Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva määrä harrastuksia 4-vuotiaalle pojalle? Mitä teidän 4-vuotiaat harrastavat?

Vierailija
16.08.2010 |

Meidän 4-vuotias päiväkodissa 6,5 tuntia 5 päivänä viikossa käyvä poikamme aloittaa tänä syksynä kaksi harrastusta, uimakoulun ja luistelukoulun. Hän käy siis kaksi kertaa viikossa harrastuksessa, toisena viikonlopun päivänä ja yhtenä arkipäivänä. Onko tämä mielestänne liikaa? Eräs tuttavamme kommentoi, että on, mutta itse olen vahvasti eri mieltä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olen lukenut,kuullut,oma kokemus (3lasta)

meidän lasten harrastukset ovat alkaneet 5-6 vuotiaina,siinä on iso ero 4 vuotiaaseen joka on kyllä aika pieni.

Kyllä niitä kenttiä on muuallakin kuin maalla,itse asumme espoossa ja urheilukenttiä/koulunkenttiä on joka nurkalla,sinne vaan oman naperon kanssa touhuamaan,ei siinä muuta tarvita.

Vierailija
22/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli 4-vuotiaana kaksi harrastusta. Hän kävi muskarissa ja sitten oli sirkuskoulu/luistelukoulu/uimakoulu. Tänä syksynä hän täyttää 6v ja harrastuksina on nyt syksyllä muskari ja uimakoulu. Kuopuksemme on 4v ja hän kävi viime kevään sekä muskarissa että luistelukoulussa. Nyt päätin, että hän saa seuraavan vuoden käydä vain muskarissa. Katsotaan sitten 5v:nä vaikka siihen rinnalle toinen harrastus.

Minusta lähtökohta on se, että lapsella on jokin harrastus. Se on sitten ihan lapsesta ja vanhemmista kiinni, että onko 4-vuotiaalla niitä 1 vai 2. Jotkut lapset tykkää ja jaksaa käydä pari kertaa harrastamassa ja toisille riittää se kerta.

Itse näkisin, että harrastus on lapselle tärkeää, mutta yhtä tärkeää ellei tärkeämpääkin on yhteinen aika vanhempien kanssa. Jos siis perheessä on monta lasta ja kaikki harrastavat jotakin niin silloin voi perheen yhteinen aika olla vähissä, jolloin harrastusten karsiminen olisi ehkä paikallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän harrastus ja työ on leikkiminen. Harrastaa ehtii varsin hyvin myöhemminkin.

Vierailija
24/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset aloitettu 6-vuotiaana. Ja kyllä useimmissa lajeissa aikuisena menestymiseen kyllä riittää, että aloittaa nuorena, alle 10-12 v riittää useimmissa lajeissa. Tuo on minusta äärimmäisen huono peruste harrastamiselle. Sillä oletko nyt varma, että olet valinnut juuri ne oikeat lajit, joissa lapsesi haluaa olla isona menestyjä? Entä jos lapsesi haluaakin olla jotain muuta, mutta suorittaa tätä lajia vain siksi, että se tekee vanhemmat tyytyväisiksi? Näitä esimerkkejä on nähty lähiympäristön lapsissa valitettavan paljon.

Vierailija
25/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarhassa täysipäiväisenä. Kaki harrastusta on mun mielestäni aika paljon tuon ikäiselle, jos on vielä tarhassakin.

Vierailija
26/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi 3-4 -vuotiaana kyllä 1,5 vuotta muskarissa, sitten kyllästyi ja ei ole enää halunnut muuta. Isosiskon perässä alunperin muskariin tahtoi. En mitenkään hänelle ole harrastuksia etsimässäkään, vaan toisaalta ihanaa että tuokin ilta jää nyt täysin vapaaksi ;)

Käy kyllä päiväkodissa kokopäiväisenä n. 8-16.30. Riittää hyvin virikkeeksi tällä hetkellä tuo! :)

Vierailija
27/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi alle kouluikäisellä pitää olla perheestä erillisiä harrastuksia, JOS lapsi on päivät tarhassa/eskarissa, erossa perheestään. 8-9 tuntia poissa kotoa, sitten vielä tunti tai pari poissa vanhempien silmistä...

Milloin te itse olette niiden lastenne kanssa? Eikö uimassa, luistelemassa, pyöräilemässä, palloilemassa yms. voi käydä yhdessä, perheenä???

Mun lapset ovat oppineet kaikki olennaiset taidot ennen kouluikää, ja ilman mitään ohjattua harrastustoimintaa. Ollaan käyty säännöllisesti uimassa, luistelemassa, fillaroimassa, palloa potkimassa, muuten ulkoilemassa, ratsastamassa jne. Lapset ovat saaneet tuntumaa moniin eri lajeihin, ja kotona tai isovanhempien luona lisäksi askarrellaan ja touhutaan kaikenlaista.

