Avioparit huom!
jos ostat/te jotain arvokkaampaa omaisuutta niin oletteko molemmat omistajia?
Tuumii
Kommentit (15)
ja se on molempien nimissä tottakai.
No, onhan meillä auto, se ei kyllä ole mikään arvokas, 10 vuotta vanha tila-auto, joka on minun nimissäni.
Jos ei avioehtoa, niin eron tullessa kaikki avioliitonaikana hankittu jaetaan tasan.
jos ostetaan jotain arvokkaampaa niin se omistaa, joka maksaa. Yleensä siis merkitään molempien nimiin, mutta joskus on tehty toisinkin, jos vain toinen maksaa sen - mut kun meillä on tapana maksaa arkikuluja kuitenkin yhdessä niin maksajaa on joskus tosi vaikea päätellä. On myös tehty niin, että joku omaisuus on tarkoituksella ostettu vain toiselle, kuten kummankin autot ja nyt mun kesämökki, siitä huolimatta, että maksurahat ovat yhteisiä. Avioehtoa meillä ei ole.
Omaisuus ei muutu yhteiseksi, vaikka avioparilla ei olisikaan avioehtoa. Se, jonka nimi on paperissa, omistaa omaisuutensa myös avioliitossa - ja saa sen myydä, pantata, vuokrata ja tehdä sillä noin ylipäänsä mitä huvittaa. Hän myös maksaa siitä omaisuus- ja pääomatuloverot, jos sellaisia on. (Poikkeuksena yhteinen asunto, jota ei voi myydä eikä pantata vaikka omistaisikin sen kokonaan) VASTA KUN AVIOLIITTO PÄÄTTYY, astuu kehiin avio-oikeus ja omaisuus jaetaan kahteen yhtä suureen osaan.
varmistaa tuo asia myös auton kohdalta (mikäli on merkitty vain yksi omistaja. hän voi silloin tehdä päätöksiä realisoinnista yms. täysin yksin)
ole niin, että jos mitään avioehtoja ei ole, omaisuuden katsotaan kuuluvan aina molemmille avioliiton osapuolille?
kyllä se omaisuus kuuluu sille, jonka nimissä se on. Mikäli omaisuus on molempien nimissä, niin sitten se kuuluu molemmille.
Ihmeen yleinen harhakäsitys tämä, että avioliiton myötä kaikki omaisuus jotenkin automaattisesti muuttuisi yhteiseksi. Aviopuolisoilla on kyllä (ilman avioehtoa) avio-oikeus toistensa omaisuuteen avioeron/kuoleman päättäessä avioliiton, mutta ei se tee kaikesta omaisuudesta avioliiton aikana (eikä sen jälkeenkään) yhteistä - lain silmissä siis. Aika järkyttävää se minusta olisikin, jos länsimaisessa sivistysvaltiossa avioliitossa olevalla ihmisellä ei voisi olla omaa omaisuutta.
esim auto on mun nimissä, asunto molemmilla..
Mutta sillä ei käytännössä ole merkitystä, kaikki mitä ollaan avioliiton aikana hankittu, menisi erossa puoliksi. Oli sitten kenen nimissä vaan, kun avioehtoa ei ole.
esim auto on mun nimissä, asunto molemmilla..
Mutta sillä ei käytännössä ole merkitystä, kaikki mitä ollaan avioliiton aikana hankittu, menisi erossa puoliksi. Oli sitten kenen nimissä vaan, kun avioehtoa ei ole.
sehän on perinteinen kuvio, että eron lähestyessä sikamaisempi puolisi lahjoittaa tai myy eurolla yksin omistamansa omaisuuden uudelle tyttöystävälleen, äidilleen, serkunkumminkaimalleen, firmalleen. Se ei sitten enää olekaan mukana siinä potissa, joka avioliiton päätyttyä menee puoliksi. Näin voi tehdä, jos omistaa omaisuutta yksin.
Auton ostin omiin nimiini, ei tullut edes mieleeni laittaa papereihin myös miehen nimeä.
Muuta arvokkaampaa emme ole viime aikoina ostaneet.
asunto on miehen nimissä, hän sen on maksanutkin. Avioehtoa meillä ei ole, joten en tiedä miten asunto mahdollisen eron yhteydessä käsiteltäisiin. Minulla taas on mökkitontti vain omissa nimissäni, se on jo omistajanvaihdon yhteydessä rajattu avio- ja perintöoikeuden ulkopuolelle.
Avioliitossa kaikki on yhteistä.
Jos ei avioehtoa, niin eron tullessa kaikki avioliitonaikana hankittu jaetaan tasan.
avioliitossakin molemmat omistaa oma omaisuutensa. eron tullessa "rikkaampi" antaa köyhemmälle tasinkoa. jos "köyhempi" kuolee, niin rikkaamman ei tarvitse antaa tasinkoa perikunnalle.
Sitten on avioehto. Kummallakin on oma auto. JOS erotaan, ei tarvi näistä vängätä.
Olemme olleet yhdessä kohta 30 vuotta eikä ole aikomus erota - mutta mistäs sitä tietää, mitä elämässä sattuu.
Meillä on isommat ostokset sen nimissä, joka on sen ostanutkin. Mulla on oma auto, miehellä oma auto, asunto on puoliksi ostettu yhteisellä lainarahalla ja asunto omistetaan yhdessä.
Sitten on muuta omaisuutta, joka on ennen avioliittoa hankittu. Oma omaisuus minun nimissä, miehen omaisuus hänen nimissään. Avioehto myös löytyy.
ole niin, että jos mitään avioehtoja ei ole, omaisuuden katsotaan kuuluvan aina molemmille avioliiton osapuolille?
Avio-oikeus toteutuu vasta eron tai kuoleman tullessa. Avioliitossa kumpikin omistaa ja hallitsee omaisuuttaan ihan itse.
Yhteinen omaisuus on tietysti yhteistä.