Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Miten paljon vaaditte kotitöitä lapselta joka harrastaa monta kertaa viikossa?
19.08.2010 |
Tytölläni (10v) on harkat 4 kertaa viikossa, en kyllä viitsisi rasittaa häntä kotitöillä yhtään. Riittää että läksyt tekee ja näkee kavereitaan. Oma huone pitää raivata siistiksi kerran viikossa, että pääsen imuroimaan.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Itse kulutin harrastuksiin lapena aikaa kuutena päivänä viikossa! Ratsastus oli siis harrastukseni, ja varsinainen ratsastusvalmennus minulla itselläni oli 2x vko. Kuitenkin olin tallilla 6 päivänä viikossa, joka päivä talutin alkeistunneilla tunnin tai kaksi, ja näillä talutuksilla tienasin itselleni "rahaa" eli loppupeleissä ratsastin itse 3, joskus jopa 4x viikossa + nuo talutushommat lisäksi. Lauantaisin ja sunnuntaisin kävin joskus jopa aamutallia tekemässä, kun siitäkin maksettiin (ilmainen rats. tunti).
Olin tuolloin 10-16v.
Tuon lisäksi minulla oli kotona pikkuhommat jotka piti hoitaa; roskis piti viedä kerran viikossa, oma huone pitää siistissä kunnossa (tälle ei mitään aikarajoitetta ollut, äiti yleensä mainitsi edellisenä päivänä että huomenna imuroin siivoa huoneesi), lisäksi muistaakseni tiskikoneen tyhjennys kuului minulle. Vanhemmat joskus jopa vastustelivat että en kävisi niin paljoa tallilla että jaksan muuten, mutta aina hoidin nuo pakolliset asiat ensin kuten koulun, läksyt ja pienet kotihommat, sitten painuin tallille.
Eli jos harrastus on lapselle mieluisa, sitä jaksaa vaikka mitenkä paljon. Toki vanhempien on seurattava lasta; jos kotihommat alkavat jäädä välistä, arvosanat laskevat tms, täytyy harrastukesta jutella uudelleen, eihän se vain vie liikaa aikaa?