kaunokirjoitusvihkosta 1 sivu tehtävää. 7v tehnyt sitä koko iltapäivän
ja tekee vieläkin. Välillä tavarat lentää, kirjoittaa sanan kerrallaan, käy näyttämässä sitä
mulle ja menee taas tekemään.
Selkä puutuu, vali vali. Mitäköhän sitten kun tehtäviä on saman verran kuin viidennellä luokalla on. Montakohan vuorokautta menee? Ärsyttää kun koko ajan nousee, laskee, menee tulee ähkii ja voihkii. Tuntuu olevan vaikeaa olla paikallaan.
Kommentit (20)
Monesti on annettu pari riviä (jos siis kysymys esim. kirjainten tai sanojen toistosta) tai puoli sivua tässä syksyllä ja koko sivu sitten keväällä.
Mutta en tiedä, minkälaisesta harjoituksesta on kyse. Itse ottaisin opettajaan yhteyttä ja kertoisin heti alkuun, että lapselleni tämä on tosi hankalaa,jolloin opettaja voisi tarkkailla, onko syytä isompaankin huoleen vai onko ope vaan ollut vähän kunnianhimoinen ja muillakin samoja vaikeuksia.
Ota hänet keittiöön ruokapöydän ääreen tekemään, tarvitsee näin alkuun varmaan seuraa läksyjen kanssa.
Jos on 7v ja kaunokirjoitusta, niin silloin luultavasti lapsi on tokalla.
koko sivullinen kirjoitettavaa. Kauno on uusi asia, sitä ei ole aiemmin ollut. Mielestäni voisivat harjoitella koulussa enemmän. Lisäksi oli lukutehtävä. Eilen oli matikanlaskuja 25 kpl. Nämä siis ekoja kotiläksyjä.
Kaunoa on, ja kotiläksyjen määrä on hieman hämmästyttänyt jo heti alkuunsa.
t. ap
Kun ei osaa vielä kirjoittaa lauseita välttämättä ihan oikein tikkukirjaimillakaan. En tosin tiennyt että jo kouluun mennessä pitäisi osata?
t. ap
Monesti on annettu pari riviä (jos siis kysymys esim. kirjainten tai sanojen toistosta) tai puoli sivua tässä syksyllä ja koko sivu sitten keväällä.
Mutta en tiedä, minkälaisesta harjoituksesta on kyse. Itse ottaisin opettajaan yhteyttä ja kertoisin heti alkuun, että lapselleni tämä on tosi hankalaa,jolloin opettaja voisi tarkkailla, onko syytä isompaankin huoleen vai onko ope vaan ollut vähän kunnianhimoinen ja muillakin samoja vaikeuksia.
koko sivullinen kirjoitettavaa. Kauno on uusi asia, sitä ei ole aiemmin ollut. Mielestäni voisivat harjoitella koulussa enemmän. Lisäksi oli lukutehtävä. Eilen oli matikanlaskuja 25 kpl. Nämä siis ekoja kotiläksyjä.
Meidän pojalla on tähän asti ollut kolme matikanläksyä,joista kahdesti piti kirjoittaa numeroita pari riviä ja yhdesti laskea palloja tms. Aapista ei ole vielä näkynytkään. Koulua on ollut nyt tasan kaksi viikkoa.
koko sivullinen kirjoitettavaa. Kauno on uusi asia, sitä ei ole aiemmin ollut. Mielestäni voisivat harjoitella koulussa enemmän. Lisäksi oli lukutehtävä. Eilen oli matikanlaskuja 25 kpl. Nämä siis ekoja kotiläksyjä.
Meidän pojalla on tähän asti ollut kolme matikanläksyä,joista kahdesti piti kirjoittaa numeroita pari riviä ja yhdesti laskea palloja tms. Aapista ei ole vielä näkynytkään. Koulua on ollut nyt tasan kaksi viikkoa.
Siitä taitaa tulla kelvoton lapsi!
Aina luokassa on noita, jotka eivät kykene omaehtoiseen työskentelyyn. Pienikin tuotos pitää HETI näyttää aikuiselle ja paikallaan ei pysytyä.
Opeta lapsesi rauhoittumaan. Etsikää kodista rauhallinen paikka, jossa hän voi tehdä läksynsä. Sellainen, jossa ympärillä ei ole häiriötekijöitä: lehtiä, pelikonetta, meteliä, leluja.
Kerro, että katsot tehtävän sitten, kun se on kokonaan valmis. Kysyä toki saa, jos on vaikeaa. Älä suostu katsomaan joka sanaa, vasta sitten, kun on valmista.
Selitä ja opeta, että tehtävät tehdään rauhassa paikallaan. Ennen kotitehtävien tekemistä voi käydä ulkona vaikka pyörälenkillä tai vähän voimistella, pelata palloa, ja sitten syödä pikkuisen välipalaa, jotta jaksaa istua paikallaan sen ajan, että läksyt on tehty.
Jos sallit tuon, lapsesi ei opi ikinä keskittymään.
Lapseltasi viedään heti alussa kiinnostus ja into kouluun. Ongelmia tulee.
Yhteys opeen ja kysyt mikä aika sopiva läksyjen tekoon. Meillä ope sanonut et puoli tuntia saa mennä, sitten lopetetaan.
Mikä idea montessorissa, en tunne asiaa? Jos tappotahti jatkuu olisiko mahdollisuutta siirtää normaaliin kouluun?
Tärkeintä parilla ekalla luokalla on innostuminen kouluun ja tunne että pärjää. Itse opiskelu/ oppiminen vielä sivuseikka.
tuon helpompaa olisi ja tuskin tokaluokkalaisellakaan. Ja miksi edes pitäisi? Miksi lapsi pitää uuvuttaa heti alkuunsa ja viedä into oppimisesta? Meiläl ekaluokkalainen on ihan into piukassa tekemässä läksyjä heti koulun jälkeen ja niitä on tosiaan ihan vaan muutama rivi ja hyvä niin.
montessorikoulussa. t. ap
Ihmettelin jo. Meidän kunnassamme ei ole kaunoa ollut vuosiin koulussa. Kolmannella alkaa käsialakirjoitus.
en usko että on ekalla, kukana opettaja ei ole niin vastuuton, että tappaa kouluinnoin heti alkuunsa. ja ei, ekalle mennessä ei kuulu osata lukea tai kirjoittaa sen kummemmin.
Kaunoa ei ole kirjoitettu kouluissa 80-luvun jälkeen!
Siellä on tavallisia lapsia ja tavallisia opettajia ja tehdään tavallisia asioita. Ja lapsi on onnellinen.
En tiennyt että montessori olisi tälläinen "yliopisto". Luulin että oppimismenetelmät on vähän erilaiset
Lapseltasi viedään heti alussa kiinnostus ja into kouluun. Ongelmia tulee.
Tärkeintä parilla ekalla luokalla on innostuminen kouluun ja tunne että pärjää. Itse opiskelu/ oppiminen vielä sivuseikka.
Eli luulin että oppimismenetelmät on koululla erilaiset, kuten ovatkin ja se on ihan ok. Mutta tuo tolkuton kotiläksyjen määrä! Ekana ja tokana koulupäivänä.
25 laskutehtävää ekaksi läksyksi,
tokana päivänä sivu kaunoa+lukuläksy. Pitää osata lukea? Sitä en tiennytkään. Pitää osata myös lukea tekstauskirjoitusta. JO NYT?
Kirjoja ei aloitettu alusta, vaan jostain sivulta 25=>
Ja tuo kaunokirjoitus, lapsi pistetään kopioimaan sivu kaunoa, kun ei edes tunne kaunokirjaimia? En vain oikein ymmärrä.
t. ap, ja joku epäili ettei tämä ole totta. Mutta tämä on.
Aina luokassa on noita, jotka eivät kykene omaehtoiseen työskentelyyn. Pienikin tuotos pitää HETI näyttää aikuiselle ja paikallaan ei pysytyä.
Opeta lapsesi rauhoittumaan. Etsikää kodista rauhallinen paikka, jossa hän voi tehdä läksynsä. Sellainen, jossa ympärillä ei ole häiriötekijöitä: lehtiä, pelikonetta, meteliä, leluja.
Kerro, että katsot tehtävän sitten, kun se on kokonaan valmis. Kysyä toki saa, jos on vaikeaa. Älä suostu katsomaan joka sanaa, vasta sitten, kun on valmista.
Selitä ja opeta, että tehtävät tehdään rauhassa paikallaan. Ennen kotitehtävien tekemistä voi käydä ulkona vaikka pyörälenkillä tai vähän voimistella, pelata palloa, ja sitten syödä pikkuisen välipalaa, jotta jaksaa istua paikallaan sen ajan, että läksyt on tehty.
Jos sallit tuon, lapsesi ei opi ikinä keskittymään.