Päiväkodin tädit, käsi sydämelle....
Onko liikaa pyydetty, että kerrotte vanhemmille jotain lapsen päivästä kun lapsi haetaan hoidosta?
Kommentit (74)
Ja minun mielestäni heillä on myös tärkeämpää tekemistä, kuin laskea niitä nakinpaloja tai vessa käyntejä.
kuule, mun lapselle tuli vakava munuaistulehdus, koska ei koskaan päiväkodissa juonut mitään, eikä pissannut koskaan. Tämä selvisi minulle vasta pitkän ajan kuluttua, kun lapsi vihdoin avasi suunsa. Pelkäsi vessassa käyntiä, eikä kukaan hoitaja huomannut yhtikäs mitään. Sitten ei juonutkaan ettei tulisi pissahätä. Ja sinä sanot minulle, että hoitajilla on jotain tärkeämpää tekemistä kuin PERUSTARPEISTA huolehtiminen. Varmaan juoruaminen keskenään. Tai niiden kivojen, sosiaalisten lasten hyysääminen (kun niiden toimitusjohtajavanhemmat tulee Nico-Pessicaa kohta hakemaan ja pitää olla lapsellekin mielin kielin, että saa sitten hyvät joululahjat).
itse kerron aina lasten vanhemmille kuinka päivä on kulunut ja myös omien lasten päiväkodin tätit kertovat kuinka heillä on mennyt ja olen myös itse aktiivinen ja kysyn, koska aina ne tädit eivät kerkeä kertomaan, jos monta lasta haetaan saman aikaisesti hoidosta.
ja olen sitä mieltä ettei päiväkodeissa kiinitetä tarpeeksi huomiota oikein mihinkään. Itse olen työssä alalla ja kiinnitän huomiota ainakin oman pöytäläisteni syömisiin ja juomisiin.
Päiväkodeissa yli 3v lapset juovat hoitopäivän aikana liian vähän nestettä. Lapsille on annettu vapaus käydä juomassa esim, vessassa entisaikojen hammasmukeista. Mitään kontrollia tai tietoa ei ylensä ole lasten juomaan menosta tai juovatko vettä siellä ollessaan...
Olen täällä kritisoinut päiväkotien toimintaa vessajuomisessa, sillä paheksun vessasta lavuaarin yläpuolella hanasta otettavaa juomavettä.
Ensiksikin lapset eivät laske lavuaariin vettä niin, että olisvat säätäneet mahdollisesti käsipesun jälkeen jäänyttä lämmintä vettä kylmäasentoon. He juovat lämminvesiputkesta tulevaa vettä. "Toisekseen" lapsille on opetettu käsipesussa ravistamaan liiat vedet pois ennen kuivaamista. Saa vain arvata mihin roiskevedet menevät -hanan suulle josta joku kohta laskee juomavettä mukiinsa. Saa kyllä epäpuhtauksiakin samalla likaisesta hanan aukosta.
Mukit vaihtelevat joskus paikkaa, vaikka ne ovat omissa nimellisissä lokeroissa. Likaa menee mukin sisälle sillä lapsi saattaa ottaa isosta mukista kiinni siten, että neljä sormea pitää kiinni mukin sisäreunasta...Meillä mukit laitetaaan pesuun vain kerran viikossa, perjantaisin. Koko viikon mukeissa muhii pohjalla vesitilkat...
Kuinka moni meistä juo työpaikan vessan hanasta tulevaa vettä...
Oikeampi tapa olisi pitää vettä ryhmätilassa vaikka pumppiksessa tai termarissa, lasi tiskiin menevien joukkoon. Ymmärrän tiskistä aiheutuvan lisätyön, mutta en hyväksy vessajuomista.
28, Sinun lapsellasi tule olla jatkossa oma juomapullo, jossa on puhdasta vettä. Näin nähdään onko lapsi juonut päivän aikana.
Kesällä näkee pihoilla korin josta lapset käyvät juomassa aina kun janottaa, jokainen tuo oman pullon päiväkotiin. Pullon hygieniasta on syytä pitää huolta kesähelteellä, kotona on vastuu illalla pesemisestä.
Paha juttu jos lapset ovat päivähoidossa "omillaan" vaikka ovat aikuisten vastuun alaisina.
Huvittaa joskus kun katsoo lapsille jaetun maidon määrää laseissa. Pieni liraus lasin pohjalla, se on käytäntö. Toki lisää saa jos "älyää" pyytää tai kaataa jos itse kaatavat. Maito ei sinänsä ole janojuoma, mutta suomalaisessa kulttuurissa on pidetty ja korvaa osan nestevaroista. Vesi käy yhtä hyvin jos muuten kalkista ja muusta pidetään huolta.
Kuka lasten puolia pitäisi jos ei me aikuiset. Vaadi vastuullista hoitoa, useat maksavat palvelusta, ja vaikkei tule maksulappua, on kuitenkin elävistä ihmisistä kyse, -lapsista.
