Miten kysyä syyttelemättä kälyltä miksi se on salannut facebook-profiilinsa minulta?
Ennen näkyi kaikki seinät ja muut ja kommentoitiin puolin ja toisin. Sitten yhtenä päivänä en nähnytkään enää mitään tietoja, eikä käly ole muutenkaan pitänyt yhteyttä.
En ole varmasti loukannut mitenkään.
Kommentit (30)
kavereilta piilottaa statuspäivityksiä vain, ilman että koko seinä piilottuisi?
tuntuu melko syyllistävältä ja alentavalta; ehkä parempikin ettet niitä hölmöyksiä sitten näe?
Ja ehkä sinä olet hänelle se merkityksetön ihminen? Ei sukulaisuus (etenkään avioliiton kautta) tee kenestäkään automaattisesti läheistä.
Kälyni itse kertoo ihan kaiken heidän perhe-elämästään, aivan liikaa mielestäni, laittaa jokaisen kuvan lapsistaan Facebookiin (itse en laita ensimmäistäkään kuvaa lapsistani, ikinä) ja avoimesti laittaa statukseensa mitä ikinä päähän juolahtaakaan - pelkkää höpötystä.Ja tuntuu, että käly keräämällä kerää "kavereita", kuten juuri niitä ala-asteen aikaisia puolituttuja, joiden kanssa ei ollut koskaan edes kaveri.
Tästä syystä tuntui todella omituiselta, että profiili näkyy niille täysin merkityksettömille ihmisille ja läheisille (kuten äidilleni, muille sisaruksilleni, tädeille jne.), muttei minulle.
ap
näin läheiseltä sukulaiselta, jos kirjoittaa ihan niitä näitä ja hölynpölyä Facebookiin ja laittaa lasten kuvia jne.
Ymmärtäisin erinomaisesti, että laittaisi juuri toisinpäin, antaisi lähimpien ystävien ja lähisukulaisten lukea henkilökohtaisia asioita ja kuvia ja blokkaisi ne ei-niin-merkitykselliset ihmiset pois.
ap
Mikä sinä olet määrittelemään, kuka kenellekin on tärkeä ihminen?
Ymmärtäisin erinomaisesti, että laittaisi juuri toisinpäin, antaisi lähimpien ystävien ja lähisukulaisten lukea henkilökohtaisia asioita ja kuvia ja blokkaisi ne ei-niin-merkitykselliset ihmiset pois.
ap
ja olenko tärkeä henkilö hänelle elämässään, mutta tiedän näistä muutamasta yhteisestä Facebook-kaverista, ettei ne todellakaan merkitse kälylleni pölyhiukkastakaan. Kuten sanoin, tuskin tuntevat.
Ehkä nyt menee naurettavuuksiin inttää tätä asiaa, kun ette tunne minua tai kälyäni. Kysyin alunperin apua kysymykseeni, eli miten kysyä hienovaraisesti tätä asiaa kälyltäni.
ap
onnistuu statuksen peitto.
eli muokkaa asetuksen jälkeen tulee valikko ja taitaa olla ylimpänä nuiden asetukset.
15 vuotta vanhat kaverit?
Minulla ei ole kuin lähimmät sukulaiset ja muutama todella hyvä ystävä, joiden kanssa olen tekemisissä. Kavereita on siis vain 28 ja se riittää minulle.
Siellä voi halutessaan tehdä minkälaista kiusaa tahansa. Esim. oma veljeni kirjoitti mun seinälle muutaman sellaisen asian mitä en todellakaan olisi halunnut muiden tietävän. Joo, voi poistaa kaverilistalta, mutta mitä sitten kun vahinko on jo tapahtunut?
Ei se ainoa syy ollut mun eroamiseen sieltä, muutenkin rupes huvittamaan koko paikka. Mua ei oikeesti kiinnosta onko joku jonka olen viimeksä nähnyt 15 vuotta sitten, käynyt tänään tykkimäellä ja liibalaaba.
Yritin tykätä hommasta, mutta lopulta koko juttu rupes naurattamaan ja osittain vituttamaan. En kadu että lähdin menemään sieltä.
ps. oli siinä nyt jotain hyvääkin, muutaman tutun löysin menneisyydestä ja nyt ollaan pidetty yhteyttä puhelimitse ja tavattukin.
On halunnut vaikka piilottaa osan profiilistaan "Maija Virtaselta" ja kun on sitä tehnyt on vahingossa poistanutkin "Maija Viitasen" (eli ap:n) ja ehkä on huomannut mokan ja mielestään korjannut sen vaikka niin ei ole käynytkään, tai ehkä ei ole edes huomannut asiaa.
Tai sitten hänellä on hyvä sy piilottaa osa profiilistaan ap:lta. Kannattaa ap muistaa, että viestiketju toimii MOLEMPIIN suuntiin --> jos SINÄ tiedät että anopille ja "pölyhiukkasen arvoisille" kavereille profiili näkee =on hyvin todennäköistä että käly tietää sinun oikein selvittäneen asiaa --> havainnut sinut uteliaaksi kyyläksi =ehkä siksi haluaa edelleen pitää profiilinsa suojattuna.
Minä en ymmärrä miksi Facebook on näin iso juttu joillekkin! Sen pitäisi olla kuin sähköposti tai vastaava, jonka avulla pidetään tuttuihin yhteyksiä jne. mutta ei suinkaan vakoilla ja kyylätä ja olla kuten joku yllä kirjoitti "aikuisten hiekkalaatikolla".
ja omien tekemistensä leveilyyn. Väsytti koko ihminen. Pidän FB-porukan pienenä, poistan ne joiden kanssa ei sittenkään ollut mitään juteltavaa. Oli sukulainen tai ei.
mitään henkilökohtaisia asioita tms., josta käly olisi voinut vetää herneen nenään.
Kälyni itse kertoo ihan kaiken heidän perhe-elämästään, aivan liikaa mielestäni, laittaa jokaisen kuvan lapsistaan Facebookiin (itse en laita ensimmäistäkään kuvaa lapsistani, ikinä) ja avoimesti laittaa statukseensa mitä ikinä päähän juolahtaakaan - pelkkää höpötystä.
Ja tuntuu, että käly keräämällä kerää "kavereita", kuten juuri niitä ala-asteen aikaisia puolituttuja, joiden kanssa ei ollut koskaan edes kaveri.
Tästä syystä tuntui todella omituiselta, että profiili näkyy niille täysin merkityksettömille ihmisille ja läheisille (kuten äidilleni, muille sisaruksilleni, tädeille jne.), muttei minulle.
Ajattelin ottaa puheeksi kyllä tämän kälyn kanssa, mutta nähdään niin harvoin, että on hankala ottaa sitä "ohimennen".
ap