Hypnopompinen aistiharha
Moikka,
onko kenelläkään ollut ja miten on ilmennyt? Oletteko saanneet mitään hoitoa ja minkälainen on ollut seuraava päivä harhan jälkeen?
Kiitos kaunis, (googletohtoroin täällä itseäni ja päädyin tähän)
Kommentit (8)
Kerro nyt vähän että mikä se on, niin katsotaan löytyykö täältä. ;)
nään kuvioita. Valoääriviivallisia. Ekan kerran vaihtuvia numeroita, (luulin harhojen liittyvän flunssaan ja vahvaan yskänlääkkeeseen) Seuraavilla kerroilla en ollut lääkkeissä ja näin eläimiä, sarjakuvan kaltaisia, sellaisia mitä itse piirtäisin, ja nämä kuvat liikkuivat seinältä toiselle, tämän jälkeen viisisakaraisia tähtiä ja kahdella viimeisellä kerralla symmetrisiä kuvioita. Tämä liittyy siis aina heräämistilanteeseen ja olen täysin hereillä kun näitä nään. Eivät ole mitenkään pelottavia tai uhkiaavia, kuvat siis, mutta vähän pistää miettimään mitä pääkopassa tapahtuu... Googlettamalla olen saanut selville että voi liittyä serotoniinin ja dopamiinin ailahteluun. Outoja asioita kuitenkin. Ja kyllä, ihmiset joille olen näistä puhunut ei ota vakavasti, sis. terveydenhoitaja ja psykiatrinen sairaanhoitaja.
Poden myös aurallista migreeniä, harvoin nykyään ja lapsena minulla on ollut tajuttomuuskohtauksia joita hoidettiin epilepsialääkkeillä.
t. pimiö mikä pimiö
Kerro nyt vähän että mikä se on, niin katsotaan löytyykö täältä. ;)
Minulla vaan menee näkökentässä (ei nukkumiseen liittyen) välillä neonvihreä neliöistä tehty mato (näyttää samalta jos tuijottaa valoon ja sitten katsoo muualle). Ei siitä ole muuta haittaa, kun lukemista joskus hidastaa kun on juuri siinä sanan päällä.
Joskus myös näkökentän reunoilla tapahtuu jotain outoa. Siis maailma ei pysy paikoillaan, vaan kiepsahtaa kummasti.
Nämä liittyvät epilepsiaani, ehkä sinulla siihen migreeniin.
Täsmälleen samanlaisia "hahmoja"kuin kuvaat näkyy minullakin toisinaan kun herään yöllä.Alkoivat esikoisen odotusaikana.Silloin minulla oli kovaa stressiä ja aloin lisäksi vielä nähdä päivisinkin valopisteitä ja tummia hohtavia pallukoita varsinkin vaaleita taustoja vasten,välillä myös pimeässä. Nuo kirkkaat näköhäiriöt jatkuvat jo toista vuotta ja ovat siis kokoajan näkökentässä. "Harhat"taas katosivat raskauden jälkeen mutta nyt toista odottaessani niitä on taas alkanut ilmestyä. Aurallista migreeniä(näkö katoaa toisesta silmästä) ilman päänsärkyä on ollut n. 4 vuotta. Magneettikuvat otettu ja tutkittu mutta ei tietoa mistä johtuisi.Ahdistaa nämä näköhäiriöt. Onko sinulla muita näköhäiriöitä?Millainen aurallinen migreenisi on?
- olen luullut, että kyse on melko yleisestä ja normaalista unen ja valveen välitilaan liittyvästä ilmiöstä. Taitaa kyllä itsellänikin useimmiten liittyä erityisesti elämäntilanteisiin, joissa on stressiä. Miehelläni samoin. Miksi tuollaista horrosuni-ilmiötä pitäisi erityisesti hoitaa?
Eikö kellään? Oikeesti. No, onko ideoita mistä löytäisin kohtalotovereita? Suljetultaosastolta? :-D