En tajunnut ennen raskautta, kuinka voimakkaasti sikiön liikkeet tuntuvat
Luulin aina, että kun vauvan sanotaan potkivan, niin välillä tuntuu hentoinen tumps.
Totuus onkin ihan toinen. Viikot 18-28 tuntui kuin olisi ollut myyrä mahassa. Sen jälkeen vatsa aaltoili, kun sikiö käänteli kylkeään.
Viikosta 35 eteenpäin minuun on melkein koskenut, kun sikiö veivaa itseään eri asentoihin.
En tiedä, onko vauvamme jotenkin poikkeuksellisen liikkuvainen, kun ei ole minkäänlaista vertailukohtaa. Olen kuitenkin todella yllättynyt, millaista tämä on!
Kommentit (40)
Mutta silti niin ihanaa, kun oli niin odotettu rasjaus:) Meidänkin tyttö liikkui siis todella paljon mahassa, ei tarvinnut onneksi liikelaskuja tehdä... Onnea, pian teillä on pieni energinen vauva:D
Mutta silti niin ihanaa, kun oli niin odotettu rasjaus:) Meidänkin tyttö liikkui siis todella paljon mahassa, ei tarvinnut onneksi liikelaskuja tehdä... Onnea, pian teillä on pieni energinen vauva:D
Meilläkin tää on todella odotettu ja toivottu raskaus. Olen siltikin jotenkin "järkyttynyt", kun ei mulla ollut aavistustakaan, miten sikiön liikkeet voivat tuntua! Ihan kuin ois joku alien vatsassa.
Enkä tiedä, onko tää tavallista aktiivisempi tapaus vai ihan vain normaalia liikehdintää.
ap
Jos ei ole paljoa rasvaa vamentamassa, tuntuu kyllä ja koskeekin välillä. Minun kuopus oli poikittain viikolle 37 ja kun käänsi itsensä pää alaspäin lopulta, oli se aika karsean tuntuista. Ja näköistä.
ja vatsa muljahtelee tosiaan ihan kiitettävästi :) En minäkään ole tajunnut koskaan aikaisemmin miten paljon se tuntuu ja näkyy myös ulospäin ihan selvästi! Mua ei satu, mutta välillä vähän kauhistuttaa kun niin paljon massu liikkuu. En voi myöskään ymmärtää miten kukaan voi synnyttää lapsensa tietämättä omasta raskaudestaan... Kyllä jokainen normaali ihminen tuntee kun vauva liikkuu! Mulla tosin alkoi tämä hurja liikkuminen n. rv30 tienoilla - istukka etuseinässä. En malta odottaa että saan tutustua omaan jälkeläiseen, että minkälainen vilperi sieltä tulee :D
jotka oikeasti sattui vasemmalla puolella kylkikaaren alla AUTS
Tuntui että sisälläni asui jalkapalloilija tai joskus siltä että nyrkkeilijä tanssi ja iski hanskoillaan.
Toinen raskaus myös jossa vilkas lapsi muttei kipuja sentään.
Nuorimmainen oli jo kohdussa rauhallinen ja on sitä edelleen.
Lapseni luonne on siis jo ollut pääteltävissä raskausaikana kaksi sähikäistä ja yksi flegmaattinen.
mulla nyt vuoden ikäinen poika. Minua ei koskaan varsinaisesti sattunut, mutta kun sikiöllä alkoi olemaan jo kokoa viikon 30 jälkeen, niin potkut vasemmissa kylkiluissa tuntuivat aika voimakkailta.. ja kun kääntyi pää alaspäin n.viikolla 32, niin siitä lähtien syntymään asti ''rapsutteli'' ja kutitteli mun alamahaa :) vasemmalla puolella tuntui.. se oli kyllä niin jotenkin outo, mutta samalla ihana tunne kun tunsi hennot käden liikket ja tiesi että siellä on joku :)
Jos ei ole paljoa rasvaa vamentamassa, tuntuu kyllä ja koskeekin välillä.
Olen ylipainoinen ja vasta raskausviikolla 25, mutta potkut ovat tuntuneet jo viikolta 19 lähtien ja parin viikon ajan olleet tosi kivuliaita. Mukelo täräytteli sellaisella voimalla kohdunkaulaa, että ihan tosissani kuvittelin jalan kohta tulevan ulos. Nyt lapsi on onneksi kääntynyt, niin että potkut osuvat kylkiin ja vaikka nämäkään potkut eivät ole aivan kivuttomia, olen helpottunut, kun alapää saa olla välillä rauhassa.
Epäilen että kohdun asento vaikuttaa siihen, miten voimakkaina potkut tuntuvat. Eräs tuttuni tunsi ensimmäiset potkut vasta viikolla 27 ja loppuraskaudestakin joutui jatkuvasti laskemaan potkuja, koska ne tuntuivat niin heikosti. Terve 3,5-kiloinen poika hänelle kuitenkin syntyi.
Välillä mua ottaa myös mahan pohjasta, kun vauva liikkuu. Tuntuu siis samalta kun jossain vuoristoradassa ottaa mahan pohjasta tai äkkijyrkkää alamäkeä autolla ajaessa. On se vaan nin hassua. Ja entäs se hikka!?! Jännä tunne että voi tuntea kun massuvauva hikkailee
vatsassa ja sen ulkopuolella.
Ja vaikka on sitä vararavitoa tuossa vatsassa nyt neljättä odottaessa niin kyllä silti tutuu potkut kovina sisätäpäin ja ulkoapäin, rv 24 ja vaavi potkaisi kirjan vatsani päältä lattialle läskistä huolimatta.
rv 24 ja vaavi potkaisi kirjan vatsani päältä lattialle läskistä huolimatta.
Esim jos on pitkä selkä niin vauva on tavallaan alempana kuin lyhytselkäisellä. Itsellä ainakin kipeimmät potkut on olleet juuri niitä kykiluiden alle potkuja. Kaverini joka on 180 pitkä sanoi ettei hänen vauva potkinut koko raskausaikana niin korkealle.
Kuitenkin itsellä eka raskaudessa oli tosi kipeitä ja teräviä potkuja ympäriinsä, syntyi vilkas ja itkuinen tyttö. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa potkut taas rauhallisia ja jotenkin hillitympiä, ei sattunut yhtään. Sain vielä kaksi rauhallista ja helppoa poikaa.
Mutta eka raskaudessa kohdun venyminen on kivuliaampaa kuin seuraavissa raskauksissa, toisessa antaa kohtu jo paremmin myöten.
loppu vaiheessa näkyy todella hyvin, ja voi katseella seurata kuinka jalka tai käsi menee mahan poikki, ja maha on välillä milloin minkäkin muotoinen, kun lapsi päättää hieman vaihtaa asentoa. Hyvin näkyy ulkopuolisenkin silmään, että joku siellä liikkuu.. ;)
ja lisäsi tietysti huolta koko ajan. Tuo ensimmäinen oli sellaisessa asennossa, että lähinnä venytteli selkäänsä välillä ja työnsi pyllyään ylävatsaa kohti ja se sattui aivan helkkaristi kun otti pikkujaloillaan tukea samalla minun selkääni vasten, auts!
Toinen olikin sitten alusta asti vilkas potkiskelija, masu vaan tömisi kun poju harjoitteli liikkumista vatsassa. Isin ei tarvinnut hiljaa kuunnella ja odotella vauvan liikkeiden tuntemista, vaan potkut jymähtelivät sellaisella voimalla että näkyivät ulospäin jo aikaisessa vaiheessa. :) Viikkoja lienee ollut jotain 22-24 kun alkoi näkyä ulospäin.
Tuo lapsi onkin sitten ollut vilkas syntymän jälkeenkin ja esikoinen rauhallisempi kuten oli mahassakin.
Ja tosiaan läskiäkin minun vatsastani löytyy, eli se ei hirveästi vaimenna potkuja, ainoastaan edessäoleva istukka hiljentää niitä alkuvaiheessa, kuten minulla kolmannessa odotuksessa oli.
Alien on täälläkin kohdussa, ihan selkeesti:)
Kovasti myllertää ja kääntyilee ja potkii. Ole tuntenut liikkeet jo rv 13 lähtien ja ei tosiaan tarvitse miettiä, että ollaanko kohdussa elossa:)! Istukka kohdun takaseinässä, eli sen sijainti ainakin vaikutttaa liikkeiden tuntemiseen. Mulla on kyllä hieman ylipainoa, eikä se ainakaan vaikuta liikkeiden tuntemiseen..
Samoin niskapoimu-ultrassa parhaimmat kuvat saatiin sikiöstä vatsan päältä ultrattuna..
Silloin tällöin tuli pieni möykky vatsaan, kokeilemalla sitä möykkyä pystyin sanomaan, että onko se käsi vai jalka. Siinä sitten kättelin vauvaa tai kutittelin vauvan jalkapohjaa/kantapäätä.
Vauvan vaihtaessa asentoa vatsa oli täysin toispuoleinen, aaltoileva kumpu.
Vauvat laskeutuivat minulla tosi aikaisin, syntyivätkin molemmat viikolla 36 ennenaikaisten supistusten vuoksi. Siinä loppuvaiheessa liikkeet tuntuivat alapäässä sellaisilta, että vauva on jo ulkona... Pelotti laskeskella raskauspäiviä.
ja kyllä, liikkeet sekä näkyy että tuntuu tosi selkeästi :D
Ei satu kuitenkaan vaikka vatsa kuinka menee vinksinvonksin ja kun tuolilla istuu niin itsekin heiluu siinä niiden liikkeiden voimasta :D
Mulla alkoi liikket tuntumaan kanssa tosiaan siinä viikon 20 tietämissä sellasina pieninä muksahteluina mut nyt tosiaan voi jo ulkopäinkin nähdä.
Miten voi olla mahdollista etta AP on joka ikisella vauvaa koskevalla keskustelupalstalla ? :O ja ei valia viestiketjun aiheella ni varmasti jonkun nakoinen kommentti hanelta loytyy... Outoa...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 14:58"]
Millainen kokemus teillä on: onko kohdussa vilkas vauva myöhemminkin vilkas?
[/quote]
Kyllä ainakin mun kohdalla juuri näin. Vilkas tyttö sieltä tuli kohdun ulkopuolellakin :)
Mun poika oli kovasti vilkas kohdussa. Nukkumaan mennessä huomasin, että kun peiton pisti päälle, niin elämä vaan lisääntyi. Voitelin mahani kylmägeelillä, niin vähän rauhoittui. Rauhallinen lapsi siitä tuli.
olen rv 22 ja tosiaan tuntuu vaan sellaista muljahtelua ja pientä muksahtelua silloin tällöin. Mulla on tosin tuo istukka etuseinämässä joka kuulemma vaimentaa liikkeitä.
Kaverini, jonka pitäisi synnyttää tän kuun viiminen päivä on kertonut, ettei lapsen liikkeet ole koskaan tehneet kipeää, eivätkä ole edes olleet epämiellyttäviä.
Riippuu varmaan monesta asiasta, istukan paikasta, kipuherkkyydestä, (eli kuinka paljon hermopäitä sulla on ja kuinka pinnassa ne on), lapsen vilkkaudesta, kohdun asennosta tai jostain muusta. Onneksi olet jo loppusuoralla, tsemppiä!