Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No huh huh: "Näin voit jättää lapsen perinnöttömäksi"

Vierailija
19.08.2010 |

Mihin tämä maailma on oikein menossa?

Taloussanomien mukaan Turun Sanomat esittelee keinoja (tai keinon), jolla vanhemmat voivat jättää oman rintaperillisensä, siis lapsensa, täysin vaille perintöä. Ihan kuin se olisi jotenkin ideaalitilanne, johon tämä porsaanreikä tarjoaa viimeinkin mahdollisuuden.

Muistelisin joskus aiemmin jo puhutun ns. "ahneesta sukupolvesta", joita sodan jälkeen syntyneet edustavat: tämä ahne sukupolvi on hupuloinut sodan nähneiden vanhempiensa säästäväisestä eletyn elämän jäänteet golf-matkoihin ja kesämökkeihin, nyt kun aiempi sukupolvi alkaa olla muutamaa tervaskantoa lukuunottamatta mullan alla, siirtyy huomio sukupolveen toisella puolella aikajanaa. Tämä ahne sukupolvi siis kuppaa toiminnallaan sekä sukupolven ennen että jälkeen itsensä.

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/08/19/ts-nain-voit-jattaa-lapsen-…

"Siirtämällä kaiken omaisuutensa henkivakuutuksen piiriin ja nimeämällä vakuutuksen edunsaajat, ei varsinaiseen perinnönjakoon jää mitään lapsille.

Omaisuutta voi siirtää pois rintaperillisten ulottuvilta myös ennakkoperinnöllä tai lahjoituksilla, mutta Turun Sanomien mukaan henkivakuutuksella kikkailulla pääsee helpommalla.

Lehden haastatteleman Turun oikeustieteen professorin Eva Gottbergin mielestä lakiosasta voisi luopua.

– Eivät lapsetkaan ole lain nojalla enää velvollisia huolehtimaan vahoista vanhemmistaan, joten miksi vanhempienkaan pitäisi mitään jättää sellaisille perillisille, joille he eivät halua jättää, Gottberg sanoo Turun Sanomille.

"

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joita ei muuten ole ihan vähän tässä maassa!) uuden lyömäaseen. Ja kärsijänä ei taaskaan ole kukaan muu kuin lapset.

Tästä neuvosta on etua tasan tarkkaan vain itserakkaille ja julmille ihmisille:

- niille, jotka tahtovat ohjailla, rajoittaa ja määräillä lastensa elämää

- niille, jotka tahtovat laittaa lapset kärsimään vanhempien mokista (esim. isän syrjähypystä syntynyttä lasta rankaistaan tällä, vaikka lapsella ei ollut syrjähyppyyn osaa eikä arpaa)

- äiti- ja isäpuolille, jotka tahtovat nostaa itsensä "vanhan perheen" yläpuolelle ja jotka tahtovat yksinkertaisesti pyyhkiä puolisonsa aikaisemman elämän kadoksiin

- pedofiilit ja insestivanhemmat, jotka voivat kiristää lapsiaan olemaan kertomatta koskaan kenellekään

- väkivaltaiset, narsistit, sadistit, alkoholit, narkkarit jne. jotka saavat näin näppärästi lapset vaiennettua

Mahtavaa, kyllä ihmishirviöillä on taas onnen päivät! Kiitän kaikkien maailman sorrettujen lasten puolesta professori Eva Gottbergia sekä artikkelin julkaisseita lehtiä!

Vierailija
62/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista vanhin sai pikkuruisen lakiosan, loput kolme jakoivat mijoonaperinnön. Ihan laillista tuo oli jo 3 vuotta sitten.

Jos kyseessä on miljoonaperintö, ei lakiosakaan ole kovin "pikkuinen". Lakiosa on puolet siitä, mitä normaalisti perisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joita ei muuten ole ihan vähän tässä maassa!) uuden lyömäaseen. Ja kärsijänä ei taaskaan ole kukaan muu kuin lapset. Tästä neuvosta on etua tasan tarkkaan vain itserakkaille ja julmille ihmisille: - niille, jotka tahtovat ohjailla, rajoittaa ja määräillä lastensa elämää - niille, jotka tahtovat laittaa lapset kärsimään vanhempien mokista (esim. isän syrjähypystä syntynyttä lasta rankaistaan tällä, vaikka lapsella ei ollut syrjähyppyyn osaa eikä arpaa) - äiti- ja isäpuolille, jotka tahtovat nostaa itsensä "vanhan perheen" yläpuolelle ja jotka tahtovat yksinkertaisesti pyyhkiä puolisonsa aikaisemman elämän kadoksiin - pedofiilit ja insestivanhemmat, jotka voivat kiristää lapsiaan olemaan kertomatta koskaan kenellekään - väkivaltaiset, narsistit, sadistit, alkoholit, narkkarit jne. jotka saavat näin näppärästi lapset vaiennettua Mahtavaa, kyllä ihmishirviöillä on taas onnen päivät! Kiitän kaikkien maailman sorrettujen lasten puolesta professori Eva Gottbergia sekä artikkelin julkaisseita lehtiä!

Todellakin komppaan ylläolevaa. Tässähän taas uusi mahdollisuus lapsiaan kiusaaville hirviövanhemmille tai itseään vanhemmiksi kutsuville. Luulen, ettei Eva Gottbergilläkään ole ihan puhtaat jauhot pussissaan...

Vierailija
64/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion käyttää kyllä rahani itse, ei niitä juuri jää perinnöksi. tai jää varmaan hyvin vähän. kai sitä voi lapsi itse tienata rahansa. Tulee siitä parempi mielikin:-). itse sain n. 10 000 e. Lapseni saanee enemmän kuiteskin.

Vierailija
65/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi minä en ainakaan odota mitään. Ei kiinnostaa paskaakaan perinnöt sitten kuusikymppisenä. 20 vuoden päästä on ne omat asunnt maksettu ja lapsetkin ovat jo kolmikymppisiä. se rahan tarve alkaa olla ohitse.

Mutta se mikä minua vituttaa, on että miksi minun pitää nyt rahoittaa näiden loisten eläminen. Kun on oma perhe elätettävänä, niin silti esim. perhe joutuu maksaa normaalista keskipalkasta kolmanneksen veroa, vaikka sillä yhdellä palkalla eläisi koko perhe.

Kun nämä loiset olivat perheellisiä, he eivät maksaneet mitään veroa, jos heillä oli tuo tilanne. he saivat perheverotuksen sekä vielä vähnneykset siitä, että heillä oli lapsia.

Nyt lapsiköyhyys on suurempaa kuin koskaan aiemmin suomessa, kun lapsíperheet maksavat enemmän veroa kuin saavat tulonsiirtoja, ensimmäistä kertaa suomen historiassa.

Tilastojen mukaan suurilla ikäluokilla on käsiissän suomen omaisuus, sekä lisäksi he saavat keskimäärin enemmän tuloa joka kuukausi kuin mikään muu ihmisryhmä. Eli käytännössä tarkoittaa että heidän eläkkeet ovat suuremmat keskimäärin kuin tukityöllistettyjen ja harjoittelijana aivan normaalia työtä tekevien nuorempien sukupolvein palkat.

Vierailija
66/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolla ahneella sukupolvella viitataan pian sodan jälkeen n. 1945-1955 syntyneisiin.

Tämä on sukupolvi, joka on hyötynyt sodan nähneiden sukupolvien uutteruudesta ja säästäväisyydestä. Näillä perinnöillä he hankkivat itselleen kesämökit ja autot, sijoitusasunnot ja jokavuotiset ruskamatkat Lapin luontoon."

Lahjoittaa rahat kissojensuojeluyhdistykselle ja mennä hirteen?

Haloo!! Onko katkeruudella ja kateudella enää mitään rajaa?

Vierailija
67/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska aineisiinhan kuluu rahaa mielettömästi ja työssäkäyvät sisarukset voivat elättää itse itsensä palkallaan. Joten enemmän perintöä huumeidenkäyttäjille ja alkoholisteille!

Vierailija
68/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivät vanhempanikaan tee niillä enää mitään kuoltuaan. Saavat toki itse päättää, mihin antavat.

Olen varmaan outo lintu, kun minua ei oikeasti kiinnosta raha muuten kuin että lapsilla ja minulla on katto pään päällä, saan palkka sen verran, että pärjätään. Olen varmasti naiivi, mutta oma onneni koostuu muista asioista, näin on ollut jo 40 vuotta.

