Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Argh.... tunteet ne on esimiehelläkin ja tätä ainakin sieppaa yksi työntekijä aika lailla.

Vierailija
19.08.2010 |

Meillä ei juuri ole saumaa valittaa keljuista alaisista (keljun pomon haukkuminen taas on kansanhuvi), joten valitan anonyymisti nyt tänne.

Mikä siinä on, että osa työntekijöistä luulee työpaikan, pomon ja muiden työntekijöiden olevan olemassa häntä varten?

Olen esimies asiantuntijaorganisaatiossa, alaisia parisenkymmentä. Yksi pitää yhden ihmisen showta aina siitä alkaen, kun aamulla tulee töihin siihen asti, kun illalla lähtee kotiinsa.

HÄNEN työnsä ajaa kaikkien muiden edelle. Hänen siviilielämänsä murheet pitää kaikkien tietää ja niihin pitää suhtautua osanottavasti ja empatialla kaikkien (mutta tietenkään häntä ei kiinnosta muiden elämä). Työt pitää luonnollisesti järjestää hänen ehdoillaan, ja jos niin ei tapahdu, saan kuulla hänen kiertäneen parjaamassa minua, paskaa pomoa.

Omasta ammattireviiristään hän on erittäin tarkka, kukaan muu Suomessa ei hänen mielestään tiedä/osaa sitä kuten hän (mikä on luonnollisesti tuubaa, mutta omasta mielestään hän on paras ja ainoa).

Fantasioin, kuinka vedän häntä lättyyn keskellä kirkasta päivää. En toki niin tee, mutta ette usko, miten se kuvitelma minua välistä helpottaa...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kuvittelevat, että yritys on perustettu pelkästään takaamaan heille itselleen mielenkiintoisia ja aina vaihtelevia työtehtäviä, joissa he voivat kehittyä ihmisenä ja ammattilaisena täsmälleen siihen suuntaan kuin itse haluavat. Ei tule mieleen, että oikeastaan he tekevät työtä asiakkaille, eivät pomolle tai yritykselle. Entäpä jos ketään ei kiinnostakaan se tuote, joka heidän puuhastelunsa tuloksena pullahtaisi maailmalle? No voi voi, sekin olisi varmasti pomon vika :D

Yrityshän heiltä on ostanut työpanoksen ja maksaa palkkaa. Toki se asiakkaan paras on yleensä myös hyvä juttu, koska se on pr:ää yritykselle, mutta ei se asiakkaan edun valvontakaan saa yli mennä.

Minusta on ihan ok, että johdon päätöksiin suhtaudutaan terveellä kritiikillä ja annetaan rakentavaa kritiikkiä. Sellainen feedback on olennaista minkä tahansa yrityksen/järjestön/työpaikan hyvinvoinnille ja menestykselle!

Mutta sellainen selän takana annettu asiaton jäkätys, se syö kyllä työpaikan hengen erittäin nopeasti.

ap

Vierailija
2/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sekään oo helppoa, voin kertoa. Mutta tietty siinä on se etu, että me alaiset voidaan vapautuneesti haukkua sitä selän takana, pomo taas ei voi parjata ketään alaisilleen.

Mutta kai sullakin joku toinen pomo siellä on, jonka kanssa haukuskelette alaisianne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes poikkeuksetta asiantuntijaorganisaation pomo tietää että edunvalvonta on yhdyssana... ainakin suomessa, porvoohan on sitten taas rantaruotsalaisten valtakuntaa...

Vierailija
4/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alitajunnassa esimies on alaiselle aina äidin/isän roolissa. Kuulostaa siltä, että tämä ihminen ei ole saanut lapsuudessaan tarpeeksi huomiota, eli hän hsakee sitä nyt sinulta.

Lisäksi on hän besserwisser. Ehkä sekin on sitä samaa itsensä korostamista. Kukas sen kissan hännän nostaa, ellei hän itse. Eli oletko kokeillut, että kehut häntä jo etukäteen, niin hänen ei tarvitse sitä itse tehdä?

Vierailija
5/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes poikkeuksetta asiantuntijaorganisaation pomo tietää että edunvalvonta on yhdyssana... ainakin suomessa, porvoohan on sitten taas rantaruotsalaisten valtakuntaa...

etua valvotaan, edun valvonta ja edunvalvonta ovat vähän kaksi eri asiaa ja molemmat kieliopillisesti oikein. Varsinkin, kun edellä on genetiivi eli asiakkaan edun valvonta.

