olisiko mielestänne pitäny tajuta, ettei ekalla saa mennä kouluun pyörällä?
Kommentit (28)
kun itse koulun aloitin, että vasta 3.-luokkalaiset sai pyöräillä kouluun. Mä sain sit tokalla reksiltä erikoisluvan äitini pyynnöstä, kun koulumatka oli sen verran pitkä, muttei tarpeeksi pitkä koulukyytiin.
Nyt oma esikoiseni on ekaluokkalainen ja meille tuli kyllä jo ekana koulupäivänä tiedote suosituksesta, että pienet koululaiset eivät kulkisi pyörällä.
Ja mä olen sitä mieltä, että näin on hyvä! Asutaan ihan alakoulun vieressä ja voi hyvä ihme mitä sinkoilua saanut olla todistamassa tänäkin keväänä... :O
Asia on mielestäni AIVAN eri, jos päiväkoti-ikäinen pyöräilee VANHEMMAN KANSSA tarhaan, kuin pistää pieni koululainen tuonne pyörimään itsekseen sen fillarin kanssa. Ajavat tukka tuuballa, kypärä roikkuu repun hihnassa ja hyvä kun eteensä katsovat, saati sitten sivulle (Ja ihan varmasti näistäkin suurimman osan vanhemmat väittävät kiven kovaan, että lapsi osaa loistavasti liikennesäännöt, eikä koskaan aja ilman kypärää ja on aina varovainen ja ja ja...) Ja noi fillaroitisijat on siis pääsääntöisesti niitä isoja ja fiksuja koululaisia!!!!
Veikkaan että suurin osa kouluista edelleen sallii myös ekaluokkalaisten pyöräilyn kouluun. Tuo kielto/suositus on voimassa lähinna suurissa kaupungeissa.
tietää, meidän kunnassa saa pyöräillä ja kaikki menee pyörillä joiden vanhemmat ei kuskaa työmatkan ohella. Eka päivästä lähtien lapset on menny kaveriporukalla. myös minä pienenä pyöräilin kesät talvet kouluun jo ekaluokkalaisena.
kyllä täällä päin ainakin lapset osaa liikennesäännöt. Selkeä sääntö on että tien yli talutetaan ja katsotaan ettei missään näy autoa, sitten saa ylittää. ei mitään ongelmaa.
on vielä liian pieni itekseen kulkemaan koulumatkaa pyörällä. Itse pohdin kakkosluokkalaisenkin kohdalla vielä, että voiko päästää, kun meillä on yksi tie, joka on vilkasliikenteinen. Jos eka-tokaluokkalainen näkee jotain kiinnostavaa ympärillään, niin ei se mitään autoja sen jälkeen enään nää. Meidän koulussa saa tokaluokkalainen mennä pyörällä kouluun. Kunnassamme vaihtelee koulu kohtaisesti tämä asia.
Tuo käytöntähän on lähes joka koulussa!
ja blaa blaa".
Mutta kun kyse on siitä että niin pienen havannointikyky ei ole kovin hyvä. Ei osaa viellä arvioida hyvin nopeuksia ja etäisyyksiä ja voi siis esim. kuvitella hyvin ehtivänsä kun auto on kaukana, mutta sitten KABUMM!
Meidän koulussa saa vasta 3. luokkalaiset kulkea pyörällä, mutta toki vanhempien luvalla saa aikasemminkin. Ja tällä tarkoitetaan just niitä " 2 km pelkkää pyörätietä, ei tienylityksiä" (joita en kyllä ihan täysin usko - 2 km ilman yhtäkään tienylitystä?!?).
Koulu on kuitenkin vastuussa myös koulumatkoista.
(joita en kyllä ihan täysin usko - 2 km ilman yhtäkään tienylitystä?!?)
miten ei muka voi olla? Onhan niitä pyöräilyreittejä ja samanlaisia tienpätkiä meidänkin kaupungissa.
Mutta mutta: Onko yli 80 000 asukkaan kuntia yhtään niitä joissa on koulupyöräily sallittu?
ap
mutta silti meillä on lapset kulkeneet ekaluokasta kouluun pyörällä. Ei ole mitään järkeä laittaa tuntia aikaisemmin kävelemään kun pyörällä hurauttavat sinne nopeaa.
Järjenkäyttö sallittua.