Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nautitko mauttomasta ruoasta?

Vierailija
23.08.2010 |

Suomessa ruoka on yleensä joko täysin mautonta tai sitten erittäin mietoa, jopa juustot ovat hajuttomia ja mauttomia ja lihoissakin maistuu lähinnä marinadi tai suola eikä ruoan oma maku.

Jogurtit ovat ällömakeita ja mahdollisimman jalostettuja, mutta toisaalta makeissa leivonnaisissa sokeri on minimissään ja pullakin monesti kuin maitoon leivottua vaaleaa leipää.

Jonkun täytyy siis nauttia mahdollisimman mauttomasta ruoasta jotta sen tekeminen olisi kaupallisesti kannattavaa. Kuka pitää sellaisesta ruoasta ja miksi? Kuka esimerkiksi syö mielummin kermajuustoa tai edamia kuin pitkään kypsytettyä haisujuustoa tai syö kalkkuna/kinkkuleikkelettä eikä ihanan hevosenmakuista ja suolaista salamia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan ei uskalla syödä enää mitään rasvaista tai suolaista. Vaikka oikeasti määrät ratkaisevat. Rasvaistakin juustoa voi syödä, kun ei syö suuria määriä joka päivä.

Vierailija
2/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan ei uskalla syödä enää mitään rasvaista tai suolaista. Vaikka oikeasti määrät ratkaisevat. Rasvaistakin juustoa voi syödä, kun ei syö suuria määriä joka päivä.

Kiinnostaa kuitenkin sekin miksi joku valitsee miedon ja mauttoman juuston kuin sellaisen joka maistuu vaikka rasvaprosentti olisi sama. Mikä siinä mauttomuudessa ja hajuttomuudessa viehättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aikuisia ihmisiä, jotka eivät suostu syömään esim. curry-patoja ja muita vahvasti maustettuja ruokia siksi, että saavat niistä oikeasti mahanpuruja.

Itse ostan aina rasvaisimmat juustot ja meillä juodaan jopa punaista maitoa, ja laihoja ollaan koko perhe. Henkilökohtaisesti rasvaton maito tökkii minulla vahvasti, enkä osaa selittää miksi. Se vaan maistuu väärältä.

Vierailija
4/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain mahanpuruja, mutta kun henki salpautuu jos currya syön. Mutta en silti syö mautonta ruokaa, vaikka monelle mausteella allerginen olenkin

Tunnen aikuisia ihmisiä, jotka eivät suostu syömään esim. curry-patoja ja muita vahvasti maustettuja ruokia siksi, että saavat niistä oikeasti mahanpuruja.

Itse ostan aina rasvaisimmat juustot ja meillä juodaan jopa punaista maitoa, ja laihoja ollaan koko perhe. Henkilökohtaisesti rasvaton maito tökkii minulla vahvasti, enkä osaa selittää miksi. Se vaan maistuu väärältä.

Vierailija
5/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen että mausteet voivat olla joilekin outoja, tosin allergioita on varmaan harvalla. Curryallergia on siitä jännä juttu että useimmat joilla se omasta mielestään eivät osaa kuitenkaan sanoa mikä mauste currysekoituksessa on se"pahis".

Vierailija
6/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vaan totuttu miedompaan. Alunperinhän tulisia mausteita on lisätty peittämään ruoan pilaantunutta makua. Kuumissa maissa esim. lihan ja kalan säilytys on ollut vaikeaa. Meillä on talvella ollut jääkaappi pihalla jo ennen kuin jääkaappia keksittiinkään!

Vierailija
7/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan: pahin on kaneli. Tosin olen allerginen niin monelle mausteelle, etten yleensä jaksa eritellä vaan vieraammille sanon vaan että kaikille niin ei tarvitse joka mausteen kohdalla selvitystä antaa

Ymmärrän sen että mausteet voivat olla joilekin outoja, tosin allergioita on varmaan harvalla. Curryallergia on siitä jännä juttu että useimmat joilla se omasta mielestään eivät osaa kuitenkaan sanoa mikä mauste currysekoituksessa on se"pahis".

Vierailija
8/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vaan totuttu miedompaan. Alunperinhän tulisia mausteita on lisätty peittämään ruoan pilaantunutta makua. Kuumissa maissa esim. lihan ja kalan säilytys on ollut vaikeaa. Meillä on talvella ollut jääkaappi pihalla jo ennen kuin jääkaappia keksittiinkään!

En siis tarkoittanut maustamista vaan sitä ruoan omaa makua. Siis sitä että juuston tulisi maistua juustolle eikä muoville tai että jälkiruoka tai leivonnainen olisi oikeasti makea eikä vain vaalean leivän tapaista mössöa.

Vierailija
9/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu terveysväittämistä. Pitäisi välttää sokria ja rasvaa ym. ja sitten napataan juustosta rasva pois ja siitä tulee mauton kumipala, ja jätentään pullasta sokeri pois ja saadaan sämpylä. Olen kanssasi samaa mieltä, ja itse syön mieluummin vähemmän mutta maukkaampaa. Voileivän päällä kyllä tykkään eniten perusedamista tai oltermannista :) mutta muuten herkutellaan kunnon juustoilla. Ehkä Suomessa myö raaka-aineiden laatu on heikompi (esim. vihanneksissa) niin sitten kaikki on upetettu oranssiin marinadimössöön, siihen totutaan pienestä lähtien koulussa ja päiväkodissa eikä enää osata vaatia maukasta ruokaa. Italian lomien jälkeen melkein tulee itku suomalaisessa lähikaupassa :(

En siis tarkoittanut maustamista vaan sitä ruoan omaa makua. Siis sitä että juuston tulisi maistua juustolle eikä muoville tai että jälkiruoka tai leivonnainen olisi oikeasti makea eikä vain vaalean leivän tapaista mössöa.