Eli joku MUU valvoo asiakkaan etua. Asiakkaan edunvalvonta taas olisi sitä, että asiakas itse valvoo etuaan.

Vrt. ammattiyhdistysten edunvalvonta.

Jos heittelet porvoo-heittoja, varmista edes, että olet varmasti oikeassa ;-)

ap

Vierailija
6/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alitajunnassa esimies on alaiselle aina äidin/isän roolissa. Kuulostaa siltä, että tämä ihminen ei ole saanut lapsuudessaan tarpeeksi huomiota, eli hän hsakee sitä nyt sinulta. Lisäksi on hän besserwisser. Ehkä sekin on sitä samaa itsensä korostamista. Kukas sen kissan hännän nostaa, ellei hän itse. Eli oletko kokeillut, että kehut häntä jo etukäteen, niin hänen ei tarvitse sitä itse tehdä?

Olen kyllä esimiestehtäviin saanut pitkän koulutuksen. Lisäksi omaan ns. psykologista silmää, joten pyrin kyllä IRL suhtautumaan alaiseeni kunnioituksella ja huomaavaisuudella.

Tässä on nyt kyse siitä, mitä kyseinen show-queen minun mielessäni herättää... eikä tiettävästi pelkästään minussa, sillä minulle on hänestä muutama alainenkin valittanut (juu, en ole mennyt siihen haukkumiseen tietenkään mukaan, vaikka olen salaa ollutkin tasan samaa mieltä).

ap

Vierailija
7/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etua valvotaan, edun valvonta ja edunvalvonta ovat vähän kaksi eri asiaa ja molemmat kieliopillisesti oikein. Varsinkin, kun edellä on genetiivi eli asiakkaan edun valvonta. Eli joku MUU valvoo asiakkaan etua. Asiakkaan edunvalvonta taas olisi sitä, että asiakas itse valvoo etuaan. Vrt. ammattiyhdistysten edunvalvonta. Jos heittelet porvoo-heittoja, varmista edes, että olet varmasti oikeassa ;-) ap

hyvä ap, pidä puoles vaan. Oon tappiin asti kyllästynyt noihin kielipoliiseihin ja hauskaa, että ne on joskus väärässäkin.

Tunnen omalta työpaikaltani pari tuollaista tyyppiä, jotka syö hapen ympäristöstään olemalla ihan älyttömän huomionkipeitä.

Narsismiako se on?

Vierailija
8/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen AIVAN samassa tilanteessa. Pahinta on, että tämä minun happisyöppöni on myös karmea knoppologian dosentti, joka kuvittelee, että yksityiskohdilla pätemällä hän saa mainetta. Minäkään en voi oikein kenellekään kertoa, kuinka vitun ärsyttävä (oho, pomo kiroilee) tämä ihminen on. No, mieheni kanssa kyllä nauramme välillä primadonna-alaisille kotona - kummallakin niitä riittää.

Mä NIIIIIIN toivon, että tulevaisuudessa työnteon suosikkitrendiksi tulee alaistaidot ja aletaan järjestää kursseja "kiertääkö aurinko minua vai minä aurinkoa".

Vierailija
9/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto jos oltais samalla työpaikalla, roudaisin sinut tänään pubiin ja istuttaisiin kulmapöydässä ja annettaisiin luottamuksella tulla ulos aivan kaikki. Ihanaa päivää sinulle! Kiva, että kaltaisiasi on :-). Kyllä me näiden alfadorkien kanssa pärjätään.

Varsinkin, kun edellä on genetiivi eli asiakkaan edun valvonta. Eli joku MUU valvoo asiakkaan etua. Asiakkaan edunvalvonta taas olisi sitä, että asiakas itse valvoo etuaan. Vrt. ammattiyhdistysten edunvalvonta. Jos heittelet porvoo-heittoja, varmista edes, että olet varmasti oikeassa ;-) ap

Vierailija
10/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oma yritys ja työntekijäitä, kyllä me miehen kanssa välillä kahdestaan puhutaan muutamasta tyypistä vähemmän imartelevasti. Naaman edessä on vaan jaksettava. Osaa ne olla joskus raskaita. Ja muutamat tyypit on ihan unelmaihmisiä.

Vierailija
11/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piipahdan taas täällä kaffepaussilla. Joo. Ongelmaa kärjistää omalla kohdallani, että mies ei halua/jaksa kuunnella työasioita ollenkaan. Ja kunnioitan sitä toivetta. Joten en voi kotonakaan purkaa vitutusta.

Jokaisella pitäisi olla joku, jolle sanoa, että "taas se XX oli mahdoton tänään...". Kollega, kaveri tai mies.

Muuten, kyseinen "happisyöppö" (kiitos, se on muuten todella, todella hyvin kuvaava sana) on nainen, ei mies (viitaten tuohon alfa-juttuun). Mutta molemmissa sukupuolissahan näitä löytyy.

Vierailija
12/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etua valvotaan, edun valvonta ja edunvalvonta ovat vähän kaksi eri asiaa ja molemmat kieliopillisesti oikein. Varsinkin, kun edellä on genetiivi eli asiakkaan edun valvonta.

Eli joku MUU valvoo asiakkaan etua. Asiakkaan edunvalvonta taas olisi sitä, että asiakas itse valvoo etuaan.

Vrt. ammattiyhdistysten edunvalvonta.

Jos heittelet porvoo-heittoja, varmista edes, että olet varmasti oikeassa ;-)

ap

pojot ap:lle.

tv. Ei esimiesasemassa oleva

Vierailija
13/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen seniorina asiantuntijaorganisaatiossa, alaisten saamisen olen onneksi pystynyt välttämään ;).

Mutta tiedän tunteen. Aloittakaa vaikka kuntonyrkkeily tai triathlon, saa purkaa patoutuneita fiilksiä ;P

Vierailija
14/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävältä tapaukselta. Itselläni on mukava ja ymmärtäväinen esimies, joka joutui kaksi vuotta sitten puuttumaan erään ihmisen käytökseen työpaikallamme, joka otti minut silmätikukseen.

Lyhyesti: esimies oli sanonut tälle "silmätikkuilijalle", että kaikki hänen alaisensa ovat tasan tarkkaan samalla viivalla hänen edessään, yksikään ei ole ylempänä muita, joten kenenkään ei pidä korostaa hänelle, että olisi jonkun muun (tai kaikkien) yläpuolella, sillä se ei hänen silmissään päde.

En tiedä, oletko jo kokeillut sanoa mitään tuontapaista alaisellesi, mutta se saattaisi toimia.

Ainakin minun tapauksessani toimi. Loppuaikana hän oli oikein mukava ja miellyttävä, enkä voinut välttyä ajatukselta, että olisipa hän älynnyt olla sellainen alusta lähtien, niin olisi itse kukin selvinnyt huomattavasti helpommalla.

Vierailija
15/20 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiesasemaan pyritään ja kun sinne päästään, niin keljuja alaisia on vaan kestettävä ja osattava motivoida niitä, vrt lastenkasvatus. Sen sijaan kelju esimies tulee yleensä "annettuna", ja keljut esimiehet ovatkin iso ongelma tässä maassa, jossa eläköidytään suht varhain eikä viihdytä töissä (paitsi jos ollaan itse niitä pomoja :))

Vierailija
16/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon. En ole esimiesasemassa, mutta voin kuvitella miltä tuo tuntuu. Paskoja alaisia on ja paljon.

Vierailija
17/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat sellaisia että kuvittelevat että koko maailma pyörii heidän ympärillään.

Eniten säälin heidän perheenjäseniään jotka eivät pääse tyypistä eroon kuin kuoleman kautta.

Vierailija
18/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat sellaisia että kuvittelevat että koko maailma pyörii heidän ympärillään. Eniten säälin heidän perheenjäseniään jotka eivät pääse tyypistä eroon kuin kuoleman kautta.

sentään saanut itse valita, lapset eivät.

ap

Vierailija
19/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tyyppi rasittaa kaikkia muitakin työkavereita, ei pelkästään pomoa! Itse en kestä olla lähelläkään tuollaista ihmistä, enkä onneksi kovin usein hänen kanssaan tekemisiin joudukaan. Jo hänen kaakattava, kova äänensä saa inhonväreet pitkin selkää...

Joskus ammoin säälin häntä hänen kovankuuloisen elämänsä vuoksi, nykyään en viitsi tuhlata edes sääliäni häneen.

Voimia!

Vierailija
20/20 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kuvittelevat, että yritys on perustettu pelkästään takaamaan heille itselleen mielenkiintoisia ja aina vaihtelevia työtehtäviä, joissa he voivat kehittyä ihmisenä ja ammattilaisena täsmälleen siihen suuntaan kuin itse haluavat. Ei tule mieleen, että oikeastaan he tekevät työtä asiakkaille, eivät pomolle tai yritykselle. Entäpä jos ketään ei kiinnostakaan se tuote, joka heidän puuhastelunsa tuloksena pullahtaisi maailmalle? No voi voi, sekin olisi varmasti pomon vika :D