olisiko mielestänne pitäny tajuta, ettei ekalla saa mennä kouluun pyörällä?
Kommentit (28)
Ehkä sitä voisi hieman arvella että saako vai ei, mutta ei tuo pyöräilykielto ole mitenkään automaattisen selvä kaikille.
Meidän pikkukunnassamme meidän koulu on ainoa johon saa 1-2 lk oppilaat pyöräillä. Lähes kaikki oppilaat siis kulkevat pyörätietä pitkin eikä (vaarallisia) tienylityksiä ole juuri kenelläkään.
Itse en tiennyt tuosta luvasta ennen kuin se keväällä tutustumispäivänä kerrottiin.
saa mennä fillarilla kouluun, samoin entisessä kotikunnassani.
Tämän kyllä tiesin kun lapseni meni kouluun ja olen jotenkin kuvitellut, että on ihan yleinen tieto.
Mä kuulin kaveriltani pari kuukautta koulujen jo alettua, ettei ekalle sais mennä pyörällä. Mentiin kuitenkin koko vuosi, paitsi tietty talvella. Itse olin aina mukana viemässä lasta ja hakemassa. Kylläkin samanluokkaliset pyöräili ihan yksin, ainakin kevätpuolella koulumatkat.
pyöräillä myös ekaluokkalaiset, sama juttu naapurikunnassa.
Ihan terveellä järjellä olis voinut hoksata, kuten eka viesti kertoi... Sit ei tarvii ihmetellä eikä etsiä syyllistä, kun sattuu onnettomuus.
pienestä pitäen - 3v alkaen tarhaan (n. 1km) joka aamu ja esikouluun aina kun haluavat. Tottakai äiti kulkee mukana (kävellen tai pyörällä tai potkulaudalla), mutta ainakin omani osaavat 7-vuotiaana aivan loistavasti liikennesäännöt ja koulureitin sun muuta, eli ei olisi mitään ongelmaa mennä yksin pyörällä kouluun. Hassua olisi jos koulu kieltäisi.
kielto oli normijuttu jo 1970-luvulla jolloin aloitin koulun
Mä olen myös aloittanut kouluni 70-luvulla Helsingissä, eikä kukaan kysellyt millä mä tulen kouluun. Aloitin koulun vuotta nuorempana kuin muut ja pyöräilin ihan omin neuvoin joka päivä. Ja tulin kotiin ja olin jopa ihan yksin kotona ennen kuin vanhemmat pääsivät töistä. Ajatella, ihan terveenä ja suht selväjärkisenäkin siitä selvisin.
Ihan terveellä järjellä olis voinut hoksata, kuten eka viesti kertoi... Sit ei tarvii ihmetellä eikä etsiä syyllistä, kun sattuu onnettomuus.
lapset ovat erilaisia. ap
Oma lapseni osaa käyttäytyä liikenteessä, mutta ehkä olis terveellä järjellä pitänyt minunkin päätellä, että näin ei YLEENSÄ ole -> pyöräily yleisesti kielletään :)
mutta ainakin omani osaavat 7-vuotiaana aivan loistavasti liikennesäännöt ja koulureitin sun muuta, eli ei olisi mitään ongelmaa mennä yksin pyörällä kouluun. Hassua olisi jos koulu kieltäisi.
mutta näin vaan kielletään. Ehkä pitäisi sitten ajatella, mitä ekaluokkalaiset yleensä osaavat. ap
meillä saa 1. luokkalaisetkin kulkea pyörällä kouluun. Samoin on naapurikaupungissa (jossa itse olen kouluni käynyt -80-luvulla) edelleen.
Itseasiassa en tiedä onko tässä meidän lähikunnissa/- kaupungeissa missään rajoitettu pyörällä kulkemista.
Moni 7-vuotias taatusti osaa liikennesäännöt ja koulureitin. Ei siinä mitään.
Mutta kun se lapsen keskittymiskyky on hiukan niin ja näin, niin minusta kielto on ihan ymmärrettävä. Sydän kurkussa seuraan joskus noita pieniä koululaisia, jotka leikistä tai muista jutuista riemastuneina eivät muista katsoa eteensä, seurata muuta liikennettä ym.
omat lapseni ovat menneet jo koulun yhteydessä olevaan eskariin yksin/kavereiden kanssa pyörällä.
Ikinä ei ollut mitään ongelmia. Osasivat kyllä käyttäytyä liikenteessä. Ei se matka ole iltasin harrastuksiin koululle yhtään sen turvallisempi kuin päivälläkään.
Ei laki kiellä ekaluokkalaisten pyöräilyjä, eikä voi koulukaan kieltää. Suosituksia voi antaa.
tollaset "ei voi koulukaan kieltää" -asenteet. Mun pojan hyvän koulukaverin äiti on just tollanen. Että ei niistä säännöistä niin väliä, kyllähän meidän "nicopetteri" voi silti näin tehdä.
Kyllä mun mielestä, vaikka joku koulun sääntö itsestä äitinä tuntuis vähän tyhmältäkin, niin lapselle, alakoululaiselle, opetetaan ja annetaan malli, että koulun sääntöjä - ja sääntöjä yleensäkin! - noudatetaan.
Meiltä on vaan 400 m kouluun, yksi suojatie. Helppo kävellä, joten ei ajankohtainen kysymys
omasta ekaluokastani sen ettei saanu emnnä pyörällä. mut kyllä mun tyttöni viime vuonna sai mennä jos vaan vanhemmat opetti reitin ja anto luvan. eli ei ois pitäny tajuta :) eripaikkakunnilla on varmaan eri säännöt.
itse jouduin suorittamaan pyöräilykortin :) ja sit pääsi kouluun pöyrällä.
Ymmärrän ettei aina vastuuta voi jättää vanhemmille. Osa vanhemmista on enemmän tai vähemmän välinpitämättömiä.
Koulu ei silti voi kieltää tytärtäni polkemasta 2,5 kilometrin koulumatkaa jossa ei ole yhtään tien ylitystä ja vain pelkkää pyörätietä. En todellakaan laita lasta kävelemään moista matkaa.
keskustelen muidenkin kuin mieheni kanssa, joten tiedän suunnilleen missä mennään tällä paikkakunnalla sääntöjen, kerhojen, harrastusten ja muihin lapsiin liittyvien asioiden kanssa.
Jos yhtään on perillä lapsen impulsiivisuudesta ja huomiokyvyn puutteesta liikenteessä, niin olis pitäny.
Yleensä kouluista tulee ohjeet koulumatkojen osalta myös ja varsinkin ekaluokkalaisille.