Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko kotitöistä lapsille?

Vierailija
20.08.2010 |

Entä pidättekö kotityötaulukkoa?

Mä olen kokenut että jos tekee taulukon tai maksaa, niin kotitöistä tulee jotenkin sellainen negatiivinen pakollinen paha, jollainen ne välillä tietysti tuntuvat olevankin. Pääasiassa suhtaudumme kodin ylläpitoon kuitenkin positiivisesti ja niin ettei se tunnu taakalta ja olen ainakin tähän asti saanut luotua yhteishengen, jonka voimin kaikki osallistuvat ja tekevät osansa ilman patistelua tai rahapalkkioita.

Lapset ovat tosin maininneet että joku saa viikkorahaa tai rahaa kotitöistä. Itse olen sanonut että viikkorahasta voidaan neuvotella, mutta meillä se ei ole palkka kotitöistä, vaan kotityöt tehdään yhdessä muutenkin kun kaikki yhdessä asummekin. Lapset ovat tämän ymmärtäneet.

Meillä myös mies tekee mielellään osansa, eikä kotitöistä ole tullut mitään kiistakapulaa ettei joku haluaisi tehdä. Tietysti on aikoja ettei joku jaksa/ehdi yhtä paljon kuin yleensä, mutta ei niitä erikseen merkille laiteta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on yhteinen yritys jossa kaikki tekee osuutensa.

Vierailija
2/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niistä mullekaan kukaan maksa. Teinille voisin maksaa vähän hommasta, jonka muuten ottaisin ulkopuolisen tekemään tai joka muuten jäisi tekemättä (lastenhoito, ikkunanpesu, talon maalaus...) Mutta tavalliset hommat (tiski, pyykki, roskat...)kuuluu kyllä kaikille tehtäväksi ihan korvauksetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt on joka tapauksessa tehtävä, eikä niistä minullekaan kukaan maksa :)

Lasten kanssa sovitaan mitkä kotityöt heille kuuluvat. Viikkoraha erikseen, eikä se ole mikään vastike kotitöistä. Jos lapsi haluaa ansaita hieman ylimääräistä niin sitten voidaan sopia jostain erityisistä hommista kuten ruohonleikkuu tms. Mutta perussetistä kotitöitä ei makseta.

Vierailija
4/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät saa viikkorahaa, mutta saavat rahaa tehdyistä hommista. Omien tavaroiden korjaaminen ja jokailtainen huoneen siivous on peruskamaa, siitä ei makseta, mutta koko huoneen kunnon siivouksesta imurointeineen ja pölynpyyhintöineen maksetaan, samoin muiden huoneiden imuroinnista, pihan ja ympäristön siivoamisesta, polttopuiden kantamisesta vajaan jne.

Kaikilla on omat tapansa. Joku antaa vastikkeetonta rahaa, mä taas haluan opettaa, että rahaa saadakseen täytyy tehdä töitä ja hyvin on oppi mennyt perille. Pojat säästää näistä rahoista, isompi (7v) meinaa seuraavaksi ostaa mp-soittimen, pienempi jotain leluja. Ovat ennenkin ostaneet itse ansaitsemillaan rahoilla ja ovat olleet siitä niin polleata että! ;)

Vierailija
5/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet tehtävät kuuluu "velvollisuuksiin".

Vierailija
6/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tahtoisi maksaa jos nyt ajattelen miten tekisin. KAtsotaan muuttuuko mieli sitten ajan kanssa..

Vierailija
7/7 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen edellytyksenä on tietyt kotiaskareet, oman huoneen siistinä pitäminen jne. Isommista kertaluontoisista hommista maksan pienen korvauksen, erikseen sovitusti. Tällaisia ovat lähinnä pienten sisarusten vahtiminen useamman tunnin ajan, koko viikkosiivous ja puutyöt (isommat urakat). Muuten tavallisiin kausiluontoisiin kodin yhteisiin juttuihin, esim. näin astokaudella marjojen keruuseen, on jokaisen osallistuttava jollakin panoksella.

Itse muistan olleeni kateellinen lapsena kaverille, kun hän sai tienattua helposti taskurahaa erilaisilla siivousurakoilla. Minulla ei ollut tuota mahdollisuutta, mielelläni annan lapsille tienausmahdollisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi