Laitan ekaluokkalaiseni "dietille". Vinkkejä!
Eilen sitten olin lentää pyllylleni, kun huomasin kuinka paljon 7v poikani on kesän aikana lihonnut. Keväiset housut eivät mahtuneet jalkaan. maha on kasvanut. Syytän kyllä lähes kaikesta lapsen isoisää, joka osataa/antaa lapsellle joka päivä herkkuja kielloistani huolimatta.
Poika on tosiaan 7v, 137cm pitkä ja 35,5kg.
Mietinkin mitkä ovat hienovaraiset keinot laittaa poika dietille. On kasvava lapsei, joten en ole ruokaa pahemmin säätelemässä, vaan niitä herkkuja. Onko jotain hyviä vinkkejä?
Kommentit (9)
Meidän 7-v poika on pikkusen yli 117 cm pitkä ja painaa 22 kg.
Pikkuruinen teidän poikaan nähden..
isosiä on ollut puhuttelussa, mutta ei tunnu kuuntelevat. Eilen juuri lähes huusin, mutta iollalla oli taas ostanut pojalle jonkun patukan.. Eilen juuri lähes huusin, mutta iollalla oli taas ostanut pojalle jonkun patukan. Asumme lähekkäin, joten poika pääsee itse isovanhempien luokse käymään.
ap
samoin liikuntaa, arkiliikuntaa siis, riittävästi. Mä olen sitämieltä että isovanhemmat saa hemmotella lapsenlapsiaan mutta tietenkin kohtuus pitää olla. Mutta arki koittaa ja perusenergia kun tulee oikeista aineista ja puuhaa on tarpeeksi niin napostelut jää pois ja loput korvataan terveellisillä välipaloilla
mutta kun asumme lähes naapurissa, niin hemmottelu on päivittäistä. ja se ei ole mielestäni ok. poika on todella pitkä ja syökin paljon, koska kasvaa hurjaa vauhtia.
ap
Ja niin että isoisän näkemisen päivä on aina ehrkkupäivä, eikä muita herkkupäiviä tai karkkipäiviä.
Eiköhän tavallinen kotiruoka ilman ylimääräisiä sokerimössöjä auta tilanteeseen.
niin ehkä olisi syytä ottaa vähän kovempi linja. Herkkuja kerran viikossa tai lapsi ei saa enää käydä ukin luona. Noin minä tekisin, mutta olenkin nipo.
Meillä on ollut vähän samanlaista ongelmaa, tosin lapseni on hoikka, mutta haluaisin, että hän söisi silti terveellisesti. Isi ja mummi on koko ajan antamassa keksiä, pullaa, karkkia jne. Ja poika on 2 v. Mielestäni herkut kuuluu juhlaan, ei jatkuvaan naposteluun. Niinpä olen ruvennut vahtimaan tosi tarkkaan; jos huomaan, että annetaan jotain ilman lupaa niin ärähdän heti.
Lihoa voi kyllä ns. tavallisella kotiruoallakin. Kaverin lapsi hoikistui, kun leivän määrää rajoitettiin. Leipä ei sinäsä varmasti ole epäterveellistä, mutta kun niitä voikkareita vedettiin koko ajan, vaaleaa leipää ja paljon päällysteitä, niin kyllä siitä kaloreita kertyy.
Siis: terveellistä ruokaa, kasviksia (pilko vaikka hedelmä- ja vihannespaloja valmiiksi), ei napostelua, ei tietokoneella tai telkun ääressä syömistä (siinä tulee helposti napsittua vaikkei olisi nälkä), ruoka syödään pöydässä ja vain ruoka-aikaan.
halua loukata ketään mutta yleensä jos on ns.ylipainoisia lapsia niin on vanhemmatkin eli kannattaa kiinnittää myös huomiota omaan syömiseen ja painoon jos ruvetaan lapsen painoa tarkkailee. Ja herkut vaan 1xviikko,limpparit pois,mehu on aivan hyvää ja esim. mun poikani juo vettäkin(limpparia ei oo koskaa juonu) vaikkakin joskus annettiin maistaa mutta ei tykännyt niin kuin ei tykkää vichystäkään, en oo nipo,annan herkkuja pojalle mutta se on vaan 1 viikkoon,sit juhlat on eri asia. Minun veljenpoika on ylipainoinen ja täyttää 7v mutta ois niillä vanhemmillakin puotettavaa:)) ja se poika liikkuu todella paljon.
mutta kiinnittäkää huomiota kotiruuan terveellisyyteen. Eli kasviksia jne. Lisäksi yrittäkää lisätä liikuntaa.
Toki isoisä nyt on se ongelma, mutta jos ongelmaa ei saa poistettua niin yrittäkää kotona tehdä terveellistä ruokaa.
ei normaali puhe ole auttanut.