Rintasyöpä?
Onko teillä kellään tai tutuillanne epäilty tai jopa todettu rintasyöpää? Kertokaa kokemuksia?
Lääkäri totesi minulla jotain "epämääräistä" toisessa rinnassa ja laittoi lähetteen mammografiaan. Suotta tietysti vielä hätäillä, ennen kun on tutkittu, mutta kaikenlaista tuli mieleen pienten lasten äidille. Kuoleekohan rintasyöpään nopeasti, mikähän aika tässä on vielä järjestellä asioita?
Kommentit (14)
Tilastollisesti todetuista tapauksista n.75% paranee. Suurin osa on vääriä hälytyksiä, rintarauhasten ja imusolmukkeiden ongelmia.
Vaikka ei siihen tietystikään kannata tuudittautua; läheiseni kuoli alle 6kk diagnoosin saatuaan :(
Mutta olet menossa mammografiaan. Et ole itse huomannut esim. kuopalle painunutta ihoa tai eritettä tai verta rinnassa?
Leikattiin elokuussa ja hoidot jatkuvat 1,5 vuotta. Koko rinta leikattiin, sain sytot, sädehoidon ja muuta lääkitystä. 80 % todennäköisyydellä olen hengissä 5 vuoden kuluttua taudin toteamisesta.
Minulta ei ole koskaan gynellä tai lääkärillä tutkittu rintoja, enkä ole itsekään siihen tullut erityisesti ryhtyneeksi, kun ei ole missään neuvottu tai opastettu. Tämäkin löytyi ihan sattumalta.
Mulla gyne läysi pahkuran ja pelasti henkeni. Kasvain oli niin aggressiivinen, ettei olisi tarvinnut kauaa odotella ennen taudin leviämistä.
Olen ikuisesti hänelle kiitollinen.
Minulta ei ole koskaan gynellä tai lääkärillä tutkittu rintoja, enkä ole itsekään siihen tullut erityisesti ryhtyneeksi, kun ei ole missään neuvottu tai opastettu. Tämäkin löytyi ihan sattumalta.
kuin ennen, paitsi sinä näemmä.
Kyhmyn löysin itse. Kävin tutkimuksissa. Mammossa ja ultrassa ei ollut mitään hälyyttävää, mutta neulanäytteen tulos oli epäselvä. Jouduin (pääsin) leikkaukseen, jossa se todettiin harmittomaksi.
Totta kai sinua huolettaa ja pelottaa, mutta hienoa on se, että tutkitaan!
Olin just täyttänyt 40 kun todettiin, suvussa ei ole kellään. Itse löysin patin ja sisäänkuroutuneen ihon. Leikattiin osapoisto, sain kemon, säteet ja 5-v. hormonihoidon. Aggressiivinen syöpä. Siitä on nyt 4 vuotta ja alan olla terve. Kaikki tähänastiset tarkastukset ovat menneet hyvin. Kärsin vaihdevuosioireista ja univaikeuksista ja masennuksestakin ajoittain, mutta pärjään kyllä.
Oudolta tuntuu että vuoden päästä mut periaatteessa julistaa terveeksi. Kyllä sitä aika hysteerisesti suhtautuu kaikkiin muutoksiin ja kipuihin nykyään, vaikka tietää että tottakai niitä tänikäiselle akalle tulee joka tapauksessa.
Mutta tarkkailkaa rintojanne, hyvät naiset!
outoa kuin tuon kyhmyn, ei eritteitä tai kuoppia. En olen säännöllisesti tutkiskellut, kun en kuulu riskiryhmään, onhan se mielessä ollut kyllä välillä. Tutkiiko kaikki muut naiset sitten jatkuvasti rintojaan?
ap
Tutkiiko kaikki muut naiset sitten jatkuvasti rintojaan? ap
Esimerkiksi suihkussa kun saippuoi itseään, siinä on tosi helppo pikaisesti kokeilla että kaikki tuntuu samalta kuin ennen. Ja sanoo miehellekin että jos huomaat joskus jotain mitä ei ennen ollut, sano siitä heti.
Ei noiden asioiden kanssa ole leikkimistä mitä vanhemmiksi tullaan.
Hyvä että pääset mammografiaan, ap. Siellähän asia selviää!
Ja mikäli kaikki on kunnossa, muistat varmasti tästä eteenpäin tutkia rintasi säännöllisesti. Ohjeet saat esim. sairaanhoitajalta.
http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=9314216#
ja ainakin multa on myös gyne eina tutkinut. Kannattaa todella tutkia, ihan siksikin, että vain kokemus kertoo sen, onko joku möykky sellainen, joka "on ollut siellä ikuisuuden eikä ennenkään ole ollut mitään ikävää" vai uusi ja potentiaalisesti vaarallinen.
Viisikymppinen tätini sairastui rintasyöpään neljä vuotta sitten. Hänet leikattiin ja sai sytoja ja käy tarkkailussa. Kaksi vuotta sitten häneltä löydettiin kasvain myös kohdusta. Sekin leikattiin. RIntoihin/kainaloihin ei ole tullut mitään uutta. Prosentteina en osaa sanoa ennustetta, mutta ei hän selvästi ainakaan vielä suunnittele kuolevansa, vaan rakentaa kesämökkiään.
Minä löysin noin kaksivitosena rinnastani kyhmyn, jota sitten kävin näyttämässä syöpäyhdistyksen hoitajalle, joka tunnusteli ja ultrasi ja totesi, että vaaraton tapaus.
Mammografiassa ja rintojen ultrassa epäselvä löydös, eikä neulanäytteeseen tullut edustavaa palaa. Leikattiin patit pois ja olivat harmittomia fibroadenoomia, jotka itse asiassa melko yleisiä nuorillakin naisilla. Toki tunnen 2 naista, jotka saivat rintasyövän 32- sekä 35-vuotiaana.
Sinulle sanoisin, että älä murehdi asioita etukäteen. Voi olla hyvän tai pahanlaatuinen. Se selviää tutkimuksissa. Omien hautajaisten suunnittelu tässä vaiheessa on vain hysteristä.
"Esimerkiksi suihkussa kun saippuoi itseään, siinä on tosi helppo pikaisesti kokeilla että kaikki tuntuu samalta kuin ennen. Ja sanoo miehellekin että jos huomaat joskus jotain mitä ei ennen ollut, sano siitä heti. Ei noiden asioiden kanssa ole leikkimistä mitä vanhemmiksi tullaan."
Niin siis näin olen toki toiminut, mutta en ole tuon pikaisen kokeilun lisäksi tehnyt mitään "virallista kotitutkimusta".
Nopeastihan tämä kyhmy löytyi, ei varmaan viikkoa ollut ollut, ennen kun hoksasin sen. Rinnat ja niiden rasvakudoshan tuntuu kuitenkin melkein koko ajan erilaisilta, esim. itsellä imettämisen lopettaminen on aina muuttanut rintojen "koostumusta", samoin lihominen/laihtuminen ja ihan kuukautiskierto.
sillä löydökset tehdään ajoissa.