mieltä, että kaksosraskautta voitaisiin jatkaa, tarkaillen ja "varpailleen" ollen. Hoitava lääkärini (siis joka hoitaa sairauttani) sanoi jyrkän ei:n kaksosraskaudelle, hänen mielestään se olisi liian iso riski minulle. :( Lääkärit aikoivat myös konsultoida isompien sairaaloiden lääkäreitä asian tiimoilta ja kuulen heidän mielipiteensä perjantaina.

EN tiedä miten pystyisin elämään itseni kanssa jos keskeytän toisen, se asia seuraisi minua aina mukanaan. Miten voisin iloita yhdestä, kun tiedän että heitä olisi voinut olla kaksi. Päätös on yksin minun, sillä minä tämän asian kanssa elän, tuntuu vain niin epäoikeuden mukaiselta päättää tälläisestä... :(

On totta, että lääkäritkään eivät aina ole oikeassa, ihmeitä tapahtuu. :) Täytyy vain uskoa, että osaan jotenkin tehdä päätöksen jota en myöhemmin joudu katumaan....