Lapset kokeilivat 4-5 vuoden ikäisinä mm. tanssimista, mutta pelleilyksihän se meni, eikä säännönmukainen harrastaminen vaan tuntunut mielekkäälle muutenkaan.

Vaikuttaa sille, että monissa perheissa money talks ja pienetkin lapset pitää väen vängällä saada johonkin maksettuun, muiden ohjaamaan toimintaan mukaan - ettei vaan itse tarvise vaivautua tekemään lasten kanssa mitään.

Terveisin lastensa kanssa paljon tekevä, normaalin työajan puitteissa duunia paiskiva yh

Vierailija
28/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat voisi viettää lapsen kanssa aikaa!

palloa pelaten, tai talvella jotain muuta.

Miksi lapsi pitää erikseen viedä 2 krt viikossa jonnekin harrastukseen ,jotta hänellä on vielä vähemmän aikaa olla omassa kodissa, omien vanhempien kanssa???????

Vierailija
29/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäinen kehittää kaikkea motorisuutta ja ensimmäinen sosiaalisuutta. Perusteluni sille, miksi 4-vuotiaamme harrastaa kaikenlaista: Lapseni on syntynyt meidän yhteiskuntaamme - ei maalle 40-luvulla (tosin silloin olisi jo kovasti heinätöissä sen 'rauhallisen lapsuuden' sijasta). Ajattelin minä miten ruusunpunaisesti itse, niin lapseni täytyy toimia kuitenkin tässä yhteiskunnassa ja minusta asteittainen totuttaminen mm. urheiluun ja seuralajeihin helpottaa hänen tulevaa kouluun menemistään yms. Kaksi kertaa viikossa ei ole mitenkään 4velle liikaa, joka juoksee muutenkin ympäriinsä kaikki päivät - tietysti riippuu tapauksesta aina. Toinen on sitten - jos lapseni haluaa olla hyvä jossain lajissa ikinä, hänen on aloitettava se vähintään 5-vuotiaana - taas - huolimatta siitä, miten kivaa se olisi, että voisi aloittaa vasta 10-vuotiaana, niin ei kuitenkaan ole. En halua viedä lapseltani mahdollisuutta olla joskus todella hyvä jossain lajissa, jos hän näin haluaa. Muistan miten närkästynyt itse olin, kun aloittelin murrosikäisenä jotain lajia ja tiesin jo valmiiksi etten voi olla siinä koskaan hyvä. Ja todella - yksi/kaksi tuntia viikossa ei mitenkään ole raskasta. Johan hän juoksee pihalla tuntikausia muutenkin. Taitavat mammat olla vaan laiskoja, kun eivät vie lastaan harrastamaan...

jos ei ole lahjakkuutta, oikeanlaisia fyysisiä ominaisuuksia ahkeruutta jne. vastaavasti jos on lahjakas ehtii aloittaa myöhemminkin.

Vierailija
30/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ei ole muuta kuin hyötyä, tietyissä rajoissa of course :)

Oma 5v tyttö aloitti satujumpan 3v, nyt mennään toista kautta fudistreeneihin ja uimakoulu alkaa myöhemmin syksyllä.

2 tuntia viikossa ei ole mitään. Mielummin laitan tytön järkevän liikunnan pariin kuin TV:n ääreen...

Niin kauan kun lapsi nauttii eikä ole suorituspaineita kaikki on hyvin.

Vierailija
31/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelemaan opetin pojan itse talvella, kun oli niin mahtavat kelitkin. Oli mukavaa sekä äidillä, pojalla että mukana olleilla kavereillakin. Ja taatusti halvempaa kuin seuran luistelukoulut...

Uimakoulun valitsin siksi että uimataito on niin tärkeä asia, ja itse huonosti uivana koin uimakoulun parhaaksi vaihtoehdoksi. Lisäksi meidän kunnan uimahallin lastenallas on niin varattu arki-iltaisin (seuroille) ja viikonloppuisin tupaten täynnä, että omatoimiset uimareissut ei ole niin mukavia, että niitä tulisi säännöllisesti tehtyä.

Jatkossa katson, mitä paikallinen urheiluseura tarjoaa juoksemisesta kiinnostuneelle pikkumiehelle, mutta se saanee odottaa eskarivuotta se.

Vierailija
32/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole todellakaan mennyt pelleilyksi, mitä se edes tarkoittaa? Tyttö kyseli pitkin kesää koska tanssi taas alkaa.

On päiväkodissa 5-6,5 tuntia päivässä ja on siis 4 v nyt.

Vierailija
33/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan tässä lähellä.

t 34

Vierailija
34/34 |
17.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias ei todellakaan tarvitse päiväkodin hälyn jälkeen kuin lepoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi