Jos lapsellasi olisi nyt 37,5 lämpöä, tekisitkö jo nyt päätöksen jäädä
kotiin hänen kanssaan huomenna? Kova nuha on myös.
Kommentit (19)
Lapsesi paranee nopeammin, kun saa levätä eikä hän tartuta muita, kun on kotona..
muuta jäisin. Olo on lapsella varmasti kuitenkin tukala, oli kuumetta vielä aamulla tai ei.
on lapsella normaalilämpö. Omalla lapsella tuo olisi jo asteen verran lämpöä mutta monella lapsella normaalilämpö on tuo tai ainakin yli 37.
Itse katsoisin aamulla tilanteen, erityisesti voinnin suhteen ja tekisin päätöksen vasta sitten.
Pienessä nuhakuumeessa voivat tosin olla jo yksinkin kotona koska ovat isoja koululaisia.
En, koska se olisi lapselle ihan normaali iltalämpö.
Ja mistä tiedät normaalin iltalämmön? Mittaatko useinkin, ja miksi?
Kuume
Julkaistu 05.06.2006
Päivitetty 28.07.2008
Potilasohje
Kuume, kuumeilu, ruumiinlämpöNormaali ruumiinlämpö vaihtelee henkilökohtaisten ominaisuuksien, ympäristön lämpötilan, pukeutumisen, vuorokauden ajan ja fyysisen aktiviteetin mukaan. Myös sillä, mistä mitataan, on merkitystä. Peräsuolesta mitattu arvo on tavallisesti 0,5 °C kainalosta mitattua korkeampi.
Kuume tarkoittaa sitä, että elimistön lämpötila nousee yli sen normaalilämmön. Milloin sitten voidaan sanoa, että henkilöllä on kuumetta? Yleensä kuumeen rajana on pidetty 37,5 °C kainalosta mitattuna.
Useimmiten kuume on merkki viruksen tai bakteerin aiheuttamasta tulehdussairaudesta. Sitä esiintyy esimerkiksi nuhan, yskän tai muun flunssan yhteydessä ja kyseessä onkin elimistön puolustusreaktio, joka pyrkii poistamaan vieraan tunkeilijan.
Kuumetta ei ole tarpeen laskea lääkkeellä, mikäli kuume ei nouse kovin korkealle. Myös henkilön muut sairaudet voivat vaikuttaa harkittaessa kuumelääkitystä. Alle 38,5 °C kuumetta ei tarvitse välttämättä lääkitä, ellei tautiin liity voimakkaita särkyjä tai muita oireita tai ellei kyseessä ole kuumekouristeleva lapsi. Kuume kestää normaalisti muutaman päivän.
Omahoito
* Lepäile ja juo runsaasti nestettä
* Vältä ruumiillista rasitusta, vuodelepo voinnin mukaan
* Huoneilmaa ei kannata viilentää keinotekoisesti. Vaatetus tulisi olla sopivan miellyttävä
* Kuumelääkettä voi käyttää tarvittaessa. Parasetamoli on vatsalle ystävällisin. Lapsille, jotka saavat herkästi kuumekouristuksia, kuumetta alentavaa lääkettä annostellaan säännöllisesti.
* Voit käydä suihkussa päivittäin vointisi mukaan
Milloin lääkäriin?
* Kerran laskenut kuume nousee uudelleen tai kuume on pitkittynyt
* Kuumeen syy on epäselvä
* Kuume on korkea, 39 - 39,5 °C tai yli, erityisesti silloin jos sitä jatkuu useamman vuorokauden ajan
* Kuumeeseen liittyy kovaa päänsärkyä, tokkuraisuutta, niskajäykkyyttä, hengitysvaikeuksia, virtsavaivoja, vatsakipua, ihon verenpurkaumia tai korvasärkyä
* Kuumeilevalla ihmisellä on jokin perussairaus esim. sydän-, keuhko-, tai munuaissairaus
* Kuume alle 6 kuukauden ikäisellä lapsella
jäisin.
Mutta omallani oli viime sunnuntaina 37,2 ja lämpöä oli vain parin tunnin ajan. Meni kyllä maanantaina kouluun.
Luokassa oli jo niin monta sairaana, että jos loput olivat sairastuakseen, sairastuivat kyllä muutenkin.
Mies jää sitten tiistaina jos mä huomenna, molemmilla tosi tiukka paikka töissä joten en ole iloinen, mutta lapsi on tärkein.
Itse asiassa mun lapsella onkin, tosin olisi enemmänkin ilman lääkitystä. Olikin tuossa päivällä jo 39,1C. Lisäksi kova päänsärky.
En tosin jää itse kotiin, anoppi tulee hoitamaan lasta. Tosin jos pojan kunto on yöllä/aamulla tosi huono, niin jään itse kotiin. Anoppi on hiukan avuton todella sairaan lapsen kanssa.
ja kotipäivä ilman muuta olisi edessä.
Itsekin jäin miettimään, että onko 37,5 kuumetta vai ei.. Meillä 1,5-vuotias on ollut koko illan tosi kätyinen ja itkuinen ja on ollut pitkään nuhainen ja yskäinen, lämpö pepusta mitattuna 37,3. Aika monesti iltaisin on yli 37, joten ajattelin, ettei ole perustetta jäädä huomenna kotiin. Mitä mieltä olette?
kuumeesta riippumatta, jos vasta tänään ollut eka päivää pahassa nuhassa. Pieni nenänvaluminen asia erikseen, se on syyskaudella enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta jos lapsi on selvästi sairas, antaisin toipua kotona ainakin huomisen, luult. myös ti.
36,8 tai 36,9. Joskus allekin. Siihen se laskee, kun flunssa on ohi.
ap
ahdistaa kun lapsia tuodaan liian aikaisin hoitoon, siks kun ei ole enää kuumetta, sit ne nuokkuu ja itkee siellä tarhassa silmät ristissä kun ei jaksa :(
kyllä