Vierailija
69/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele vaikka joku jättäisikin lapsensa perinnöttömäksi pelkästään luonteen perustella sillä kyllä täällä on välillä niin ilkeitä ihmisiä kommentoimassa asiallisiinkin asioihin, että mietityttää millaisia ovat perhettään ja vanhempiaan kohtaan, ei käy vanhempia kateeksi.

Vierailija
70/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakiosa on vanehmpien tienaamaa rahaa jonka he saavat käyttää miten haluavat! ei sitä tarvitse sinulle tai muille perintöä kieli keskellä suuta odottaville jättää!

Mun mielestä lakiosa kuuluu kaikille rintaperillisille, riippumatta siitä, ovatko ko. lapsen elämänvalinnat aina linjassa vanhempien halujen ja toiveiden kanssa. Tästä porsaanreiästä tulee ultimate-keppi, jolla tottelematonta aikuista lasta voidaan kiristää toimimaan omien halujen mukaan. Alunperinhän lakiosa säädettiin aikoinaan juuri siksi, etteivät vanhemmat voisi kiristää lapsiaan esim. puolison valinnassa. Jos aletaan saivartelemaan, kohtahan suonensisäisten huumeidenkäyttö vaihtuu tupakoinniksi tai alkoholinkäytöksi viikonloppuisin, lopulta ehkä myös vanhempien toiveiden vastaiseen ammatin ja koulutuksen valintaan. Tämähän mahdollistaa lasten eriarvoisen aseman ja sen suosikkilapsen suosimisen. Tuosta ap:n mainitsemasta ahneesta sukupolvesta muuten kirjoitti ainakin Osku Pajamäki aikoinaan.

No mutta kun tuo lakiosa tai muukaan perintö ei ole koskaan puhtaasti vain "vanhempien tienaamaa rahaa". Osa siitä on todennäköisesti myös esim. perintöä aiemmalta sukupolvelta.

Vai oletko sitä mieltä, että itse isovanhemmiltasi tai vanhemmiltasi saamasi perintö ei kuulu enää lapsellesi, vain sinulle?

Sinäkö tahdot siis rikkoa sukupolvien välisen ketjun, asettaa oman sukupolvesi ja oman hyvinvointisi tulevien sukupolvien yläpuolella koska aiempien sukupolvien uurastuksen hedelmät "kuuluvat vain ja ainoastaan sinulle" tai ne ovat "siknun tienaamiasi"?

Eikö se sinusta ole hieman, hmmm, itsekästä?

Vierailija
71/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivät vanhempanikaan tee niillä enää mitään kuoltuaan. Saavat toki itse päättää, mihin antavat. Olen varmaan outo lintu, kun minua ei oikeasti kiinnosta raha muuten kuin että lapsilla ja minulla on katto pään päällä, saan palkka sen verran, että pärjätään. Olen varmasti naiivi, mutta oma onneni koostuu muista asioista, näin on ollut jo 40 vuotta.

Minäkään en halua muiden rahoja. Mutta olisi kiva, jos samaa ajattelisivat nämä suuret ikäluokat ja tulisivat omillaan toimeen, eivätkä kuppaisi luksuselämää muiden selkänahasta.

Ja helppo on naukua näiden ikäryhmien puolesta, jos itsellä on anteliaat vanehmmat .

Vierailija
72/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joita ei muuten ole ihan vähän tässä maassa!) uuden lyömäaseen. Ja kärsijänä ei taaskaan ole kukaan muu kuin lapset.

Tästä neuvosta on etua tasan tarkkaan vain itserakkaille ja julmille ihmisille:

- niille, jotka tahtovat ohjailla, rajoittaa ja määräillä lastensa elämää

- niille, jotka tahtovat laittaa lapset kärsimään vanhempien mokista (esim. isän syrjähypystä syntynyttä lasta rankaistaan tällä, vaikka lapsella ei ollut syrjähyppyyn osaa eikä arpaa)

- äiti- ja isäpuolille, jotka tahtovat nostaa itsensä "vanhan perheen" yläpuolelle ja jotka tahtovat yksinkertaisesti pyyhkiä puolisonsa aikaisemman elämän kadoksiin

- pedofiilit ja insestivanhemmat, jotka voivat kiristää lapsiaan olemaan kertomatta koskaan kenellekään

- väkivaltaiset, narsistit, sadistit, alkoholit, narkkarit jne. jotka saavat näin näppärästi lapset vaiennettua

Mahtavaa, kyllä ihmishirviöillä on taas onnen päivät! Kiitän kaikkien maailman sorrettujen lasten puolesta professori Eva Gottbergia sekä artikkelin julkaisseita lehtiä!

Ei pääse lepoon eikä rauhaan eikä saa edes korvausta pilatusta lapsuudesta vanhemmiltaan.

Vierailija
73/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupesko pelottaan ettet voikaan kuitata kulutusluottoja ja ylisuurta asuntolainaasi isukin jättämällä perinnöllä vaan joudut ihan itse tienaamaan ne rahat!?

hahaa.

...mun vanhemmat on sota-aikaan olleet nuoria eli eivät ole suuria ikäluokkia vaan jälleenrakentajaikäpolvea, opettivat lapsilleen että on tärkeä käydä kouluja ja mennä töihin, ja töitä olen tehnyt ahkerasti ja maksanut taloni ja elättänyt perheeni ihan itte, ilman almuja mammalta. Ei ole mitään tarvetta kuolettaa vanhempiani ja kupata heidän rahojaan, koska tulen hienosti muutenkin toimeen.

Vierailija
74/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolla ahneella sukupolvella viitataan pian sodan jälkeen n. 1945-1955 syntyneisiin. Tämä on sukupolvi, joka on hyötynyt sodan nähneiden sukupolvien uutteruudesta ja säästäväisyydestä. Näillä perinnöillä he hankkivat itselleen kesämökit ja autot, sijoitusasunnot ja jokavuotiset ruskamatkat Lapin luontoon." Lahjoittaa rahat kissojensuojeluyhdistykselle ja mennä hirteen? Haloo!! Onko katkeruudella ja kateudella enää mitään rajaa?

Ehkäpä auttaa seuraavaa ja seuraavia sukupolvia? Mahdollistaa myös tulevalle sukupolvelle jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä esim. tulevaisuuden eläketaakasta? Mutta ei, pitäähän ahneen sukupolven päästä brassailemaan naapureille itse tienaamallaan materialla, joka todellisuudessa on suurilta osin kustannettu mummonvainaan perintörahoilla.

Nyt sitten kieli vyön alla etsitään porsaanreikiä, joilla voidaan itse välttää perinnön jättäminen omille lapsille, omalle lihalle ja verelleen. Sairasta. Ahne sukupolvi on itse hyötynyt aiemman sukupolven uurastuksesta ja nyt ei sitten tahtoisi mahdollistaa samaa ja varmistaa samoja etuja myös omalle jälkipolvelleen... Kauhea skenaario. Taitaa jäädä moni hauta tulevaisuudessa hoitamatta, sen verran tehokkaasti ovat monet vanhemmat välinsä omiin lapsiinsa onnistuneet pilaamaan.

Vierailija
75/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion käyttää kyllä rahani itse, ei niitä juuri jää perinnöksi. tai jää varmaan hyvin vähän. kai sitä voi lapsi itse tienata rahansa. Tulee siitä parempi mielikin:-). itse sain n. 10 000 e. Lapseni saanee enemmän kuiteskin.

Huomioitko rahanarvon muuttumisen ja elinkustannusindeksinvaihtelut vuosien aikana vai oletko saanut perintösi ihan lähivuosina?

Vierailija
76/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden rahoja, en nyt enkä tulevaisuudessa. en laske elämääni sen varaan että saan ilmaista rahaa perintönä. ja omat itse tienaamani rahat annan sille kenelle haluan kun se aika koittaa. tai jätän antamatta.

itsekästä on vaatia että muut antavat sinulle ilmaista rahaa, rahaa jonka ovat kovalla työllään ansainneet. mutta niinhän se nykyään on ettei ole muita kuin MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ, MULLE NYT KAIKKI JA HETI EIKÄ MUILLE MITÄÄN!

lakiosa on vanehmpien tienaamaa rahaa jonka he saavat käyttää miten haluavat! ei sitä tarvitse sinulle tai muille perintöä kieli keskellä suuta odottaville jättää!

