Mikä olisi kiva euroopan kaupunki johon uskaltaa vähän matkustaneet lähteä? ov
Olen ajatellut että jos varais yllärimatkan minulle ja miehelle. Hommaisin vielä lastenhoitajankin.
Mies osaa hiukan englantia. Itse muutaman sanan. ainakin sellanen jossa pärjää englannilla.
Itse olen käynyt 2 kertaa pakettimatkalla aurinkorannalla ja niistä oli ainakin helppo aloittaa.
Ei välttämättä mikään miljoonakaupunki.
Kommentit (48)
edullinen
helppo liikkua
hyviä shoppailupaikkoja
Huijataanko siellä turisteja? (luin jostakin juttua, tiedä sitten pitääkö paikkaansa) Vai onko sellasta paikkaa missä ei huijata? :) ap
Itse kävin toissakesänä eikä huijattu eikä ollut ongelmia. Liikkuminenkin oli metrolla/bussilla/kävellenkin erittäin helppoa ja lentokentältä oli helppo osata keskustaan. Ruoka oli hyvää, kakut vielä parempia ja tuliaisi sai raahata mukaan Suomeen paljon.
Tosin Pariisi varmaan näistä ykkönen.
Itse olen tosiaan kokenut vain tuon Budapestin, mutta tyhmänä en huomannut huijausyrityksiä. Millaisia huijauksia on ollut? Minkälaisissa tilanteissa on huijattu ja miten? Vaadittu liikaa rahaa vai mitä?
Kiitos vaan kaikille. Näyttää olevan niin paljon vastauksia että vaikee valita;)
Lokakuun alkua olen miettinyt.
Täytyy laittaa nämä korvan taakse ja alkaa kohta varailemaan matkaa..
ap
Dublinin keskusta on nykyään täpötäynnä aggressiivisiä kerjäläisiä ja narkkareita. : ( Tästä on meillä uutisissa ja mielipideosastoilla jatkuvasti juttua. Lisäksi Liffey -joki haisee.
: P
Suosittelisin erittäin lämpimästi Irlannin maaseutua ja pikkukaupunkeja, mutta ne eivät oikein käy kaupunkilomasta... : )
Euroopan kaupungeista Amsterdam on oikeasti ihana! Tai miten olisi joku muu kaupunki Briteissä? Oslokin on kaunis ja Wien.
tosin kieliongelmia voi tulla.. mutta bodi längvitsillä sit vaan! :)
aina vaikea oppia kieliä ja siksi olen surkea englannissa. Mutta Budapestissä pärjäsin minäkin tosi hyvin. Se muutama sana riitti ja loput puhuttiin käsillä.
Joten itse suosittelen tätä kaupunkia.
Me ainakin tykättiin, se on sen verran kansainvälinen että engalnnilla sujuu kaikki mutta ei kuitenkana mikään jättikaupunki.
Kiitos vaan kaikille. Näyttää olevan niin paljon vastauksia että vaikee valita;) Lokakuun alkua olen miettinyt. Täytyy laittaa nämä korvan taakse ja alkaa kohta varailemaan matkaa.. ap
Müncheniin, Ocktoberfest on kokemisen arvoinen :)
Muutenkin kaupungissa on paljon nähtävää, hyvät ostoskadut.
peesaan ensinnäkin näitä jo ehdotettuja: Kööpenhamina, Tukholma, Budapest, Praha.
Budapest on kaunis ja kiva, eikä siellä joutunut tinkimään tai tullut huijatuksi. Prahassa joutui joskus kommunikoimaan saksaksi kun paikalliset ei osanneet englantia, mutta siitä onkin jo vuosia, jospa ne ovat jo oppineet. :)
Lisäisin harkintaan myös Dublinin, Oslon ja Amsterdamin! Amsterdam on tietysti osittain vähän villi, mutta niitä hullumpia alueia voi välttää helposti eikä siellä vaarallista ole ollenkaan; siellä on myös paljon kaunista katsottavaa ja ympäriinsä voi fillaroida kaupunkikartan kanssa, niin ettei tarvitse välttämättä sekoilla julkisilla. Paikalliset puhuu hyvää englantia. Mondon matkaopas on tosi hyvä.
Itä- ja Etelä-Euroopassa (esim. Puola, Ranska, Espanja, Italia) on joskus hätää kärsimässä englannintaitoinenkin matkustaja, sillä paikalliset eivät välttämättä osaa kieliä itsekään. Portugal (esim. Lissabon tai Porto) on siinä mielessä yllättävä poikkeus, että englanti sujuu tosi monelta.
Minne tahansa menettekin, valitkaa sellainen kohde josta on hyvä suomenkielinen matkaopas saatavilla. Jos kielitaito on heikko, kannattaa koittaa huolella välttää niitä tavallisimpia ongelmia, eli a) että jotain pöllitään tai b) sairastumista. Huolehtikaa siis rahoista ja korteista ja katsokaa vähän mitä syötte. Muista jutuista selviää aina viittomalla ja tavailemalla sanoja opaskirjasta. :)
Wien on muuten kamala kohde. Kaunis, mutta paikalliset ovat usein tökeitä ja palvelu kärttyisää (paikalliset itävaltalaisystäväni allekirjoittavat tämän myös). Niitä harvoja paikkoja jonne en aio palata.