Kun olet / olit 30v, millainen koulutustaso sinulla on / oli?
Kuinka tavallista on se, ettei 30-vuotiaana ole vielä valmistunut?
Kommentit (47)
tosin voi olla, että jatko-opiskelen. Siihen nyt on aikaa vielä 6 vuotta, voin jopa kuolla kupsahtaa ennen kesää 2012, jolloin saan maisterin paperit käteen.
Eli töitä, opiskelua, välillä jopa työttämänä, lapsia jne. eli kaikkea löytyy.
30 ja maisteri.
Hyvin tavallista on että ei ole papareita vielä tässä vaiheessa. Meidän porukoissa kävi pitkälti niin, että paukattiin kaikki yliopistoon lukiosta suoraan, opiskeltiin pari vuotta...ja sitten alettiin matkustelemaan, tekemään töitä, tekemään lapsia, lähdettiin amikseen jne. ja kaiken tämän ansioista maisterin papereita (niille jotka ne vielä halusivat) alkoi tippua vasta 28-32 tietämissä.
Valmistuin maisteriksi 26-vuotiaana. Hyvin monella opiskelukaverilla ei ollut tutkintoa 30-vuotiaana. Vaikuttaa aika ankeilta tyypeiltä nämä elämän suorittajat. Ehdin olla ihan tarpeeksi koulutusta vastaavassa työssä elämäni aikana. Eipä olisi haitannut, vaikkei tutkintoa olisi ollut 30-vuotiaanakaan.
Sain lapsia opiskeluaikana jo, joten minulle sopi hidas tahti. Olin myös vaihdossa vuoden ja pidin yhden välivuoden. Hyvin olen oman alan töihin ehtinyt. N. 39
valmiiksi täyttäessäni 24 v ... sitten heti vakituinen työpaikka, jossa töissä 6 vuotta putkeen, sitten 3 lasta 6 vuoden aikana (tämä aika kotiäitinä), nyt taas työelämässä ...
Valmistuin yliopistosta 23-vuotiaana, aloitin alani työt jo 21-vuotiaana ja 26-vuotiaana olin jo kolmenkympin kriisissä hyvässä taloudellisessa asemassa ja uudessa omakotitalossa: mies vaihtoon. Kolmekymppisenä tuli sitten "neljänkympin kriisi" ja lähdin opiskelemaan luokanopettajaksi.
Eli 30-vuotiaana oli diplomi-insinööri, 9 vuoden työura teknisellä alalla takana ja kasvatustieteiden ylioppilas. Nopeaa toimintaa.
Minulla oli 30-vuotiaana alla jo 3 tutkintoa suoritettuna työn ohessa, ja niistä korkein on FM.
30v oli taskussa sis.kir sh:n ja terveydenhoitajan (amk) tutkinnot sekä lisäksi yhdet erikoistumisopinnot. Ei yhtään lasta, ensimmäinen oli kyllä tuolloin jo masussa. Työkokemusta alaltani oli tuolloin jo 10v, toisen tutkinnon suoritin työn ohessa.
ja vuosia työkokemusta kerättynä. oli siis, nyt ikä 30 ja risat ;)
Itse olin 23-vuotiaana FM ja kaksi päivää ennen 30-vuotissynttäreitäni sai KTM:n paperit ulos.
ja olen valmistunut maisteriksi 5 vuotta sitten.
FM:ksi valmistuin 2004 eli 24-vuotiaana. Ensi keväänä pitäis olla YTM, pääaineena sosiaalityö. Välissä tein vähän filosofian jatko-opintoja. Opiskelen enää vain siksi, että eka oli huuhaatutkinto, jolla on lähes mahdotonta työllistyä, ainakin ilman vaikutusvaltaista suhdeverkostoa.
oli opiskellut kaikki opinnot, mutta en ollut vielä ottanut maisterin papereita ulos. Sen lisäksi minulla oli ammattikoulututkinto ajalta, jolloin en tiennyt, mitä elämässäni tekisin.
Takana ei yhtään tutkintoa yo-todistuksen saamisen jälkeen. Käsittämätöntä.. Jotenkin sain kuvan, että pelkäsi töihin lähtemistä niin että venytti opintoja, vaihtoi pääainetta jne.. ja tuli lapsetkin sit jossain välissä...
Mä olin 30-vuotta täytettyäni tradenomi ja sitä olen edelleenkin. Sitä ennen yo-merkonomin paprut. Työelämässä olen ollut opintojen ohessa kaiken aikaa tuolta 1990-luvun alusta asti, viimeiset 9 vuotta samalla työnantajalla. Ikä 36v.
ja tein/teen edelleen työtä esimiesasemassa. En usko, että on kovin tavallista ettei 30-vuotiaana ole valmistunut lainkaan. Jotkuthan suorittaa tutkintoja toisen perään mutta ovat sentään "jo" jostakin valmistuneetkin vaikka eivät olisikaan työelämässä mukana.
Eli nyt olen 30v mies ja ktk-tutkinto löytyy jolla ei tee mitään. Valmistun maisteriksi nyt keväällä. Syy miksi valmistun "vasta" nyt on seuraava. Kun pääsin sisään yliopistoon päätin vähän rillutella, nauttia elämästä, elää ilman sitoumuksia, matkustella ja noin nyt ylipäänsä katsella maailmaa vähän vapaammin. Esim perheen perustaminen olisi 26v ollut minulle todella mahdoton ajatus. Olisin ollut ahdistunut ja se olisi ollut todella kova paikka. Nyt kun olen 30v olen saanut mennä ja tulla, itseasiassa join oman ämpärin tyhjäksi joten en käytä alkoholia juuri lainkaan, olen naimisissa, oman alan työssä varainhoidossa. Ei paljon ahdista tulevaisuus kun oli niin hauska nuoruus. Ei tarvi vaimolta salaa vonkata kaljareissuja, ym. Koulu nyt ylipäänsä oli vaan yksi monista harrastuksista. Joten mun pointti on se että jokainen valmistukoon silloin kun haluaa!