Aikuisen finnit. Miten eroon ongelmasta, vaiko ikuinen teini?
Olen reilu kolmekymppinen ja naama rasvoittuu ja finnejä tulee. Myös mustapäitä on jos läheltä katsoo.
Kokeiltu on kaikkia puhdistustuotteita maan ja taivaan väliltä, jopa pelkällä saippualla peseminen. Ei auta. Pitäisköjo mennä lekurin pakeille vaiko vaan olla ikuinen teini?
Monet käskeneet rasvata, mutta siitä tulee vaan lisää finnejä. Nyt on alkanut selkäänkin tulla niitä.
Tahtoo näistä eroon nyt heti. Häpeän ihan oikeasti itseäni.
Kommentit (48)
artistryn ihonhoitotuotteita. En vaihtais mistään hinnasta!
Olen käyttänyt vuosia Diane Nova yhdistelmäpillereitä akneen. Olen keskustellut muista vaihtoehdoista lääkärin (tosin yleislääkäri) kanssa jonka mielestä tuo kuitenkin paras. Olen siis tyytynyt siihen että iho on edes tässä kunnossa ja uskonut sen olevan DN:n ansioa. Kolme vk sitten päätin kokeilla miltä iho näyttää ilman sitä ja ennen kaikkea onko olo muutoin erilainen ilman tuota hormonaalista ehkäisyä.
Iho on ollutkin jopa hieman parempi ilman DN:aa ja erityisesti ärtymys on poissa! Ihanaa, sain rennon itseni takaisin. Oliskin kiinnostava lukea jonkun aiemman kirjoittajan tieto ettei Diane Novaa nykyisin pidetä kovin tehokkaana. Täytyy tarvittaessa varata aika lääkärille tuota tetrasykliinikuuria varten.
mulla ollut roaccutan ja sen jälkeen suolalla pesu ja oikeat (iredale) mineraalimeikit.
Akne on hormonaalinen juttu. Kilpirauhasen liika/vajaatoiminta voi aiheuttaa aknea?
Diane Nova auttoi itselläni. Vaikka ei mulla ihan järjentöntä aknea ollutkaan, nyt ei yhtään finniä.
Eikös naishormonin puute voi aiheuttaa aknea? Johtuukohan samasta syystä että tissini on pienet? (Tosin tämä ei korjaantunut e-pillereilläkään).
Et taida tietää todellisesta aknesta mitään. Nuo keinot varmasti parantavat muutaman pikku näpyn.
Alkaa pikkuhiljaa ottamaan päähän tuo asenne että akne johtuu huonosta hygieniasta ja roskaruuan mättämisestä.
tajusin alkaa käyttää tarpeeksi kosteuttavia ihonhoitotuotteita. Kunnon puhdistus aamuin illoin ja kosteutusta kunnolla päälle. Ja se putsari ei ole enää finniselle ja ravaiselle iholle tarkoitettu vaan ihan ns. normi-iholle.
Käytän Biothermin mintunvihreessä pullossa olevaa putsaria ja kasvovettä!!!(se on ehdoton) ja niiden jälkeen Lancomen Visionnaire ja päälle vielä jotain.
Ja vuosia etsin tätä mulle sopivaa kombinaatioo...
Kurjaa vaan, kun jäi arpia hipään...
Ehkä nämä ohjeet on täällä tulleet jo.
Alkuun: Hanki ihmeessä ensi käteen lääkitys - iho-ongelmat ovat kurjia ja turha sitä on kärsiä ja kituuttaa - mutta jos kroppasi pelaa kuten mulla, ratkaisu on väliaikainen jollet puutu ihan ongelman syihin.
Itse painin tämän jutun kanssa vuosikausia. Roaccutanit on vedetty nuorempana moneen kertaan (samoin kaikki muutkin mahdolliset lääkkeet tietysti, tetrasyklinit ja mitä kaikkea), ja aina ongelma palasi, joskus heti ja joskus parin vuoden viiveellä. Vähän päälle kolmekymppisenä kun alkoi taas naama kukkia, otin itseäni niskasta kiinni ja päätin että täytyy löytää lääkkeitä pitkäkestoisempi ratkaisu. Nämä ovat toimineet, nyt on iho ollut virheetön jo viitisen vuotta:
Ensinnäkin: käynnit hyvällä kosmetologilla, a ja o. Alkuun tarvittiin säännöllinen puhdistus ihan muutaman viikon välein, nyt yhä harvemmin (n. 4-5 krt/vuosi). Kosmetologi kertoo sinulle ihotyypistäsi - itselläni on ohut, pintakuiva iho, tiukat ihohuokoset mutta runsas talineritys. (Kiva yhdistelmä, ei ihme että menee tukkoon. :P) Tällaisen "leivinpaperin" hoito on ihan toisenlaista kuin esim. öljyisen mutta suurihuokosisen, paksun ihon. Itselläni toimii yhdistelmä syväpuhdistus (se kipeä rutistelu), ultraäänipuhdistus ja ihon kuorinta hiomalla sellaisella (pirun kivuliaalla) kojeella.
Toisekseen, alkuun auttoi jo vähän kun rupesin välttämään vesipesua ja puhdistin aamuin illoin vain alkoholittomalla puhdistusnesteellä ja lapuilla.
Kolmannekseen, stressi. Stressihormonit lisäävät tietyntyyppisillä naisilla finnien muodostumista. Paras lääke stressihormonipitoisuuksien laskemiseksi on säännöllinen ja reipas liikunta.
Neljännekseen, ruokavalio. Tosi tärkeä. Sokeri (ja muutkin pitkälle jalostetut hiilihydraatit) ja alkoholi saattavat auttaa ylläpitämään elimistössä jatkuvaa matalaa tulehdustilaa, joka usein näkyy iholla. Siirryin kokonaan terveelle linjalle - jätin itse asiassa kaiken lihankin pois, jne. Lievät vitamiinien & hivenaineiden puutokset voivat myös altistaa aknelle. Alkuun tartuin pilleripurkkiin, nyt saan kaiken tarvitsemani ravinnosta. Juo riittävästi vettä.
Viidennekseen, kosmetiikka ja tuotteet. Kaikki alkoholia sisältävät pois. Tarkkana voiteiden kanssa; monet ryppyjen ehkäisyyn tarkoitetut ovat tehokkaita tukkimaan huokosia.
Tsemppiä!