Mun mielestä lakiosa kuuluu kaikille rintaperillisille, riippumatta siitä, ovatko ko. lapsen elämänvalinnat aina linjassa vanhempien halujen ja toiveiden kanssa. Tästä porsaanreiästä tulee ultimate-keppi, jolla tottelematonta aikuista lasta voidaan kiristää toimimaan omien halujen mukaan. Alunperinhän lakiosa säädettiin aikoinaan juuri siksi, etteivät vanhemmat voisi kiristää lapsiaan esim. puolison valinnassa. Jos aletaan saivartelemaan, kohtahan suonensisäisten huumeidenkäyttö vaihtuu tupakoinniksi tai alkoholinkäytöksi viikonloppuisin, lopulta ehkä myös vanhempien toiveiden vastaiseen ammatin ja koulutuksen valintaan. Tämähän mahdollistaa lasten eriarvoisen aseman ja sen suosikkilapsen suosimisen. Tuosta ap:n mainitsemasta ahneesta sukupolvesta muuten kirjoitti ainakin Osku Pajamäki aikoinaan.

No mutta kun tuo lakiosa tai muukaan perintö ei ole koskaan puhtaasti vain "vanhempien tienaamaa rahaa". Osa siitä on todennäköisesti myös esim. perintöä aiemmalta sukupolvelta.

Vai oletko sitä mieltä, että itse isovanhemmiltasi tai vanhemmiltasi saamasi perintö ei kuulu enää lapsellesi, vain sinulle?

Sinäkö tahdot siis rikkoa sukupolvien välisen ketjun, asettaa oman sukupolvesi ja oman hyvinvointisi tulevien sukupolvien yläpuolella koska aiempien sukupolvien uurastuksen hedelmät "kuuluvat vain ja ainoastaan sinulle" tai ne ovat "siknun tienaamiasi"?

Eikö se sinusta ole hieman, hmmm, itsekästä?

Vierailija
77/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mahdollistaa jonkun perheen lapsen räikeän suosimisen!

On perheitä, joissa joku perheen lapsista on se suosikki, jonka tarpeet ovat muiden tarpeita tärkeämmät. Se, jota erityisesti kannustetaan, kehutaan ja lohdutetaan. Se, joka saa kaiken haluamansa. Lopulta sen perinnönkin.

Herätys, tasa-arvoa kannattavat!

Vierailija
78/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken sen omaisuuden ja rahan mitä kerättyä saan lasteni perittäväksi. Ilman muuta. Ja rehellisesti jokaiselle yhtä paljon. Siitäkin huolimatta vaikka sössisivät elämänsä kuinka.

En ihan ymmärrä muunlaista ajattelutapaa. Se on itsekästä ja loukkaavaa omia lapsiaan kohtaan. Sillä itsepä vanhempi on lapsensa hoitanut ja kasvattanut. Jos on pieleen mennyt, syy ei ole lapsen. Lapsi on silti ansainnut perintönsä jos nyt jotakin sattuu vanhemmalta jälkeen jäämään.

Vierailija
79/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

peintöverot maksoin siis jo kauan sitten, rahaa tuli äidin kuoltua asunnon myynnistä.

Vierailija
80/92 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

60+ -ikäisiä itsekkäiksi? Ainakin omat vanhemmat + kavereiden vanhemmat uhraavat edelleen kaikkensa lasten eteen. He hoitavat lapsenlapsia ja antavat rahaakin. Asenne on se, ettei itselle mitään ja kaikki lapsille. Monet kokevat velvollisuudeksi jättää vielä muhkeat perinnötkin.

Esimerkiksi omat vanhemmat kitkuttaa 15 vuotta vanhalla autolla, keittiö on jostain 70-luvulta ja kulkevat 10 vuotta vanhoissa halpisryntteissä. Samaan aikaan meille lapsille maksettiin tuliterät autot pihaan ja uudet keittiöt. Musta tää on pikemminkin noloa, kun toiset eivät ota itselleen mitään ja kaiken antavat tänne. Äitini tekee edelleen välillä keikkatyötä eläkkeellä ja siitä saatavat rahat tasaa mulle ja siskolle kerran vuodessa ylimääräisenä rahana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän