Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia nykyaikaisista leipäkoneista?

Vierailija
24.08.2010 |

Ostin juuri Citymarketista Severin-merkkisen, tarjouksessa 49e. Ensimmäinen leseleipä on kohoamassa. Millaisia lopputuloksia olette saaneet? Tuleeko leipiä tehtyä?

Toivon kovasti, että osoittautuu hyväksi vehkeeksi. Yritän kutistaa ruokalaskua.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvä on ollut. Täytyy taas viikonloppuna tekaista lämmin leipä aamiaiselle :) Tuolla voisi tehdä myös hilloa, pastaa jne.

Vierailija
2/29 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin mökille Koenwoodin leipökone, kun siellä kaupassa niin huono leipätarjonta. Kone maksoi n. 200 euroa.

Kone on tehnyt todella maistuvia leipiä, pullataikinaakin on sillä tehty. Yksi parhaista kodinkoneista ikinä.

On ollut hauska kokeilla erilaisia jauhoja, lisätä leipiin siemeniä, yms.

Kertaakaan ei ole tullut epäonnistunutta leipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tehdä marmeladia, pizzataikinoita, kahvileipiä, kakkuja ja tosiaan erilaisia leipiä vaikka pähkinöiden tai juuren kanssa. Pastataikina onnistuisi varmaan myös :) Pitääpä utsia ohje joltakin ystävälliseltä.

Meillä on iso perhe, leivon varmaan joka aamuksi uuden leivän...

Vierailija
4/29 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen versio oli 750g leseleipä, johon laitoin mukaan auringonkukansiemeniä. Lopputulos oli jotenkin pieni ja kikkana, mutta itse leipä oli todella hyvää ja pinta kauniin rapea.

Taikinaan tuli mm. vehnäleseitä, hiukan maitojauhetta ja voita.

Luulisin, että parempi tulos tulee lisäämällä hiukan vettä tai vähentämällä jauhoja.

Kätevä kone.

Vierailija
5/29 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oman vanhan viestini uppaus.

Nostakaa omanne, jos uskallatte!

Vierailija
6/29 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan "ruis"paloissa on ruista jotain 55%.Loput on vehnää ja muuta hapatusta. Tee leipäkoneella näin:Vuokaan pohjalle lusikallinen siirappia,3,5dl vettä,6dl myllärin ruisleipäainesta(täysjyväruista 89%),kuivahiiva ja suola ja kone käyntiin. Tulee pikkasen parempaa kun vaasan mikälie-ruispaloista.ja maksaa n.50c/vuoka

Vierailija
7/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin koneeseen pähkinä-juustoleivän.

Oma resepti, katsoataan kuinka käy

2dl vettä

2dl maitoa

3dl sämpyläjauhoja

5dl vehnäjauhoja

1/2dl hasselpähkinärouhetta

1/2dl saksanpähkinärouhetta

1tl suolaa

1,5tl kuivahiivaa

1 rkl kotimaista hunajaa

50g voisulaa

60g Mustaleima-juustoraastetta

p.s. Koneella voi tehdä ainakin täysjyvä-ruisleipä, koska resepteissä käytettään mm. täysjyväruisjauhoja ja hapantaikinajuurta (2 tl). Mistä tuollaista juurta saa?, kysyy urbaani ap

Vierailija
8/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään syö sillä tehtyä leipää, mulle kelpaisi.

Suurin ongelma leipäkoneen käytössä on se, että se pitää niin kamalaa meteliä piippauksineen että sitä ei voi käyttää yöllä eli se siitä tuoreesta leivästä aamuisin:(

Vierailija
9/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alustuksen alkuvaiheessa koska siemenet ja muut tökkeet voi lisätä. En ole kokeillut kuuluuko se ääni ohjelmilla, joissa ei ole tarkoitus lisätä välissä mitään. Muuten valmistumisen vois säätää niin, että kone piippaa herätyksen, kun leipä on valmista :)

Leipää syö meillä vielä toistaisekski kaikki, suurin herkku minulle, miehelle ja lapsista 5-vuotiaalle.

Vierailija
10/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla on valmiina tuore leipä, joka syödään päivän aikana. Näin ollaan tehty jo 10 vuotta.

Kone tosin on uusittu tässä välissä ja nykyinen leipäkone tekee parempaa leipää. Ei tule niin pieni leipä kuin edellisellä koneella.

Kiva kokeilla erinlaisia reseptejä. Ruisleipää ei olla tehty. Syödään näkkäriä ja hapankorppuja lisäksi.

Vierailija
11/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova ääni, alkaa maistua puulta vaikka kuinka vaihtaisi reseptiä.

Kaikki kyllästyvät viimeistään kuukaudessa.

Vierailija
12/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hällä väliä, kyllästyt nopeasti.

Vierailija
13/29 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä kuinka pitkään koneleipä porukalle maistuu. Olisi hulluutta ostaa heti kärkeen 200e maksava. Voin raportoida kuinka monta viikkoa tai kuukautta kestimme.

Kuinka nopeasti olette siis kyllästyneet? Joku ei kymmenessä vuodessa, joku muutamassa viikossa?

Vierailija
14/29 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin sijaan siirappia ja painoa 1000g. Naminami!

Vierailija
15/29 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua mistä ne väitteet tulevat, että kaikista tulee saman makuisia ja leipäkoneleioään kyllästyy. Käytän taikinassa vaihdellen mm.

- ruis-, vehnä- ja kauraleseitä

- auringonkukan-, pellavan- ja kurpitsansiemeniä

- kaurahiutaleita

- vehnä-, speltti- ja sämpyläjauhoja

- hunajaa, tummaa siirappia

- juuustoraasteita (Emmental tai parmesan)

- valkosipulia, oreganoa, oliiveja...

Huono puoli on kauhean kova ääni alustuksessa sekä piippaavat merkkiäänet. En voi laittaa ajastimella pyörimään aamuyöllä. Luultavasti kalliimpi kone olisi hiljaisempi ja ostan kyllä sellaisen, kun tämä halpismerkki on kaluttu loppuun. Kaupasta ei ole edelleenkään ostettu kuin pari leipää esim. voileipäkakkua varten.

Resptiä voi muunnella loputtomiin.

Vierailija
16/29 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju ylös

Vierailija
17/29 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paistanut joka päivä uuden, leivät ovat olleet hyviä. Kaupasta ei ole ostettu tänä aikana kuin 1 Vaasan ruispalapussi.

Tänään koneesta sekosi ohjelmointi. Ei ottanut vastaan mitään komentoja, veivasi vain taikinaa vaikka samalla yritti kohottaa. Kaadoin liimaksi menneen taikinan uunivuokaan ja paistoin perinteisesti. Ja vein koneen takaisin kauppaan. Sain tilalle uuden.

2v takuu, katsotaan kuinka kauan kone no:2 kestää :D

Vierailija
18/29 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osteta kaupasta ollenkaan leipää. Ollaan tehty erilaisia sekaleipiä ja ruisleipää. Kaikki ovat olleet hyviä, päätypalat ovat ehdotonta herkkua todella rapean kuoren vuoksi.

Aamuisin on mukava herätä lämpöisen leivän tuoksuun!

Vierailija
19/29 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen sillä vuodessa n 100 leipää. Hinta on todella pieni mitä leipä tulee maksamaan ja ei olla vielä kyllästytty, vaikka ei reseptiä juuri vaihdellakaan.

Ajastin ei toimi mun ohjeella, kun haluan laittaa kaurahiutaleita ja jos ne on veden kanssa kosketuksissa, tulee leivästä kraateri. Mutta nyt olen kotona ja viimeistään kun lähdetään ulos, laitan leivän pyörimään. Yleensä yritän laittaa pikaohjelman ( 2 h 40 min ) kun mies herää ja silloin leipä on valmis, kun lähdetään ulos. Ainoa ongelma on leivän koko. Se on just sopiva, eli riittää siksi päiväksi, mutta jos jollain on leipänälkä, ei sitten enää riitäkään. Ehkä mielummin vois olla vähän isompi, mutta se on taas näitten 80 - / 90 luvun koneitten ongelma.

Ruisleivän juuri on tosi helppo tehdä. Murenna näkkäri, sekaan vettä ja ruisjauhoja ja kun alkaa kuplimaan parin päivän päästä, on juuri valmis. Mutta mä en tykännyt mausta, vaikka kuinka yritin muutella makuja. Vaasan ruispalat maksaa meidän lähikaupassa reilu 2 euroa kg, eli ei oikeesti kannata tehdä moisia kokeiluja, kun tuskin parempaa saan itse aikaiseksi.

Vierailija
20/29 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestä vaan parempaa kuin kaupan ruisleipä. Käsin tehdessä vaan mun mielestä tosi työläs. Sillä mietin tuon leipäkoneella tekemistä, kun käsin tehdessä mulla menee useampi päivä, kun alusta asti tekee ja käyttää jne.

Meillä oli 80-luvulla leipäkone, en enää muista, miksi se jäi käytöstä. Nyt olen taas harkinnut uuden hankkimista. Valinnan varaa vaan on niin älyttömästi, että ihan sekaisin menee.