5v panttaa wc-käyntejä, mikä neuvoksi?
Meidän 5v on alkanut yhä enenevässä määrin jättää käymättä wc:ssä. Tai siis pidättää tunti tolkulla, ennenkuin voi mennä hoitamaan hommat.
Pitäisikö antaa olla? Patistaa? Uhkailla, kiristää, lahjoa?
Vahinkoja ei ole sattunut, mutta mua ärsyttää jatkuva "taistelu" wc-käynmneistä.
Kommentit (8)
oli 4-v. Ruvettiin antamaan jokaisesta vessakäynnistä tarra vihkoon ja olikohan 10 tarraa kun oli kerännyt niin sai valita lelun kaupasta tms. Tehosi ja pari-kolme viikkoa niin kävi jo reippaasti vessassa. Nykyään käy kyllä joka päivä mutta selkeesti huomaa ettei mene heti kun hätä iskee vaan tuskissaan kiukkuilee, mutta käy sentään joka päivä nykyään.
Meillä oli pojan kanssa ihan sama juttu. Suostui menemään vessaan vasta, kun hätä oli äärimmäinen. Neljä tuntia meni kevyesti ilman vessareissua.
Meillä tilanteeseen auttoi aika ja tietyt säännöt oli, milloin vessassa täytyi käydä. (ennen nukkumaanmenoa, ulos lähtöä jne) Olihan se taistelua välillä mutta lahjomaan en viitsinyt lähteä. Pari kertaa pojalle selitin, että voi tulla pissatulehdus, jos ei käy vessassa. Se tepsi kyllä, koska siskolla oli ollut kyseinen riesa ja se oli jäänyt pojan mieleen.
Meidän kohta 4v tyttö ei sitten millään suostuisi vessaan, vaikka kilsan päähän näkee, että hätä on. Aiemmin kysyin onko hätä ja vastaus miltei aina että ei. Nykyään en kysy, vaan kerron, että nyt käyt vessassa, ennen ei esim lähdetä ulos tmv.
Kurja vaiva, tai oikeastaan tapa, johon olen yrittänyt olla kiinnittämättä liikaa huomiota ettei mene pahemmaksi, mutta joskus kiireessä tulee kyllä "annettua periksi ei-hädälle" sillä seurauksella, että viisi minuuttia vessan läheisyydestä poistumisen jälkeen onkin jo kamala pissahätä. Ja aika usein silloin mua suututtaa...
pitää muistuttaa vielä vessakäynneistä, joka päivä. Joskus tajuaa, että olisi jo pitänyt käydä kun pissiä tulee housuihin, ei halua/malta mennä vessaan. Mutta hiljattain vasta oppinut vessanpöntöllä itse käymäänkin ehkä kouluikäisenä jo osaa.
Ja jotkut hyväkkäät sitten keksivät kakan panttaamisen ;-)
Mun veli teki tuota vuosia ja kakkauksesta saatiin aina hirveä show aikaan microlaxeineen ja muineen. Eli hallitsi tilannetta totaalisesti. Siinäpä sitten pikkuhiljaa peräsuoleen kehkeytyi ylimääräinen pussi, joka operoitiin.
Tuo tarrasysteemi muuten hoiti hänen kakkausongelmansa lopulta.... ja mieto laksatiivi.
Ummetustahan on tänä kesänä ollut lapsilla paljon, kun on ollut niin kuuma. Eli vettä juotavaksi vaan.
...meilläkin sama ongelma eli 4-vuotias poika pihtaa pissiään niin kauan, että sitten on jo ihan pakko mennä... Ei kyllä siitäkään huolimatta pissaa housuunsa, mutta mua hirvittää ne monen tunnin välit...
Onpa ollut kiva lukea, että tätä on muillakin.
Täytyy kai nyt alkuun yrittää olla tekemättä asiasta isompaa numeroa. Ja jos se ei toimi, niin sitten tuota tarrasysteemiä voisi harkita.
Kiitos.
ap
tosin tämä on jo vanha juttu, noin 8 v. sitten. poika pihtaili kakkahätäänsä. tilanne meni vaikeaksi, hätä oli SUURI ja edelleen vaan poika pihtaili. valvottiin öitäkin, ei vaan saanut tehdyksi, tuskat oli kovat, puuskittaiset. viimein ostin ulostuslääkettä, otin töistä vapaapäivän ja homma vimein hoitui.
jälkeenpäin sain kuulla/huomata, tarhassa oli vc-tilossa myös piirustus/askartelu tila, suureen ääneen oli mainostettu (kun joku oli käyny hädällä), täällä HAISEE!!!! no tottakai, vessassa saakin haista, sitä vartenhan se on, ei siinä ole mitään outoa.
tarkistathan hoidon/tarhan tmv. VESSARAUHAN. aika herkkä ikä tallasille asioille on just toi.
t.äiti *3