Sairauspoissaolo-ongelma
Olen harvoin sairauden vuoksi pois töistä, mutta huomenna voi olla pakko kun olo on kertakaikkiaan niin kauhea. Olen jo etukäteen ahdistunut siitä että koen asiasta huonoa omatuntoa ja myös siitä että työterveyshuolto luultavasti ei mielellään kirjoita poissaolotodistusta kun lämpöä on vain 37,5. Olo taas on paljon pahempi, niin vetämätön ettei puhettakaan siitä että kykenisin edes ajamaan autolla vastaanotolle, vaan pakko ottaa taksi.
Tiedän kokemuksesta että tuon kuumeen puuttumisen vuoksi terveydenhoitaja kysyy kuitenkin enkö voisi yrittää töihinmenoa jos ottaisin tarpeeksi särkylääkkeitä ja yrittäisi piristyä. Tulee niin huono omatunto ja laiskotteleva olo sanoa että nyt en vain kykene.
Te jotka työskentelette terveydenhoitoalalla, miten suhtautuisitte kaltaiseeni henkilöön? Olenko laiska valittaja vai voiko olla mahdollista että flunssa vetää täysin petipotilaaksi ilman kovaa kuumetta?
Kommentit (7)
kirjoittaa aina 3 päivän saikut, vaikka ei olisi tyyliin muuta kuin nuha tai pikkuisen huono olo. Tämän vuoksi meillä on todella usein joku sairaslomalla. Ja joka kerta kun tiettyjen ihmisten pitäisi palata lomalta tai pidemmän viikonlopun vietosta takaisin töihin tapahtuu se lääkärin kautta jolloin "loma" on vielä sen 3 päivää pidempi.
Eli jos olet oikeasti kipeä niin jää ihmeessä kotiin. Eipä tunnu noillakaan keplottelojoilla omatunto kolkuttavan, niin miksi ihmeessä sen pitäisi soimata oikeasti tunnollisten työntekijöiden kohdalla.
jos et ole työkykyinen, niin saat saikkua. Ja kyllä 37,5 on jo selvästi lämpöä, joten senkin puolesta olet kyllä ihan täysin oikeutettu saikkuun, ja vaikka lämpöä ei olis yhtään niin saikkua saat.
ja mulla esim jos on 37.0 ast olen ihan sänkykamaa..
Kuume ei sitä mittaa. On väärin sekä itseä että työn kohdetta kohtaan tehdä työnsä huonokuntoisena. Tartuttaa muutkin vielä, ja voi väsyneenä tehdä fataalejakin virheitä. Etenkin tervn hoitoalalla olevan luulisi tämän ymmärtävän.
Epäterve syyllisyydentunto ei johda mihinkään hyvään.
Vähän lievittää ap:n syyllisyyttä, vaikka kyllähän se harmittaa että työkavereiden niskaan kaatuu lisää hommia. Pakko kai se on uskoa etten pääse töihin kun mies talutti äsken suihkusta minut takaisin lepäilemään. Nyt nukkumaan... Ap
Meillä ainakin tth käskee kotiin lepäämään vaikkei olisi kuin nuhaa ja yskää. Itse joskus koin huonoa omatuntoa kun yllättäen töissä hävisi ääni (kyllä, kosteusvaurioita työpaikalla on..), työkaverit sitten patistivat tth vaikka sanoin että tämä on väliaikaista että heti kun pääsen "puhtaampaan huoneeseen" (kyseessä siis sairaalan potilashuone) oire helpottaa. Eikun marssittivat tth, joka otti kaikki nielunäytteet yms, 3 päivän saikulle! Hieman kyllä vastustelin mutta minkäs teet. Matkalla parkkipaikalle soitin miehelle että miten olisi parin päivän loma jossain. Ääni palasi siis välittömästi kun menin raittiiseen ilmaan.
Sairaana ollessani en pode huonoa omaatuntoa saikustani mutta tuo kyllä hieman mietitytti. Mutta yritin kyllä kertoa asiasta sekä työkavereille että tth:lle mutta eivät uskoneet.
Kun kerran itse tiedät, ettet ole lusmu ja olet poissa töistä vain aiheesta, niin sairasta rauhassa ilman tunnontuskia! Kirjoitan itse potilaille sairaslomia ja kyllä ihminen ehdottomasti voi olla niin sairas, ettei pysty töihin, vaikkei olisi juuri ollenkaan kuumetta. Itsekin olen joskus ollut ihan kanttuvei, vaikka kuume oli hädin tuskin päälle 37.