Ei kai se äti aina ehdikään tilittää jokaiselle vanhemmalle, mitä tehtiin ja syötiin. Ehtisitkö itse; käsi sydämelle?
minä kerron aina.
Tosi usein vain teitä vanhempia se ei tunnu kiinnostavan.
Joskus harvoin on kiireinen päivä ettei ehdi vaihtamaan tietoja aamuvuoron kanssa ja joku lapsi jää iltapäivällä "huomiotta" (siis ei muista mitään erityistä juuri siitä lapsesta).
Tai sitten muuten on voinut touhuta yleisesti vähän kaikkien lasten kanssa ja siinä tohinassa on jäänyt joku/jotkut lapset sinä päivänä juuri sillä lailla huomiotta, ettei mitään erityistä ole tehnyt niiden kanssa. Sitten voi vain sanoa jotan ympäripyöreää, että hyvin meni päivä eikä ollut ruttuja rattaissa. Tai että leikittiin hippaa.
Pyrin aina huomaamaan jokaisen lapsen vähintään kerran joka päivä, mutta on se vähän haasteellista kyllä välillä.
Mä en vain osaa kertoa, jos ei mitään erityistä ole ollut. En osaa tehdä tikusta asiaa.
jotka ovat kuin vaativat asiakkaat: halutaan huippupalvelua juuri MULLE. Ollaan joka pikkuasiasta yhteydessä tarhantätiin ja oletetaan samaa päinvastoin... Siellä on aika monta muutakin lasta omien nuppusten lisäksi, joten parilla tädillä on ihan tarpeeksi hommaa tehdä muutakin kuin tyhjentävää raporttia päivän kulusta nipomammoille.
t. Ei päiväkodintäti, vaan lapsensa hoidosta iloinen mamma, joka ei vaadi jatkuvaa henkilökohtaista palvelua kiireen keskellä
jotka ovat kuin vaativat asiakkaat: halutaan huippupalvelua juuri MULLE. Ollaan joka pikkuasiasta yhteydessä tarhantätiin ja oletetaan samaa päinvastoin... Siellä on aika monta muutakin lasta omien nuppusten lisäksi, joten parilla tädillä on ihan tarpeeksi hommaa tehdä muutakin kuin tyhjentävää raporttia päivän kulusta nipomammoille. t. Ei päiväkodintäti, vaan lapsensa hoidosta iloinen mamma, joka ei vaadi jatkuvaa henkilökohtaista palvelua kiireen keskellä
jos on ollut jotain erityistä, sorry!
Jos kaikki menee lapsella mallikkaasti, eikä ole mitään ongelmia, se syö, juo ja leikkii ryhmän mukana melko näkymättömissä. Ja jos samana päivänä vielä jollain toisella lapsella on joku kiukkukohtaus tai muita ongelmia, niin pää lyö todella tyhjää kun vanhemmat tulevat hakemaan: en muista mitään asiaa mitä lapsi olis tehnyt tai sanonut koko päivänä. Valitettavasti, yritän kyllä, mutta toisinaan on kova kiire.
Riittääkö muutama sana, vai keskustellaanko 10 minuuttia?
Ajatteles jos keskustelen joka päivä jokaisen vanhemman kanssa 10 minuuttia, tekee se 210 minuuttia, eli yli kolme tuntia. Eipä riittäisi työpäivä jos vielä pitää lapsetkin hoitaa ja vahtia.
"minä kerron aina. Tosi usein vain teitä vanhempia se ei tunnu kiinnostavan."
Me on saatu aina raportti päivästä -pyytämättä. Kiitos aktiivisille tädeille. Joskus vain vähän huvittaa, kun tädit kertovat esim. montako nakkipalaa söi nakkikastikkeesta tai montako kertaa on käynyt pissalla. Ihan kaikkea ei tarvitse noin tarkkaan raportoida.
mutta sen verran sama asia, että vastaan kuitenkin.
Minä kerron yleensä joka päivä lyhyesti päivän kulun, onko syönyt hyvin/huonosti, nukkunut (minulla on hyvinkin pieniä hoitolapset yleensä), millä mielellä on ollut jne..
Ja saa kysyä, jos tarkemman selvityksen päivästä haluaa :)
kun haen lastani. Jos on ollut jotakin erikoista, niin toki kerrotaan siitä. Mutta mä todellakin ymmärrän tätejä, ettei sitä niin joka tyypin kanssa ehdi aina pölistä.
Ja kun jotkut vanhemmat tärkeinä höpöttävät kaikista pikkujutuista tädeille.
t. ala-asteen ope, jolla on sama vaiva - iltaisin, kun kaikki tärkeät vanhemmat soittelevat joka pikkujutun takia
Kiva olisi kuulla:
-Päivä on mennyt hyvin. (silloin kun lause on totta)
-Haluaisin raportin jos on ollut suurempaa mielipahaa, itkua, vaikeuksia, tms.
-Jos on jotain sattunut (esim. kerran kaveri oli raapaissut poskesta pienen palan pois)
-Jos on ollut jotain erikoista (esim. pieni retki lähimetsään)
-Jos lapsi on oppinut/kokenut jotain uutta (esim. kiivennyt ensimmäistä kertaa puolapuilla)
-Jos lapsi on onnistunut jossakin hyvin
Jos ei ole mitään erityistä raportoitavaa, vaan kaikki on mennyt tavallisesti (hyvin) ei tarvitse laskea syötyjä nakkipaloja, jotta olisi jotain kerrottavaa.
Joskus harvoin on kiireinen päivä ettei ehdi vaihtamaan tietoja aamuvuoron kanssa ja joku lapsi jää iltapäivällä "huomiotta" (siis ei muista mitään erityistä juuri siitä lapsesta).
Tai sitten muuten on voinut touhuta yleisesti vähän kaikkien lasten kanssa ja siinä tohinassa on jäänyt joku/jotkut lapset sinä päivänä juuri sillä lailla huomiotta, ettei mitään erityistä ole tehnyt niiden kanssa. Sitten voi vain sanoa jotan ympäripyöreää, että hyvin meni päivä eikä ollut ruttuja rattaissa. Tai että leikittiin hippaa.
Pyrin aina huomaamaan jokaisen lapsen vähintään kerran joka päivä, mutta on se vähän haasteellista kyllä välillä.
Miettikää vanhemmat tätä tilannetta pienen lapsen näkökulmasta.En tiedä minkä ikäisestä lapsesta tässä hoitaja puhuu, toivottavasti ei kuitenkaan taaperosta, mutta sanotaan esim.3v:stä.Hoitopäivä on monelle 8-9t ja tänä aikana hoitaja on ehtinyt keskittyä lapseen 1 kerran.Kaikki nämä tunnit ilman aikuista joka kuuntelee. Ei vaan kerran vaan päivittäin.Hoitajalla eiole mitään kerrottavaa kun ei ole aikaa lapselle ollut jne.Onko tämä mielestänne lapsen kasvun ja kehityksen kannalta riittävän hyvää hoitoa?Päiväkodissa ei ehditä eikä liioin kotona.
-Jos on jotain vaatteisiin/tarvikkeisiin liittyvää, toivoisin, että siitä sanottaisiin. Yritän laittaa parhaiten sopivat vaatteet päiväkotiin, mutta aina ei tule ajatelleeksi kaikkea. Tuntuu, että päiväkodissa ollaan joskus turhankin arkoja sanomaan näistä asioista.
esim. voisitteko tuoda teippivaippoja housuvaippojen sijaan tai voisitteko tuoda sen "Pekan" villahaalarin, kun se on kätevämpi pukea kuin kaksiosainen välikausiasu.
Tämä ketju ja hattuinttäjä-ketju tekee ainakin minut erittäin surulliseksi. Mietin mikä onkaan päivähoidon taso Nyky-Suomessa.... Niin paljon tuntuu löytyvän hoitajia, joita ei kiinnosta ollenkaan kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa. Odottavat vaan että vanhemmat tulevat mahdollisimman nopeasti hakemaan lapset pois jaloista. :(
Ihan oikeasti, jos muisti ei riitä, niin kuinka vaikeaa olisi ylläpitää vaikka jotain paperilappusia, mihin kirjataan kunkin lapsen kuulumisia, tyyliin onko syönyt, onko nukkunut, onko jotain erityistä tapahtunut.
Tai siis jos ei ole erityistä sanottavaa, vanhemmat ajattelevat ettei lasta ole hoidettu hyvin. Yleensä se kuitenkin johtuu siitä, että lapsen päivä on mennyt niin mukavasti ja normaalisti, että on keskittynyt sen lapsen sijaan johonkin toiseen. Silti koitan painaa jokaisen lapsen mieleen joka päivä (niinkuin jo tuonne johonkin kirjoitin), koska minusta ei ole oikein että kiltit ja hiljaiset lapset unohtuvat villien tai vaativien tieltä. Kaikenlaiset lapset ansaitsisivat huomiota hoidossa.
Koitan siis painaa mieleen jotain tyyliin "tänään reetta ja saara värittivät pitkään kuvia ja tytöill näytti olevan tosi mukavaa" tai vaikka "Pekka teki pitkään palapelejä, keskittyi niihin hyvin".
Jos hoitaja/ope kertoo, että ihan ok on mennyt niin eihän se mitään sano sille vanhemmalle! Aika harvoin kerrotte mitään tähdellistä. Onneksi lapsi on jo niin iso, että kertoo itse mitä on tehnyt tai mitä on päivän aikana miettinyt, surrut, iloinnut, onko levännyt vai peräti nukkunut jne. Usein nämä "ihan ok" terveiset kertoo vielä joku sijainen tai hoitaja, joka ei ole lapseni seurassa sekuntiakaan viettänyt.