Vierailija
10/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu terveysväittämistä. Pitäisi välttää sokria ja rasvaa ym. ja sitten napataan juustosta rasva pois ja siitä tulee mauton kumipala, ja jätentään pullasta sokeri pois ja saadaan sämpylä. Olen kanssasi samaa mieltä, ja itse syön mieluummin vähemmän mutta maukkaampaa. Voileivän päällä kyllä tykkään eniten perusedamista tai oltermannista :) mutta muuten herkutellaan kunnon juustoilla. Ehkä Suomessa myö raaka-aineiden laatu on heikompi (esim. vihanneksissa) niin sitten kaikki on upetettu oranssiin marinadimössöön, siihen totutaan pienestä lähtien koulussa ja päiväkodissa eikä enää osata vaatia maukasta ruokaa. Italian lomien jälkeen melkein tulee itku suomalaisessa lähikaupassa :(

Tämähän se varmaan on se syy. Nyt kun joku osaisi vielä kertoa miksi esim. Etelä-Euroopan maistuva ruoka ei ole epäterveellistä siellä, mutta samanlainen ruoka olisi täällä kamalan epäterveellistä ja lihottavaa.

Vierailija
11/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap mauttomalla maustamattomia tai hyvin miedosti maustettuja, vai sitten noita teollisia "makuja"?

Minä tykkään mm. melko voimakkaasta intialaisesta ruoasta, mutta pidän myös "mauttomasta" suomalaisesta pullasta. Ja esim. poro on mielestäni erinomaista jo sellaisenaan eikä kaipaa mausteeksi kuin hieman suolaa ja mustapippuria. Minusta makuaistissa on vikaa, jos kaikki ei-runsaasti maustettu ruoka ei maistu miltään. Ja esim. oltermanni on minusta oikeasti hyvää, vaikka tykkään myös niistä "haisujuustoista". Erilaisia makuja, molemmista voi pitää ilman, että toinen on hyvää ja toinen huonoa. Jugurtin syön mieluiten maustamattomana ja lisään itse sekaan esim. marjoja.

Vierailija
12/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö mautonta ruokaa, meillä on aika iso maustekaappi ja sen sisältöä käytetään ahkerasti.

Haisevia juustoja en kuitenkaan syö, minulla on onneksi makuaistia vielä sen verran tallella, että goudakin maistuu juustolta, kumimaista kevytjuustoa en syö.

Kalkkunaa, kinkkua ym. syön koska se on lihaa ja liha on hyvää, ei kuitenkaan viikkoja vakuumissa säilyvät vetiset, vaan ne kaupassa leikatut. Siis oikeasti siellä kaupassa leikatut, ei ne mitä siirretään valmiina viipaleina isoista pakkauksista irtomyyntiin.

Mutta jokaisella on oma makunsa, jos joku ei tykkää mausteista, niin eihän se minun elämääni vaikuta mitenkään. Eikä ole pakko ostaa marinadimössöä, jos ei halua.

Vierailija
13/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap mauttomalla maustamattomia tai hyvin miedosti maustettuja, vai sitten noita teollisia "makuja"?

Minä tykkään mm. melko voimakkaasta intialaisesta ruoasta, mutta pidän myös "mauttomasta" suomalaisesta pullasta. Ja esim. poro on mielestäni erinomaista jo sellaisenaan eikä kaipaa mausteeksi kuin hieman suolaa ja mustapippuria. Minusta makuaistissa on vikaa, jos kaikki ei-runsaasti maustettu ruoka ei maistu miltään. Ja esim. oltermanni on minusta oikeasti hyvää, vaikka tykkään myös niistä "haisujuustoista". Erilaisia makuja, molemmista voi pitää ilman, että toinen on hyvää ja toinen huonoa. Jugurtin syön mieluiten maustamattomana ja lisään itse sekaan esim. marjoja.

Tarkoitin mauttomalla nimenomaan sitä että ruoasta puuttuu se ruoan oma maku, en sitä että kaikki tulisi maustaa. Itsekin (lappilaisena tietysti) nautin puhtaasta poronmausta tai vaikkapa riistan tai metsäsienten mausta, mutta en nauti vaikkapa talousjuuston mausta tai jogurtista jossa on sakeuttamisaineita ja sokeria eli käytännössä maitokiisseliä. Pullakin on minusta hyvää jos se maistuu sokerille, maidolle ja voille eikä vain ole maitoon leivottua leipää. Pullahan on herkku ja jälkiruoka eikä mitään päivittäistä apetta.

Vierailija
14/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim nykyisellään jätän terveyssyistä sitten juustot vallan ostamatta. Enkä takuulla ostaisi mitään Oltermannia, jos ostaisin.

Tykkään mauista, mutta en jaksa niitä etsiä tai metsästää. Ainoa, mikä ei viehätä, on liian makea tai liian suolainen. Monessa jälkiruuassa sokeri peittää marjojen tms. oman maun vallan. Ja suolaa, kun lorottaa, niin ruuan oma maku peittyy

Vierailija
15/15 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä suomalaisten tottumukset ovat pikkuhiljaa muuttumassa. Muistan, kun kävin lapsena Italiassa ja rakastuin paikalliseen jäätelöön, joka oikeasti maistui joltain. Samantyyppistä jäätelöä saa nykyään Suomestakin. Ja sama juttu fetajuuston kanssa, pikkuhiljaa siitä tuli suomalaisten suosikki. Ennustan, että halloumista on tulossa tällainen suosikki seuraavana :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi